spot_imgspot_img
spot_img

Elon Musk Vegas loop-ja: parasztvakítás vagy a jövő közlekedési módja?

-

Article Top Ad (AdSense)

Elon Musk engedélyt kapott a The Boring Company vállalat által tervezett Vegas Loop megépítéséhez, amely lehetővé teszi a Teslával rendelkező utasok gyors alagútrendszeri közlekedését. Ezzel kapcsolatban azért felmerül egy-két kérdés például, hogy mennyire helyettesíthető ezzel a megoldással a tömegközlekedés? Pusztán a kiváltságosok használhatják ezt a gyorsforgalmi alagútrendszert?

Elon Musk dél-afrikai származású amerikai mérnök, a világ egyik leggazdagabb embereként tartják számon. Számos projekt fűződik nevéhez, mint például a PayPal, a Tesla Inc, a SolarCity, a Hyperloop, a The Boring Company és még sok más sikeres vállalkozás. Elon Musk remekül kiszagolta a jövedelmezőnek tűnő vállalkozásokat, amelyekbe befektetett, így nem meglepő, hogy vagyonából 6,5 millió dollárt szánt a Tesla Motors autógyártó startupba. Napjainkban a Tesla egy igen drága luxuscikknek számít, ami megosztó véleményeket vált ki az emberekből, sokak szerint az autó túlértékelt. Mindenesetre a Tesla részvényárfolyama jelenleg rendkívül magas, így ennek köszönhetően Elon Musk 2021-ben a világ második leggazdagabb emberévé vált.

A The Boring Company egy közlekedés-fejlesztő vállalat, amit Elon Musk alapított. A jelenlegi projektek a városon belüli gyors utasszállításról szólnak. A The Boring Company egyik jövőbeli terve a Vegas Loop, amit nemrég hagyott jóvá a Clark megyei hatóság. Az elfogadott tervben egy 47 km hosszú alagút megépítése szerepel, ami 51 állomást érint, óránként 57 000 ember szállítását biztosítja. A cég már régóta egy alagútrendszer kiépítésén dolgozik, ami Las Vegas alatt helyezkedne el. Ezen kívül még más, nagy településekre is ki akarják terjeszteni az alagutat, többek között Chicagóra és Los Angelesre.

Az eddig megvalósult LVCC Loop rendszer, ami a tervezett Vegas Loop része, körülbelül egy év alatt épült meg, a három állomásból álló közlekedési rendszer, 1,7 mérföld hosszúságú. A két alagút és a három állomás költsége megközelítőleg 47 millió dollár volt. Az építkezés föld alatt zajlott ezért nem zavarta a helyi lakosokat, valamint útlezárások sem keletkeztek.

Miért lehet ez a jövő közlekedési módja?

Elon Musk állítása szerint, elsősorban megoldja az egyre nagyobb forgalomból adódó problémák egy részét. Napjainkban a dugók és a túlzsúfolt utak hatalmas gondot jelentenek, így viszont a föld alá lehet terelni a járművek egy részét. A felszíni utak manapság leginkább két dimenziósok, a harmadik dimenzió felüljárókban és hidakban valósul meg. A föld alatti közlekedés gazdaságilag jóval előnyösebb, valamint esztétikusabb, élhetőbb környezetet teremt ezáltal a városban élők számára. Az alagutak csökkentik a felszíni levegő- és zajszennyezést, továbbá ezáltal több terület szabadul fel, ami lehetővé teszi, hogy az utak helyére közösségi terek kerüljenek. Nem utolsó sorban lehetővé teszi a személyre szabott, gyors és kényelmes közlekedést.

Mennyire helyettesíthető ezzel a tömegközlekedés?

Az egyik legnagyobb probléma ezzel az alagútrendszerrel az, hogy jelenleg csak Tesla modellel rendelkező személyek használhatják. Arra a kérdésre, hogy a későbbiekben más autóval is használható lesz-e az alagút, a válasz még nem egyértelmű.

A járművek többsége nem elektromos és azokon belül is, akik ilyen típusú kocsit vezetnek, csak kevesen Tesla tulajdonosok. Emiatt csak az autósók kis része képes igénybe venni ezt a szolgáltatást, ami nem feltétlenül csökkenti a felszíni problémákat. Talán egy alternatív megoldás lehetne, ha a személyautókat a város szélén hagynák parkolókban, ahonnan modern földalatti vasúttal utazhatnának egyik ponttól a másikig. A környezetkímélés szempontjából is előnyösebb lehet, mivel a vasúti sínek és a kerekek kevésbé kopnak, mint a gumiabroncsok és az aszfalt. Valamint ez a megoldás csökkenti az egy főre jutó energiabefektetést is, ezért kevesebb áramot fogyaszt. A Teslák akkumulátoraihoz ritka fémek bányászatára van szükség, ami azonban környezetszennyező, egyáltalán nem megújuló erőforrás. Ezzel ellentétben a metróknál egy harmadik sínről történik az áramfelvétel, így nem szükséges az akkumulátor használata.

Elon Musk terveiben sokan a technológia fejlesztésére való törekvést látják, viszont érdemes kritikus szemmel is megvizsgálni a dolgokat, hiszen nem minden a jövő, ami futurisztikus.

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!