Közel 100 éve, hogy megnyitotta kapuit a Ford első hivatalos márkakereskedése Magyarországon. Felújított homlokzattal tisztelegnek a közelgő évforduló és Makó híres szülötte, Galamb József előtt.
A világhírű gépészmérnök-konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű) emlékét Makón múzeumi kiállítás és iskola is őrzi. A méltó emlékhelyek sorába most a Galamb-család által alapított és 1921-ben elindított első hivatalos Ford-márkakereskedés is csatlakozott, melynek felújított homlokzatát múlt pénteken leplezték le Makón ünnepélyes keretek között – számolt be a Ford hazai importőre.
Galamb József konstruktőri munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit.
1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. Elsősorban nőknek szánták, hogy férjük helyett dolgozhassanak a farmon, amíg azok a fronton szolgálnak. A világháború után, 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson-traktort a családi vállalkozás megindítására.
Makón testvérei nemcsak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal propagálták is a Ford-járműveket, családi céget alapítottak, majd 1922 őszén Makó első salakbeton épületében megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését. A kétszintes, ma is látható épület alsó szintjén voltak a szerelőállások, az emeleten pedig az alkatrészraktárak.
Az első Ford-kereskedés Magyarországon
A telephely Makón, a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek voltak az eredeti Ford-kereskedés feliratai és színes grafikái 1921-ből, idén felújíttatta a városvezetés. A korabeli képek alapján rekonstruált és gyönyörűen helyreállított homlokzatot múlt héten ünnepélyes keretek között adták át a Csongrád-Csanád megyei városban.
Magyarország első Ford-kereskedésében autókat, traktorokat, alkatrészeket forgalmaztak, amik Fiumén keresztül érkeztek ide. A növekvő kereslet hatására később Békéscsabán is lerakatot alapítottak, ahol 35 szerelő dolgozott. A Galamb és Farkas Jenő tervei alapján készült Fordson traktor Magyarországon a 20-as években gyorsan terjedt, 1945-ig a mezőgazdasági traktorok vezértípusa volt.
Galamb József igazi lokálpatriótaként 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni.*
*Forrás: Dr. Halmágyi Pál, a makói József Attila Múzeum nyugalmazott igazgatója
Ez is autó, csak kicsit más:
3D-s kirakó és szomszédriogató kipufogó a legújabb autós őrületek között