Ford Ranger Raptor: egy csipet Nevada, némi magyar valósággal felturbózva

-

Emlékszem, jó pár éve véletlenül bukkantam egy amerikai autósműsorban a Raptorra. A műsorvezető valahol Nevadában – vagy Utah államban, igazából teljesen mindegy, hol – hajtott a tükörsima aszfaltúton, majd egy határozott mozdulattal jobbra rántotta a kormányt és a homokban, bokrok és dombok között hajtott tovább padlógázzal. Egyszer lesz egy ilyenem, gondoltam magamban.

2021-et írunk, ülök a Colorado piros tesztautóban, és az 51-es főúton haladok. Amerika helyett a Vad-Közép-Európa, V8-as benzinmotor helyett 2 literes EcoBlue dízel két turbóval és 213 lóerővel, 500 Nm nyomatékkal. Az én sztorim – még ha egy kicsit másabb is. Kicsit környezetbarátabb, visszafogottabb, ha úgy tetszik. De az enyém, én vagyok benne a műsorvezető – még ha nincs is akkora közönségem.

Fotó: B Cool Magazin

Szóval hajtok az 51-esen, és nem, nem rántom hirtelen jobbra vagy balra a kormányt. Egyrészt a rohadt nagy árkok miatt – benne friss mementóként egy roncs -, másrészt azért sem, mert nem a Baja 1000-esen edződtem. Nem ijedek meg a dagonyától és némi dőlésszögtől, voltam pár offroad tréningen, de azért ácsi. A tesztautó még friss és ropogós, jó lenne, ha nem recsegne vagy deformálódna, mire visszaadom.

Tehát megyek egy főúton, amin napi szinten autózok, de soha egyetlen felesleges kitérőt sem tettem egyetlen mellékútra sem. De most végre megfelelő autóban ülök hozzá. És voila! Egy teljesen új világ tárul fel. Na nem arról van szó, hogy hirtelen Nevadába teleportáltam. Helyette őzek futottak velem párhuzamosan a mezőkön, a FOX Racing által kikupált felfüggesztés nevetség tárgyává teszi a magyar úthibákat és durva földutakat. Mindeközben olyan érzésünk van országúti tempóval csapatva, mintha tükörsima aszfalt választaná ketté a szántóföldeket és mezőket.

Fotó:B Cool Magazin

Új, járatlan utakra vitt a Ranger Raptor, és pontosan ezért imádtam. Kimozdulni a komfortzónából, kizárni mindent, és csak menni. Menni előre, (majdnem) mindenen át, megállíthatatlanul. Mindezt úgy, hogy remek sportülésekből tereled ezt a dögöt, és ha éppen úgy akarod, akkor a finom tapintású, magnéziumötvözetből készült váltófülekkel is kapcsolgathatsz a 10 fokozat között. (Erre azért nem sokszor éreztem késztetést egy hét alatt.)

Egy offroad pálya a semmiből? Égi jel! A Ranger tudásának talán töredékét használtam ki rajta, de az is elég volt, hogy elhitesse velem, nekem kell egy ilyen. Nem első autónak, ahhoz túlságosan drabális, meg hát mégiscsak egy létraalvázra épülő pickup. (Egyébként nem sima létraalváz, hanem egy nagy szilárdságú, ötvözött acélból készült darabról van szó.) De „játszósnak” mindenképp a lista élén van. Sajnos nincs birtokom, bányám, erdészetem, és hobbiterepes sem vagyok, hogy indokolt legyen elsőszámú jelöltként.

 

Fotó: B Cool Magazin

Baja – de nem a halászlé városa

„Ez mindenen átmegy!”- fogadtak ujjongva és tárt karokkal a már említett offroad pályán. Magányos barátunk Pajeroja tehetetlenül nézelődött egy bucka tetején, kerekei lógtak a semmibe. Már majdnem átéltem a rögtönzött sztorit, miszerint segítettem egy bajbajutotton vasárnap délelőtt, és a Rangerrel kimozdítottam a holtpontról a megfeneklett Mitsubishit, de sajnos senkinél sem volt vontatókötél… 😀 A telefonos segítségkérés rövidesen kotrót eredményezett és a kanállal lepöccintették a kocsit.

A 28 centis hasmagasság és 85 centis gázlómélység ugyan tisztes adatok egy számháborúban, de a valóságban még ütőképesebbek. Ha inkább keresztbe autóznánk sárdagasztás közben, akkor manuális váltogatás és hátsókerék-hajtás, ilyenkor testes kezesbárányra vált a vaddisznó. Van egyébként Normál, Sport, Fű, Murva és Hó, Sár és Homok, Szikla és végül Baja üzemmód, szóval a lehetőségek tárháza adott.

Fotó: B Cool Magazin

Szürke hétköznapok? Ha szeretjük az SUV-t, mert magasan ülünk, akkor a Raptort egyenesen imádni fogjuk. Parkolni is pofonegyszerű vele, elég, ha találunk – mondjuk – két üres helyet egymás mellett-mögött a parkolóban. (A négy még jobb.) Köszönhetően határozott kiállásának, szempillantás alatt lehúzódnak előle az autópályán – esküszöm, nem nyomultam -, ahol meglepően személyautós kényelemben utazhatunk benne. A menet- és szélzaj is kellemes komfortszintet hozott, amiben elvitathatatlan érdeme van a BF Goodrich All-Terrain abroncsoknak. Rendes bütykösökkel más lenne a helyzet.

Bármerre jártam, megnézték, mint egy Ferrarit. Mindezt töredékáron, nettó 13 315 000 forinttól, sportkocsikhoz mérten szerény, 12,2 literes átlagfogyasztással. Egyre előrébb kerül azon a képzeletbeli listán…

Fotó: B Cool Magazin

(Tény, hogy sokan kedvelik itthon a Rangert. 2020-ban a Ford dominálta a pickup szegmenst 2520 darabbal, közel 50 százalékos piaci részesedést szerezve a magyar piacon.)

Azt meséltem, hogy Káli-medence, szakadó eső, Sport mód, váltófülek, és bukkanókkal tarkított mellékutak? Megérne egy sztorit.

A fotók Olympus E-M1 Mark II kamerával készültek.

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!