Kevesen tudják, de hazánkban nemzetközi hírű csokimanufaktúrák is működnek. Ilyen például a Sweetic, a szigethalmi családi vállakozás, amely számos díjat bezsebelt a legrangosabb világversenyeken. Hogyan készül a díjnyertes csoki a színfalak mögött? Betekintést nyerhetünk a kézműves csokiműhely titkaiba.
Akkor hallottam először erről a csokoládé manufakturáról, amikor három éve, a világ legnagyobb ételkóstoló versenyén, a Great Taste Awards 2019-en a Beriolett nevű bonbonukat világelsőnek választották.
– Mi változott azóta a csokiüzem életében?
– Jó úton járunk, szépen fejlődtünk a 2013-as induláshoz képest. Komoly tudással indultunk, ami évről évre, hónapról hónapra növekszik. Folyamatosan képezzük magunkat, mostanában főleg a díszítéstechnika területén. Egyre minőségibb csomagolással jelennek meg a termékeink.
– Decemberben a Brand Experience, azaz márkaélmény kategóriájában a részben edukációs szerepet betöltő bonbonválogatás, a Cacaology ezüst érmet nyert, a csokoládét és a csomagolását értékelte a zsűri….
– Az Academy of Chocolate Awards világversenyén nem kizárólag a csokoládét, a komplex élményt értékelték, onnan kezdve, hogy a fogyasztó a kezébe veszi a dobozt, kibontja a csomagolást, megérti az üzenetet. Természetesen a bombonoknak is sikerük volt. A bonbonszettben található 3-féle bonbonból a kakaófeldolgozás köztes fázisát szimbolizáló Sambirano önállóan szintén ezüstöt nyert, a Madagascar pedig külön elismerésben részesült.
A díjak ezévi sora ezzel még mindig nem ért véget: a Tropical, mely egy délkelet-ázsiai beütésű (chili, gyömbér, koriander fúszerezésű) maracujás bonbonunk, bronzérmet nyert.
Büszkék vagyunk rá, talán kicsit jobban is, mint korábban, hisz ez a bonbonválogatás olyan, mintha a cég gyermeke lenne. Nem csak egy csokoládé feldolgozás eredményét mutatja be, hanem a mi fejlődésünket is szimbolizálja. Benne van az eddigi történetünk.
– Amióta nyilvánosságot kapott, hogy a termékeitek világversenyeket nyernek, megnőtt irántuk a kereslet?
– A versenyek számunkra fontos visszajelzést adnak arról, hogy jó úton járunk. Minden egyes nevezés után komoly értékelést kapunk. A vásárlóknak is fontos, hogy ne mi állítsuk magunkról jókat, hanem egy külső független szakértő minősítse a termékünket. Ha szállást foglalok, én is megnézem róla a véleményeket. Mi főleg szájhagyomány útján népszerűsítjük a termékeinket és kizárólag Magyarországon. Külföldi vásárlóink nincsenek az ügyfeleink között, aminek egyszerűen az az oka, hogy a bombonok rövid eltarthatóságú termékek, nehéz lenne külföldön értékesíteni ezeket. Egy disztribútor elvárása az lenne, hogy legalább fél évig legyen fogyasztható. Az évi 30 %-os növekedés belföldön nagyon szép eredménynek számít. Talán a pandémia első évében volt egy kis megtorpanás, de azt is pozitívumként éltük meg. Ha Magyarországon minden második ember tőlünk vásárolna, akkor nagyon elégedettek lennénk.
– Nem kell egészen Belgiumig vagy Svájcig menni, ha minőségi csokoládét szeretnénk fogyasztani?
– Kevesen tudják, hogy a magyarok világszinten is kiemelkedőek a minőségi csokoládé készítésében. A kis manufaktúráknak általában nincs keretük nagy marketingkampány kivitelezésére, így inkább szájhagyomány útján terjed a hírük.
– Milyen irányba ment el a kereslet, mit kedvelnek a legjobban a fogyasztók?
-Mi az ajándék kategóriát képviseljük, ám a jó minőségi termék mellé élményt is szeretnénk adni a vevőinknek a csomagolás által. Ennek a kinézete legalább olyan fontos, mint a benne rejlő termék élvezeti minősége. Csomagolásban is sokat fejlődtünk, a dijazott Cacaology válogatás a tematikus sorozatunknak már a tizenegyedik tagja. Mindig egy tematika köré építjük a bonbon válogatást.
– Újabban nemcsak minőségi csokoládékat gyártotok, hanem csokoládé túrát is szerveztek.
– Aki ismeri céljainkat, tudja, hogy az edukáció mindig is fontos volt számunkra. Szerettük volna a fogyasztóval megismertetni a csokoládé kultúrát, hogy amikor a csokoládés polc előtt azon tanakodik, hogy melyiket édeséget válassza, azt tudatosan tegye. Műhelyükben CsokiCOOLtúra néven indítottunk egy körülbelül háromórás programot, amely keretében a látogatók megismerkedhetnek a csokoládé eredetével, számos fajtáját végigkóstolhatnak. Végig vezetjük kakaótermés szüretelésétől egészen a feldolgozási folyamatig. Nincs olyan, hogy az ember mindent tud már a csokoládéról, a készítésről, a feldolgozásról, a termelésről.
– Hogyan áll össze a program?
– A bemutatkozás után egy kisfilm indul a csokikészítés folyamatáról. Megismerhetjük a farmereket, láthatunk kakaóültetvényeket, egy játékos földrajz -vagy biológia órán vehetünk részt a csokoládé eredetéről. Az áttekintés után arról is mesélünk, miért érdemes megválogatni a csokoládé fajtáit, miről ismerjük meg a jó csokit és mitől számít superfoodnak a kakaó. Egyúttal áruismeretre is tanítunk: arra, milyen összetevőket érdemes figyelni vásárlás közben, amelyekből kiderül, az adott termék egészséges-e. Fontosnak találjuk, hogy bemutassuk, hogyan lehet kiválasztani a jó minőségű csokoládét akár egy átlagos élelmiszer áruházban is.
-Kóstolni is lehet?
–Igen. Ezután következik a várva-várt kóstoló, ahol ízre is meghatározhatjuk a különbséget a tejcsoki, az étcsoki, a fehér, valamint a ruby csokoládé között. Kiderül, mennyire eltérő karakterűek lehetnek a különféle termőterületekről származó tej- vagy étcsokoládék, de kipróbálhatjuk a száz százalékos, cukormentes étcsokit és a pörkölt kakaóbabot is – vannak, akiket kifejezetten meglep az ízük.
Végül a résztvevők csokoládétallért önthetnek ki a nekik szimpatikus csokiból, amit különféle módon, a saját kedvük szerint dekorálhatnak is.
Amíg a tallérok egy rövid ideig a hűtőben pihennek kvíz játékkal töltjük az időt, ahol kiderül, ki mennyit tanult meg a csokiról, a kakaóról és a készítési technikákról.
-Kiknek szervezitek az édes programot?
– Minimum 20 fő részére szervezzük, diákoknak, iskolás osztályoknak, és munkahelyi csoportokat is várunk. Nincsenek konkrét időpontok, egyeztetés alapján állunk rendelkezésre.