A zene életünk része. A ritmusra már csecsemőkorunktól kezdve reagálunk, később dalokat költünk, aztán a mindennapjaink részévé válik… és óriási hatással van gyermekeink fejlődésére.
” A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér.” – mondta Claude Debussy több, mint száz évvel ezelőtt. A zene szavakkal nem kifejezhető és sokféleképpen hat ránk, de abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy a zene örömet okoz. Különösen a gyerekek számára, akik a legkönnyebben azokat a dolgokat tanulják meg, amelyek örömet okoznak számukra. Ezért a zene, a zenélés és az éneklés rendkívüli hatással van rájuk.
A zenetanulás előnyei:
A zene nagyon erősen hat agyunkra. Zenehallgatás során aktivizálódik agyunk örömközpontja, amely oxitocint vagyis örömhormont kezd termelni, így érthető, hogy miért dobódunk fel azonnal, ha egy jó zenét hallunk. Következésképpen a zenetanulás gyermekeink szempontjából számos pozitív hatással bír:
„A zenetanulás növeli az érzelmi intelligenciát, és fejleszti az empatikus készségeket is.” – magyarázza Belovári Beatrix fuvolaművész és fuvolatanár. – „A zenét tanuló gyerekek könnyebben tudják kifejezni magukat. A zenetanulás fejleszti a memóriájukat, koncentrációjukat, ennek köszönhetően az iskolában is jobban teljesítenek. A zenét tanuló gyerekek kitartóbbak, a szerepléseknek köszönhetően pedig kevésbé félnek a nyilvánosságtól. Azoknak a gyerekek, akik zenét tanulnak élénkebb a fantáziájuk és sokkal több ötletük van, mint hangszeren nem tanuló társaiknak. Mindezeken túl zenélni és zenét hallgatni egy remek és értelmes kikapcsolódás is számukra.” – folytatja Bea.
Egy speciális képalkotó eljárással mutatták ki a zene hatását az agyi tevékenységekre. Az ehhez kapcsolódó vizsgálatokban bebizonyították, hogy a zenetanulással egyéb területek is fejlődnek. A zenét tanuló gyerekek agyának fizikai felépítése egészen más képet mutat, mint a zenét nem tanuló társaiké. A gyerekek agya 6-8 éves koruk között van a legbefolyásolhatóbb időszakban, és ekkor a legérzékenyebb. Ezért ebben az időszakban hatalmas előnyt jelent számukra a zenetanulás, amely javítja a motorikus képességeiket, fejleszti olvasási és tanulási képességeiket és a memóriájukat, amelyre tanulmányaik során folyamatosan szükségük lesz.
„A klasszikus zene fejleszti a gyerekek koncentrációs képességét is, erősíti önfegyelmüket, javítja tanulmányi eredményeiket, megkönnyíti a problémák megoldását. A zene hozzájárul a személyiség fejlődéséhez, hamarabb kialakul bennük a felelősségérzet és a feladattudatosság is.” – magyarázza Beatrix. – „Természetesen egyénfüggő, de sok növendékem beszámolt róla, és a saját tapasztalatom is az, hogy könnyebben, gyorsabban lehet felkészülni például egy vizsgára vagy megírni egy dolgozatot, ha zene megy a háttérben. Gyorsabban jönnek a gondolatok, segít koncentrálni és inspirál.”
Mikor érdemes elkezdeni?
„A zenetanulást nem lehet elég korán elkezdeni. Kodály Zoltán szerint 9 hónappal születés előtt, de inkább 9 hónappal az édesanya születése előtt kell elkezdeni. A gyerekek minél kisebbek, annál fogékonyabbak és kifinomultabb a hallásuk. Magát a hangszer tanulását 7-10 éves korban célszerű elkezdeni, ennél korábban a legtöbb gyerek – a kiemelkedő tehetségek kivételével – fizikálisan és mentálisan is éretlen a koncentrált figyelemre.” – hangsúlyozza. – „A mindennapos gyakorlás segíti a rendszerben való gondolkodást és a kitartást, hiszen egy-egy darabot sokszor hetekig/hónapokig szükséges gyakorolni, mire koncertkész állapotba kerül. Ebből következik, hogy a zenét tanuló gyermekek egy idő után sokkal igényesebbek lesznek magukkal szemben az élet más területén is, és az esztétikai érzékük is fejlettebb, mint társaiknak.
Klasszikus zene-modern gyerekek
„Tapasztalataim szerint a zenét tanuló gyerekek nagyon szeretik a klasszikus zenét. Lassan 15 év pedagógiai távlatából állíthatom, hogy az alsó tagozatosoknál Mozart még mindig az egyik legnépszerűbb, míg a tinédzserek a romantikus alkotókat szeretik nagyon.” A zenetanulás során a zene a gyerekek életformájává válik, ez persze annak is köszönhető, hogy a zene sokkal könnyebben elérhető a mindennapokban, mint korábban. „Sokszor fordult elő, hogy növendékeim örömmel osztották meg velem, hogy éppen mit hallgatnak. A nagyobbakkal pedig együtt járunk koncertekre, ami mindig ünnep mindannyiunk számára.”
