Az intézményi kommunikáció az előítéletekkel ellentétben izgalmas és sokrétű. Médiaiskolánk egyik oktatójával, Bajory Á. Rita, kommunikációs szakemberrel beszélgettünk.
– Melyek lesznek a legfontosabb témák, amelyeket tanítani fogsz a BCOOL Médiaiskola hallgatóinak?
– Az intézményi kommunikációt fogom tanítani, amely szakmai kihívás és nagyon érdekes lesz. A pályakezdők számára unalmasnak hangzik, miközben éppen attól izgalmas ez a terület, hogy a bürokrácia és a szabályok keretrendszere között is lehet jól és érdekesen kommunikálni. Az intézményi kommunikátor a feladatok elvégzéséhez, a célközönség eléréséhez használ közösségi médiát és hasonló a platformokat, mint akár egy influenszer vagy egy újságíró. Ez mégis sokkal összetettebb dolog, mint a szimpla újságírás.
– Hogyan látod, miben mások a mai fiatalok, mint 10-20 évvel ezelőtt?
– Ezt én is szeretném tudni. Pont ezért kihívás nekem is ez az iskola, és szerintem én is fogok tanulni tőlük. Kíváncsi vagyok az érdeklődési körükre, a véleményükre, szeretném őket megismerni. Magam részéről szeretném, nekik megmutatni, hogy az intézményi kommunikáció egy olyan szakma, amely egyáltalán nem száraz és a kommunikációs „divatirányzatok” múlandóságával szemben stabilitás jellemzi. Ez fontos szempont lehet egy álláskeresőnek. Az újságíró szakmán belül jönnek is új hivatások (mint pl: a tiktokker vagy más influenszer), az intézményi kommunikációnak megvannak a kőbe vésett szabályai, amelyek évek óta ugyanúgy működnek, és amelyek között nagyon klassz dolgokat lehet véghez vinni.
– Hosszú évek óta foglalkozol intézményi és kormányzati kommunikációval. Mi az, amit a legjobban szeretsz a szakmádban?
– A kormányzati és az önkormányzati szektort általában nagyon unalmasnak képzelik el az álláskeresők, pályakezdők, hiszen a gördülékeny csapatmunkát, az izgalmas feladatokat valóban bebástyázzák a szabályok. Bizony az előítéletnek van alapja, de a kommunikációs terület ez alól kivétel lehet. A szűkre szabott pénzügyi háttér vagy a jelentési kötelezettségek miatt a feladatok megvalósítása lényegesen nehezebb, de talán pont ettől kihívás. Egy-egy projektek végrehajtása során sokkal gyorsabban tanul az ember, mint évek alatt az iskolapadban.
– Miben más ez a terület, mint a hagyományos újságírás, és miért ajánlanád a pályakezdőknek?
– Sokan azt gondolják, hogy elvégeznek egy újságíró iskolát, és máris otthonról, kényelmesen írják majd a cikkeket, mint Carrie Bradshaw a Szex és New Yorkban. Izgalmas helyekről szakmai tapasztalat nélkül tudósítanak, mindezért pedig előnyös fizetést vesznek fel minden hónapban. Ez azért hiú ábránd és a valóság kicsit másképp fest. Meggyőződésem, hogy ezen a területen egy újságíró pályakezdő megtalálhatja a helyét. A munkaadó számára is előnyös lehet, ha több fiatal szemléletű munkavállaló pályázik, tele ötletekkel, új szemlélettel. Ha valaki agilis, jól be tud illeszkedni, lesz munkája a közigazgatásban. Arról nem is beszélve, hogy a pályakezdők szakmai tapasztalatokat szerezhetnek, amelyek jól mutatnak majd az önéletrajzban és szerintem egy kommunikációs csapatban nem is lehet unatkozni.