A BCOOL Magazin gasztronómiai újságírója, Budafoki Tamás szerint a folyamatos fejlődés és innováció elérésére érdekében a tudás átadása elemi társadalmi érdek. Ha valaki rendelkezik egy bizonyos területen megszerzett tudással, akkor azt nem szabad megtartania magának, hanem át kell adnia új generációknak, és mindazoknak, akik szívesen tanulnak és tesznek szert új ismeretekre.
Hosszú évek óta dolgozol a szakmában. Mit gondolsz, milyen tudással kell rendelkeznie ma egy újságírónak?
A hazai média már sokkal szerteágazóbb területekkel rendelkezik, mint évekkel ez előtt. Az online világ előretörésével társadalmi szinten megnőtt az információs igény. Fontos tényező, hogy mára egy újságírónak sokkal több kvalitással kell rendelkeznie, mint évekkel ez előtt. Ismernie kell, nem csak a média működését, az újságírói szakma fortélyait, hanem az online felületeken való mozgást, sőt még a tartalom képi megvalósítást is.
Mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás a mai újságírásban?
Véleményem szerint sok esetben nem maga az írás, hanem a cikkek elkészítése okozhat nehézségeket. Az adatgyűjtés, adott esetben az interjúalanyokkal való kommunikáció gyors kivitelezése okozhat nehézségeket. Kihívásként említeném a megfelelő hangvétel elrését, ami nem sért érdeket, de mégis rámutat a problémákra vagy azokat feltárja.
Mit fogsz tanítani a BCOOL Médiaiskolában?
A gasztronómiai újságíráson keresztül fogom bemutatni a pályát, amelyen belül ez egy egészen speciális terület. Ahogy a gasztronómiában, vendéglátásban, turisztikában dolgozók, úgy a hozzá kapcsolódó területeken tevékenykedők is inkább életstílusnak mondják azt, amit csinálnak. A szakújságírás ismérve, hogy az adott területekhez érteni
kell. A gasztronómia pedig rengeteg szakmát foglal magában. Csakis akkor lehet érdemleges anyagokat készíteni, ha rendelkezünk alapvető ismeretekkel a szektor kapcsán.
Hogy kell elképzelni egy órádat?
Többféle óratípus lesz, különböző didaktikai feladatokkal: gyakorló óra, információs óra, játékos óra, tematikus óra. Lesznek meghívott vendégek, interaktív feladatmegoldó órák, egymásriportok, de legfőképpen az ismeretek játékos elmélyítésére törekszem.
Melyek lesznek azok a legfontosabb témák, amelyeket mindenképpen érinteni szeretnél és miért?
Alapismeretek a gasztronómia területén, mert e nélkül bele sem szabad vágni! Mindenképp arra fogok törekedni, hogy a hallgatókkal megszerettessem a gasztronómiát, és az ételeken, italokon, és eseményeken keresztül megmutassam, milyen sokféleképpen tud kapcsolódni a hétköznapi élethez. Ennek során bemutatom a gasztronómiai szférát, szeretném fejleszteni a kreatív gondolkodást, de azt is, hogy a jövő újságírói hogyan tudnak felkészülni majd az adott feladatokra.
Mit jelent számodra a tanítás?
Az a célom, hogy mindazoknak, akik ezen a területen szeretnének tevékenykedni, átadjam azt a szellemi- és gyakorlati tudást, amivel rendelkezem. Azt a szentimentális, a mai világtól idegen elképzelést dédelgetem, mely felhatalmaz minket a tényleges értékes tartalmak közlésére. Senkit nem akarok álmok hullámain simogatva biztatni. Mindenkinek tisztába kell lenni azzal, ha értékes tartalmat készít, kevés fülre, kevés szemre talál. Aki viszont elhivatottan belső indíttatás által szeretne hozzátenni a világ folyásához, annak kezébe adhatok néhány kulcsot, olyan ajtókhoz, amit nem tudna magától kinyitni.
Szerinted mások a mai fiatalok, mint 10-20 évvel ezelőtt?
Az online hétköznapivá válásával az információk mérhetetlen tömegben áradnak felénk. Óriási a médiazaj. Ennek okán roppant nehéz feladat kiszűrni, mi a valós és mi az, ami ferdíti a valóságot. A másik, ami rettentő fontos, hogy a mai fiatalok gyors, lényegretörő, harsány formában megjelenített információkra kíváncsiak. És ez meghatározza az újságírás formáját és metódusait is.
Itt tudsz jelentkezni az újságíró képzésre.