Esőben ázó, zokogó főhős, reptére rohanó, mindent megbánó szerelmes, tömegek előtt elmondott nagy monológ, világvégét megakadályozó fehér trikós vagány pasi. És sorolhatnánk még a filmes közhelyeket. Meg is teszem, mert szerettem volna csokorba szedni azokat a kiszámítható elemeket, amelyek már szinte kínosak. Minden műfajnak megvannak a maga közhelyei, lássunk most párat!
Emlékezetkiesés – jellemváltozás
A legkiszámíthatóbb, legteátrálisabb sorozatok kedvence a baleset miatti emlékezetkiesésből származó gubanc. Ám ezzel a jellemváltozást segítő, tiszta lappal indító helyzettel sok romantikus mozifilm is él. Legutóbb a Netflixes, Lindsay Lohan főszereplésével készült Karácsonyi románc című filmben is emiatt értékelte újra az életét, az értékrendjét a dúsgazdag lány. A Lohan által megformált karakter bizony az anyagi javak megszerzése helyett a segítőkészségről és az összetartásról tanul az “Élet iskolájában”. A szerelmi szál kimaradhatatlan. A nagy fejsérülés után jöhet a nagy jellemváltozás és a szerelmi mámor.
Kávé, koccanás, nagy találkozás
Ha már szerelmi mámor, akkor következzen a nagy találkozás kliséje. Hány és hány filmben láthatjuk, ahogy a két főszereplő egy váratlan összekoccanás, egymásba botlás miatt néz mélyen jövőbeli kedves szemébe. Vagy kávé borul ilyenkor a makulátlan férfiingre, női kiskosztümre, vagy valami ragacsos cucc, hogy lehessen kínosan törölgetni. A rosszul induló kapcsolatokból innen aztán az igaz, örök szerelem felé tartunk.
Nagyvárosból kis faluba – garantált románc
Maradjunk a szerelemnél, a szerelembe esésnél. A legtöbbet használt alaphelyzetek top 10-es listájának első helyén szerepel a kényszerű helyváltoztatás miatti új élet. A nagyvárosi menő nő/férfi kis gazdaságba, kis településre kényszerül áttelepülni egy rövidebb időre, ami aztán alapjaiban változtatja meg az életét. Itt ugyanis nincs az a nyomakodás, mint a metropoliszokban, sokkal inkább a szokások, hagyományok, a közösség a fontos. Az elején direkt kívülálló akar maradni a főhős, és nyilván roppant ellenszenves neki a település leghelyesebb pasija/legcsinosabb nője, de majd úgyis akklimatizálódik.
Így indul a Miért éppen Minnesota? film is, amiben Renée Zellweger kiskosztümben, magassarkúban megy Harry Connick, a helyi vagány, egyedülálló apuka agyára. Bájos kis film, én meg tudom bocsátani a megannyi közhelyet, amiből ez a romantikus történet még tartogat.
Esőben szomorkodni, csókolózni
A nagy egymásra találásokhoz kell krízis is. A krízis előtt, alatt, közben pedig erősen esik az eső. Megtisztít, lemos. Utána persze kiderül az ég, és a hangulat is rendbe jön.
Bűnbánó, népnevelő monológok
A nagy közönség előtt elmondott beszédek is filmes közhelyek. A vígjátékok is kedvelik például az iskolai tornatermekben erkölcsi botlásairól elmélkedő apukákat. A bűnbánó, nagy igazságokat megfogalmazó monológok után gyakran a közönség állva tapsol…
Váratlanul megmozduló, ijesztő babák
A thrillerek és horrorok alapkellékei a para babák. Azok a játékfigurák, gyerekszobai plüssök, amelyek váratlanul dermesztően ijesztő hangot adnak ki, mozognak, táncolnak, villogó szemmel idegesítik a főszereplőt. Horror sorozatok építenek a félelmetes porcelánbabákra, gondolj csak az Annabelle– filmekre. A Fekete ruhás nő című thrillerből hoztam ezt a képet, mert nagyon szeretem, hogy a kis Harry Potter itt már kinőtt a szerepéből és egészen másféle karaktereket játszott.
Tükrök, lépcsők, labirintusok
Alfred Hitchcock és Stephen King óta tudjuk, hogy nincs riadalom, thriller tükör, lépcső,labirintus nélkül. Mindegyik tárgy metaforikus értelmű.
A Psycho filmről ebben a cikkben olvashatsz: https://bcoolmagazin.hu/erdekessegek-minden-idok-egyik-leghiresebb-filmjerol-fokuszban-a-psycho/
Titkos ajtók mögé sötétben benézés
A thrillerek főhősei sokszor kifejezetten keresik a bajt. Olyan helyekre néznek be ( gyertyával, áramszünetben), ahol csakis veszély várhat rájuk. Éppen ilyen indokolatlan kíváncsiságból néznek a padlás és a pince zugaiba is.
Te mivel egészítenéd ki a sort?
Ezeket is nézd meg: