spot_imgspot_img
spot_img

Dirigáló nők, akik lerombolják a mítoszokat

-

Article Top Ad (AdSense)

A komolyzene, és ezen belül a karmesteri szakma világa évszázadokon át egy exkluzív férfiklub volt. Bár még mindig férfiak uralják, egyre több több női karmester töri át az üvegplafont.

Szerencsére mindig voltak és vannak úttörők, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy  kiegyenlítődjön a nemek aránya, és a világ legnagyobb színpadain nők is dirigálhassanak. Ők azok, akik lerombolják a mítoszokat, és lehetővé teszik a fejlődést a jövő generációi számára.

Európában az első: Frieda Belinfante

Frieda_Belinfante-karmester
Frieda (balra) szerelmével a zongorista és zeneszerző Henriëtte Hilda Bosmans-al. Fotó: en.wikipedia.org

Frida 1904-ben született Amszterdamban. Zsidó édesapja és keresztény édesanyja zenészek voltak, így Frida kiskorától kezdve tanult zenélni. Eleinte apja tanította csellózni, de halála után hamarosan kiderült, hogy nem volt túl jó tanár, és Frida belátta, hogy csellistaként nem fogja sokra vinni. A zene viszont ekkorra már élete része volt, így elhatározta, hogy ha nem lehet csellista, akkor karmester lesz. 1937-ben érte el az első zenei mérföldkövet: Európa első hivatásos női zenekari karmestere lett a Het Klein Orkest kamarazenekar élén. Sikere azonban rövid életű volt, mert mindössze három évvel később Németország megtámadta Hollandiát, és a második világháború alatt már nem lehetett fellépni. Miután a nácik elfoglalták Hollandiát, Belinfante – bár ő maga félig zsidó volt – az országban maradt, és az ellenállás aktivistája lett, és hamisított személyazonosító okmányokat készített a menekülő zsidók számára. Férfinak álcázta magát, hogy elbújjon a nácik elől, ami olyan jól sikerült, hogy állítólag egyszer még saját anyja mellett is elsétált mellette az utcán.

Belinfante tagja volt a CKC-nek, egy kicsiny LMBTQ aktivistából álló csoportnak. 1943-ban a CKC lebombázott egy nyilvántartási irodát, és megsemmisítette a zsidók lakhelyét bemutató dokumentumok százait, hogy a nácik ne találhassák meg őket. A háború utolsó éveiben Svájcba szökött, ahol elkapták, majd egy menekülttáborba került, ahol szexuális orentációja miatt sok támadásnak volt kitéve. 1948-ban az Egyesült Államokba utazott, és múltjának sötét és jeges telét egy új életre cserélte a napfényes kaliforniai Laguna Beachen. Egy évtizeddel karmesteri pályafutása kezdete után újra felvette a karmesteri pálcát, amikor rábízták a Orange County Filharmonikusok vezetését. Ám míg túlélte a szélsőséges diszkriminációt Európában, a szexizmus 1962-ben ismét elvette tőle a zenét: a Filharmonikusok kiszorították, mert úgy érezték, hogy egy férfi jobban tudná képviselni a zenekar profilját. 1991-ben Új-Mexikóba költözött, és 1995-ben 90 éves korában halt meg Santa Fé-ben.

A nők szószólója: Alice Farnham

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

ART CINEMA (@artcinemaproductions) által megosztott bejegyzés

Ha valaha megnő a női karmesterek száma, abban Alice Farnhamnek lesz a legnagyobb szerepe. Alice Angliában született és nőtt fel, ahol kilenc évesen trombitálni, majd 11 évesen zongorázni kezdett. Farnham a Walesi Nemzeti Ifjúsági Opera zeneigazgatója, valamint a Royal Philharmonic Society társalapítója és a női karmesterek művészeti igazgatója. Orgonaösztöndíjat kapott az oxfordi St Hugh’s College-ba, majd a 90-es évek elején Szentpéterváron tanault. Közel 20 éve vezényel. A National Concert Hall írországi női karmesteri programjának vezetője, a Dallasi Opera Karnagynői Intézetében aspiránsokat  mentorál, és elindított egy csak lányoknak szóló karmesteri kurzust az angliai Morley College-ban, ahol az Operaiskola vezetője is egyben.

A leghíresebb: Marin Alsop

marin-alsop-karmester
Fotó: Cabrillo Festival/flickr.com

„A lányok ilyet nem csinálnak” – hallotta számtalanszor gyerekkorában a világ leghíresebb női karmestere, aki jelenleg a Baltimore-i Szimfonikusok és a São Paulo Állami Szimfonikus Zenekar zenei vezetője. Aztán többszörösen is beírta magát a zenetörténelembe. Tőzsgyökeres new york-i származású, aki Leonard Bernstein tanítványaként tanult. Alsop volt az első nő, aki nagy amerikai zenekart vezényelt, amikor 2007-ben felvették a Baltimore Szimfonikus Zenekar zenei igazgatójának. 2013-ban ismét történelmet írt, mint az első női karmester, aki a BBC Proms koncertsorozatot zárta a Royal Albert Hallban. 2019 végén átvette az ORF Bécsi Rádió Szimfonikusok vezető karmesteri posztját. Ez a program 50. évfordulója, és Alsop ismét az első nő, aki bécsi zenekart vezet.

A magyar szál: Mary Terey-Smith

A magyar női karmester még a mai napig igen ritka, bár kétségtelenül hazánknak is volt több női karmestere. Egyikük az úttörőnek számító Váradi Katalin, aki hét éven keresztül volt a Magyar Állami Operaház, huszonnégy éven át pedig a Budapesti Operettszínház karnagya volt. Szintén az Operettszínházban vezényel Szabó Mónika, aki a Virtuózok című tévéműsorban is láthattunk.

Mary Terey-Smith karmester azonban az 56-os forradalam miatt hazájától távol írt zenetörténelmet. Kodály Zoltán tanítványaként kezdte a Liszt Ferenc Akadémián, majd a Magyar Állami Operaház énekmestereként dolgozott, pályafutását azonban az 1956-os forradalom megtörte. Menekültként az Egyesült Államokban telepedett le, ahol rövidesen folytatta karmesteri munkáját: a Western Washington Egyetemen tanított és vezényelt. Megalapította a Western Collegium Musicumot, és számos koncertet adtak Kanadában és Európában. Tudósként a barokk és a koraklasszikus operákra összpontosított, különösen Jean-Philippe Rameau munkásságára, akinek a zenéje életre kel benne.

Ukrajna csillaga: Okszana Lyniv

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oksana Lyniv (@oksana.lyniv) által megosztott bejegyzés

Olaszország első női zeneigazgatója az ukrajnai Brodyban született zenészcsaládba: édesapja és egyik nagyapja is kóruskarnagy volt. Fiatalkorában zongorázni, fuvolázni hegedülni és énekelni tanult. 16 évesen vezényelt először zenekart, ami azonnal elkötelezte a karmesterség iránt. A lvivi Lysenko Zeneakadémia karmester hallgatója volt, majd előbb a Lvivi Opera,  2003-ban a Leopolis Kamaraszimfonikus Zenekar vezető vendégkarmestere, 2008 és 2013 között az Odesszai Nemzeti Opera társult vezető karmestere volt.

2016 októberében vendégeskedett először a Grazi Operában, a Traviata című operát vezényelte. Az első női karmester, akit a Grazi Opera és a Grazi Filharmonikusok vezető karmesterévé neveztek ki. 2021 márciusában még vendégkarmesterként lépett fel a Teatro Comunale di Bologna-ban egy közönség nélküli streamelt karanténkoncerten, ezt követően élőben egy májusi koncerten. 2022. januárjától pedig Oksana lett az első női karmester, akit egy olasz operaház zeneigazgatójának neveztek ki. Néhány napja az orosz-ukrán háború kapcsán egy közleményt adott ki, amelyben felszólalt az orosz agresszió ellen, és arra kérte a művészvilágot, hogy osszák meg mindenkivel az Ukrajnával, az ukrán művészekkel kapcsolatos jó tapasztalataikat.

A gyermekek karnagya: Hajzer Nikolett

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Opera Gyermekkara (@operagyerekkar) által megosztott bejegyzés

Az 1970-ben alakult Magyar Állami Operaház Gyermekkarában 2016. augusztusától Hajzer Nikolett tölti be a vezető karnagyi pozíciót. Évekkel ezelőtt maga Nikolett is több kórus tagja volt. Zenei pályáját ő is a Gupcsó Gyöngyvér irányította Magyar Állami Operaház Gyermekkarában kezdte, majd húsz éven keresztül énekelt az Magnificat Kórusban. 1998-2010 között az Angelica Leánykar tagjaként rendszeresen fellépett versenyeken és jelentős hazai, illetve külföldi koncerttermekben. Korábban balettozott, ritmikus gimnasztikázott és röplabdázott, így egy egészen másfajta szemlélettel áll hozzá a karvezetői feladatokhoz.

Itt további érdekes olvasnivalót találsz:

Híres női kémek a történelemben

 

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!