spot_imgspot_img
spot_img

Gyerekek digitális készségeit felmérő régiós teszt indul

-

Article Top Ad (AdSense)

Idén Magyarország, Csehország, Szlovákia és Lengyelország mellett Ukrajna is csatlakozik a régió nagyszabású, online zajló digitáliskészség-felméréséhez, az IT Fitneszteszthez. Az elsősorban általános iskola felső tagozatába, illetve középiskolába járó diákokat, fiatal felnőtteket célzó felmérés nem csupán a kitöltők számára nyújt valós képet a szórakozáson túl a tanulás és más hétköznapi online feladatvégzés terén szerzett gyakorlati ismereteikről, eredményeinek összesítése a döntéshozók, szakpolitikusok munkáját is segítheti az erősségek és hiányosságok feltérképezésével.

2023-ban Magyarország, Csehország, Szlovákia és Lengyelország mellett Ukrajna is csatlakozik az IT Fitneszteszt elnevezésű készségfelmérési programhoz, amelynek keretében a régióban élő diákok, fiatal felnőttek digitális készségeit fogják feltérképezni átfogó módon. A Magyarországon az IVSZ által koordinált felmérés során kifejezetten olyan feladatokat kell megoldani, amelyekre a szórakozáson túl a tanuláshoz és más hasonló mindennapi feladatok internetes elvégzéséhez van szükség. A tesztet kitöltők gyakorlati ismereteiket mérhetik fel ezeken a területeken.

Fotó: unsplash

Mivel az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, ennek megfelelően összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmaz a kitöltőre vonatkozó általános demográfiai kérdéseken felül. Külön 20 kérdéses online feladatsor készült az általános iskolák felső tagozatos diákjainak, míg a középiskolásoknak és egyetemistáknak egy fokkal összetettebb, 25-ös kérdéssort kell megoldaniuk, amely nagyjából 45-60 perc alatt végezhető el. Tavaly közel 150 iskola több ezer diákja és tanára csatlakozott a kezdeményezéshez, 50 százaléknál jobb eredményt a hazai diákok közel 29 százaléka, és a tanárok több mint 61 százaléka ért el.

A felmérés hitelesített része Magyarországon 2023. április 5. és október 31. között zajlik, az 50 százaléknál jobb eredményt elérő diákok, tanárok és oktatási intézmények nyereményjátékban vesznek részt, ahol értékes ajándékokat nyerhetnek: a Makerspace Kft. digitális alkotóműhely két táborozást ajánlott fel annak a két iskolának, amelynek diákjai közül a legtöbben töltik ki 50 százaléknál jobb eredménnyel a korosztályuknak megfelelő tesztet. A Sicontact Kft. ESET vírusvédelmi licenceket, a Ma este színház! ajándékutalványokat, az IVSZ pedig értékes tárgyi ajándékokat ajánlott fel a jól teljesítő résztvevők számára hirdetett nyereményjátékba.

Gyakorlati készségeket tesztelnek

A középiskolai kérdőívet (amely 9-13-adik évfolyamra járó diákok számára lett kialakítva) a hitelesített időszak alatt és azon kívül is bárki kitöltheti, aki kedvet érez ahhoz, hogy a 45-60 perc alatt 25 összetettebb feladatot digitális készségei segítségével megoldjon, pontos képet kapva valós tudásáról. A kérdések az internethasználat, az IT biztonság, egyéb komplex feladatok, a közösségi hálózatok, illetve az irodai alkalmazások témakörét érintik. A kitöltők a válaszok beküldését követően a rendszertől egy elektronikus oklevelet kapnak arról, hogy az elért eredményeik alapján milyen szintűek ezeken a területeken az ismereteik, illetve esetleg milyen területeken lenne szükségük fejlesztésre, gyakorlásra.

Fotó: Freepik

Az IT Fitneszteszten születő eredményekből nem csupán a kitöltők ismerhetik meg valós gyakorlati készségeiket, az eredmények összesítése a magyarországi digitalizációt is elősegíti, mivel ezekből kirajzolódik majd, hogy mely területeken teljesítenek már most is jól a hazai diákok, felhasználók, illetve mely területeken van leginkább szükség további erősítésre” – kommentálta a felmérés indulását Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.

Ezért kell megismeri országos szinten a digitális készségeket

Az Európai Unió tagállamainak digitális fejlődését nyomon követő és összehasonlító Digitális Gazdaság és Társadalom Index (DESI) friss, 2022-es mutatói alapján Magyarország a 27 uniós tagállam között a 22. helyen áll digitális fejlettségben. Itthon komoly gondot jelent, hogy a 2022-es eredmények szerint a 16 és 74 év közötti lakosságnak csupán 49 százaléka rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami jelentősen elmarad az 54 százalékos uniós átlagtól, ahogy az átlag feletti és az emelt szintű informatikai ismeretekkel rendelkezők aránya is.

Fotó: unsplash

Magyarországon a DESI adatfelvételének évében a diplomások 3,1 százaléka folytatott IKT-vel kapcsolatos tanulmányokat (az uniós átlag 3,9%), és az IKT-szakemberek aránya továbbra is elég alacsony (3,9 százalék, míg az uniós átlag 4,5 százalék), ahogy a női informatikusoké is (14 százalék az arányuk az uniós 19 százalékhoz képest).

Az IT Fitneszteszt honlapja ezen a linken érhető el: https://itfitness.eu/hu/

Az IT Fitneszteszt története

A 2023-as IT Fitneszteszt az összes visegrádi országban megvalósul a helyi digitális iparági szervezetek – Magyarországon az IVSZ – közreműködésével. A megvalósításban az Európai Bizottság által kezdeményezett „Digitális készségek és munkahelyek koalíciójának” nemzeti tagjai vállalnak vezető szerepet.

Az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezték meg 12 évvel ezelőtt az Európai Bizottság “eSkills Week” kampányának keretében. Az elmúlt 11 évben, a projekt V4-ekre történt kiterjesztése nyomán több mint 400 ezer ember vett részt a felmérésben, 2014-ben pedig az Európai Bizottság díjazta is a projektet az európai fiatalok digitális írástudásának növelését célzó, átfogó és innovatív megközelítéséért.

Fotó: unsplash

Az IT Fitneszteszt magyarországi gazdája az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért. Az IVSZ az informatikai, távközlési és elektronikai iparágak közös platformja, a digitális gazdaság fejlődésének előmozdítója, evangelistája, a közvetlen üzleti célok felett álló ügyek, iparági és társadalmi érdekek képviselője. A szervezetnek több, mint 300 tagja van jelenleg. A digitális készségek mindennapi életben és a munkahelyszerzésben és megtartásban betöltött szerepére az IVSZ hosszú évek óta folyamatosan hívja fel a figyelmét a fiataloknak, az idősebbeknek és a munkavállalóknak különböző szemléletformáló kampányok révén. A piac által igényelt készségek oktatása érdekében stratégiaalkotási munkában vesz részt, míg a vállalkozói szektor oktatásban való bekapcsolása érdekében ugyancsak kulcsszerepet vállal.

A technológia kiszívja a gyerekekből a kreativitást?

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!