spot_imgspot_img
spot_img

Célkeresztben a 2021-es felvételi – avagy „HOVATOVÁBB” és hogyan tovább?

-

Article Top Ad (AdSense)

Ráfordultunk a célegyenesre, hisz akik idén nyolcadikosok – esetleg hat vagy nyolcosztályos iskolába mennek – hamarosan megmérettetnek. A hajrá azonban idén más, nehezebb, mint máskor, hisz a járványhelyzet miatt elmaradnak a nyílt napok, személyes felvételivel kapcsolatos tapasztalatgyűjtések. Sokan már hónapok óta offline vagy online felvételi előkészítőket gyűrnek, hogy majd január 23-án a központi írásbeliken -, melyet a járványhelyzet miatt még két pótidőpont követ majd – a legjobb matek és magyar tudásukról adjanak számot. A nyomás, a bizonytalanság nagy, épp ezért a Felelős Szülők Iskolája a #hovatovább – Középiskolai Felvételi Nyílt Napok, Expo és Börze aloldalán és január 14-28. között zajló online eseményén igen sokrétű információanyagot gyűjtött össze és tesz elérhetővé az iskolaválasztás, pályaorientáció és a felvételi fókuszában.

Szakma versus Gimnázium

Sokak előtt ott a nagy kérdés, hogy gimnáziumba menjenek és inkább a nyelvi és általános ismereteiket fejlesszék tovább – ha egyáltalán a kiszemelt intézményben megugorják az elvárt szintet – vagy inkább az átalakult szakgimnáziumokban, vagy épp szakképzési képzőhelyeken tanuljanak szakmát. Igen, az utóbbi esetében körülbelül a tanítási idő fele a választott szakmához fog kötődni, azaz gyakorlati munka. A szakácsok, cukrászok a tankonyhában vannak, az autószerelők pedig a műhelyben. A gimnáziumokban nyilván sokkal több nyelvóra, verseny lehetőség és magasszintű „elméleti” képzés zajlik. De vajon mi a jobb az én gyerekemnek? Erről ITT nézhetitek meg videónkat.

A HOVATOVÁBB keretein belül számtalan szempontot górcső alá veszünk, most még időben, hiszen február 19-e a piros betűs dátum, amikor a választott iskolákat, szakokat meg kell jelölni, ahová a diák szeretne felvételizni, addig lehet az információkat gyűjteni.

Balatoni József, alias Jocó bácsi az ország népszerű történelemtanára szerint az iskola és az otthon távolsága, a már ott tanuló diákok véleménye, és a projekt, témahetek száma is meghatározó ismérv lehet a választásban, de állítása szerint az a jó, ha a felvételi iskolaválasztás a diák döntése lesz. Erről ITT olvashattok és nézhetitek meg a kapcsolódó videót.

Hogy minek is és mit is tanul az a gyerek?

Őszintén bevallom, Varga István, jövőkutató szakértőnk hamarosan bemutatásra kerülő edukációs videója után már nem is tudom a kérdésre a választ. Nem is tudjuk pontosan, mik lesznek a jövő szakmái, hiszen a robotikától az élmény menedzserig és számtalan olyan szakmáig, szakterületig, amiről még gondolkodni sem mertünk, a kőkemény jövőképet tárja elénk majd a január 14-28. között megrendezésre kerülő Hovatovább 2 – Középiskolai Nyílt Napok közösségi médiás eseményében.

 

Mi a legfontosabb a pályaválasztásnál, a karriertervezésnél?

Veres Rita, az Edisonplatform vezetője az önazonosság, kreatív életút megtalálását tartja fontosnak, míg Zeitler Ádám, a Milestone Institute alapítója a kritikus gondolkodás elsajátítását és a folyamatosan változó, gondolkozó ember „életforma” elsajátítását.

Polus Enikő mentálhigiénés szakértőnk a családi biztos érzelmi háttér kialakítását, biztosítását tartja nagyon fontosnak, míg Balatoni József, alias Jocó bácsi afelől is megnyugtat minket, hogy még akkor sincs baj, ha esetleg nem jól sikerül a központi felvételi, mert van és kell is, hogy legyen „B” sőt „C” opció is. Bombera Kriszta, közéleti szereplő, ismert televíziós, újságíró saját élettapasztalatait osztja meg velünk komfortzónán innen és túlról, ami szintén izgalmas és értékes mérföldkövekkel teli lesz majd.

A kamaszok lelkével, médiafogyasztási szokásaikkal, a „celeb” véleményvezérek hatásaival is foglalkozunk majd Fegyverneki Gergő, digitális médiaszakértő közreműködésével.

A tanulás módszertanát, a felvételi hajrájában bevethető lehetőségek széles arzenálját is megvizsgáljuk az egyre népszerűbb múzeumpedagógiai élményfeladatok segítségével egészen addig merészkedve a gondolkozásban, hogy milyen lenne Petőfi, mint instasztár. Ezen felvetések, megközelítések merőben újszerűek, de rendkívül hatékonyan és jól alkalmazhatóak a mai generációnál, mint azt a Mozaik Múzeumtúra digitális oktatási programja és a Petőfi Irodalmi Múzeum is bebizonyította már.

Sokféle szempont, szemlélet, aspektus a tanulás, felvételi fókuszában a jövőkutató, iskola alapító, pszichológus vagy tanár szemüvegén keresztül, akik mind-mind egy-egy edukációs vagy épp karriervideóban beszélnek majd a saját maguk által értelmezett pályaorientációról, szakmai és iskolaválasztásról az eseményünkön.

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!