A gyakorlás nem csak munka, hanem egyfajta kikapcsolódás is tud lenni, amely után a gyermek frissebben tud nekilátni a tanulnivalóknak. „Jó módszer például, hogyha egy gyerek tanulás közben elfárad és utána muzsikál egy picit, az újra energiával tölti fel az előtte álló feladatokra.” – teszi hozzá a zenetanár.
Mindezek mellett a közös zenélésnek nagyon jó közösségformáló ereje van. A zenélő gyerekek nyitottabbak, kommunkatívabbak, lelkileg kiegyensúlyozottabbak. Ahogy Kodály Zoltán is mondta: ” Lehet élni zene nélkül is. A sivatagon át is vezet út, de mi azt akarjuk, hogy az ember ne úgy járja végig élete útját, mintha sivatagon menne át, hanem virágzó réteken.”
Lehetőségek a zenetanulásra:
A lehetőségek tárháza Magyarországon rendkívül széles: sok helyen működnek zenebölcsik és zeneovik, általános iskolás kortól pedig már lehetőség van a szinte minden településen működő zeneiskolai tanulmányokra. „A zenei pályára készülő tehetséges növendékek konzervatóriumokban tanulhatnak tovább – erről az időszakról szinte mindenki úgy beszél, mint tanulmányai legszebb éveiről – innen pedig sikeres felvételit követően, felsőfokon zeneművészeti főiskolákon, vagy a Zeneakadémián folytathatják tanulmányaikat.”
Ezek mellett sokan választják a magántanulmányokat akár egyfajta hobbiként is, és ez egyre divatosabb a felnőttek körében is.
„A zeneiskola elsődleges célja, hogy megszerettesse a gyerekekkel a zenét, ami egész életükben elkíséri őket. Az itt szerzett tudást aztán kincsként vihetik tovább magukkal, és adják majd tovább saját gyerekeiknek, de a zeneiskolákban a tehetségek felfedezése és gondozása is rendkívül fontos szerepet kap. – mondja Beatrix – „Véleményem szerint az általános iskolákban sokkal nagyobb jelentőséget kellene tulajdonítani a zenének, hiszen tudjuk, hogy rengeteg pozitív hatása van. Sok helyen az ének-zene amolyan „töltelék tantárgy” lett…régen ez nem így volt. Jó lenne, ha lehetőség lenne közelebb vinni azokat a gyerekeket is a zenéhez, akiknek a körülményeik nem engedik meg, hogy hangszert tanulhassanak, hiszen ezáltal ők is részesedhetnének a zenetanulás számtalan előnyéből.”
Zeneoktatás manapság:
„Magyarországon az a baj, hogy rengeteg tehetség van.” – mondta nekem egyszer Malcom Bilson amerikai fortepiano művész/ kamarazene tanárom még akadémista koromban.” – emlékezik vissza a fuvolaművész – „Azért is zenél rengeteg kiváló magyar művész külföldön, mert itthon nincsen elég lehetőség a tehetség kibontakoztatására, hiszen kicsi ország vagyunk. Ugyanakkor világviszonylatban a magyar zeneoktatás előkelő helyen van, például zeneiskolás gyerekek már alsó tagozatos korukban megtanulnak kottát olvasni, ami más országokban annyira nem jellemző. A magyar zenei diplomának külföldön is értéke van, rengeteg magyar művész foglal el előkelő helyet nagy nevű külföldi zenekarokban. Viszont Magyarországon több külföldi országokhoz képest egyelőre még gyerekcipőben jár a régizenélés. A korhű hangszereken (például barokkfuvolán) való hiteles, histórikus játékmódnak Nyugat-Európában sokkal nagyobb divatja van, és több lehetőség van akár az oktatás, akár koncertezés tekintetében. Ez persze annak is betudható, hogy jóllehet ebben a műfajban is nagyon sok a kiváló tehetség és szakember, de mivel ez egy költséges tevékenység, anyagilag nehezen kivitelezhető.
Az IT-szektor régóta az egyik legkelendőbb terület az álláspiacon, hiszen a fizetések tekintetében egészen kiemelkedő lehetőségekkel találkozhatnak a munkavállalók. A megfelelő képesítés persze elengedhetetlen és a területen belül is bőven akad mozgástér.
Az Eau de Parfum egyik legfontosabb jellemzője a magas parfümolaj-koncentráció, amely általában 15-20 százalék között mozog. Ez az összetevő garantálja, hogy az illat hosszabb ideig marad a bőrön, mint más illatok, például az Eau de Toilette. Az Eau de Parfum illatok mélysége és komplexitása egyedülálló, mivel több rétegben bontakoznak ki, és az idő múlásával változnak.
Versenyt futnak az online randialkalmazások a mesterséges intelligencia-alapú asszisztensek fejlesztésében, amely a Z-generáció frusztált tagjait segítené a romantikus beszélgetésekben.
Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!