Body Positivity: káros-e a túlsúlyosság normalizálása?

-

Hornyák Szilvia dietetikust a body positivity mozgalomról kérdeztem. Az interjúban az elhízás  és a túlsúlyosság normalizálásának veszélyeiről beszélgettünk.

Mi a véleményed a body positivity mozgalomról?

Eredetileg ez a mozgalom azoknak az embereknek szólt, akiknek például kissé húsos a hátuk, vagy összeér a combjuk. Azáltal, hogy a body positivity elterjedt kifejezés lett, sokan már azt is normalizálni próbálják, ami már az egészségtelenség kategóriájában tartozik. Azzal semmi probléma nincs, ha valaki egy kissé ducibb, vagy molett alakját próbálja elfogadni, sőt ez lenne a normális. Viszont az, hogy már akár 200 kilóval rendelkező emberek is ezt próbálják közvetíteni, az már probléma. Talán az egyik legnagyobb gondot az jelenti, hogy a testpozitív mozgalom nem hívja fel a figyelmet arra, hogy a túlsúly komoly egészségügyi károkat okozhat.

Az emberek többsége a súlyfeleslegét nem is látja, elfogadja a testre felrakódott „párnákat”. A valósággal csak akkor szembesülnek, ha elmennek háziorvosukhoz és az megméri a súlyukat, esetleg gyógyszert ír fel.

A túlsúlyos emberek is normalizálni próbálják azt, hogy mindenki fogadja el testsúlyát, de figyelmen kívül hagyják ennek az egészségtelen oldalát. Mikortól kell erre figyelni?

Sok túlsúlyos, elhízott vékonynak tarja magát. Nem állnak mérlegre, nem fotózkodnak, kerülik az egész alakos tükröt. Sara Bird írt könyvet ebben a témában: Fatorexia, Mit látsz amikor tükörbe nézel (a fatorexia olyan testképzavar, amikor a túlsúlyos emberek normál, vagy vékony testalkatúnak látják magukat). Sok esetben a háttérben fogyás-hízás azaz a jo-jo effektus áll. Fogyókúráznak, lefogynak, majd a diétát nem tartva visszahíznak, akár többet is mint amennyi lement. Ezek az emberek hajlamosak szemet hunyni a túlzott súlyfelesleg felett, nem veszik észre azt, hogy az egészségi állapotuk romlani kezd. Sajnos napjainkban a közösségi média által is sokkal elterjedtebbek az egészségtelen szépségideálok. A mozgalom sokszor azt próbálja sugallni, hogy egészségesnek lenni akármilyen túlsúllyal lehetséges. Ez arra készteti az embereket, hogy ne törődjenek ezekkel a problémákkal. A közösségi médiában megjelenő testpozitív tartalmaknak sokszor átalakul az üzenete és emiatt az emberek hajlamosak félreértelmezni a body pozitivity valódi lényegét. Arra nincs helyes válasz, hogy mikortól érdemes erre figyelni, mivel az az ember, aki elfogadottnak találja túlsúlyos testét, nem igazán fogja felismerni a problémát. Ehhez már komolyabb segítség kell, ami addig nem működik, amíg testpozitív szemléletben próbálja elfogadtatni magát az illető.

Mi hozhat változást?

Változást a pszichoterápia és az életmódváltás -szakemberekkel eredményezhet. Tudatosítani kell azt, hogy mi lenne az ideális testsúly.

A dietetikus a testtömeg index meghatározásával próbál rávilágítani a valóságra:

Példa:

Tehát ez a 45 éves férfi a 82 kg-jával már túlsúlyosnak számit.

Amennyiben a túlsúly huzamosabb ideig fennáll okozhat: magasvérnyomást, diabéteszt, daganatos és ízületi betegséget

A következő lépésként a dietetikus meghatározza az energiaszükségletet.

A meghatározott kalóriához a szakember megfelelő étrendet javasol, a további már az egyénen múlik, hogy mit valósít meg belőle. Kerülni kell a divatdiétákat. Megtudni, hogy mik azok az ételek, amik szabadon fogyaszthatók, mi az, ami csak mértékkel és ritkán, és mik azok, amiket lehetőleg kerülni kell.

Abban az esetben, ha csak annyi kalóriát fogyasztunk, mint amennyi a testtömegünknek, nemünknek, korunknak, testösszetételünknek, fizikai aktivitásunknak és egészségi állapotunknak megfelelő, és ezt a kalóriamennyiséget fel is használjuk, akkor elmondható, hogy energiaegyensúly jellemzi a szervezetünket, vagyis a fogyasztás és a felhasználás egyensúlyban van.

Milyen betegségekhez vezethet az elhízás?

A leggyakrabban felmerülő probléma az a szív és érrendszeri betegségek, vagy a kettes típusú diabétesznek a kifejlődéséhez. Ezen kívül cukorbetegség kialakulásához is vezethet, valamint az elhízott emberek nagyobb eséllyel vannak kitéve a stroke veszélyének is. Sajnos sokan figyelmen kívül hagyják ezeket a dolgokat és a beteg már csak akkor ismeri fel a problémát amikor már tényleg nehezére esik a járás. Sokan úgy gondolják, hogy az egészséges életmód a nagyobb testtömegű emberek számára is elérhető, ami téves felvetés. Természetesen sok olyan ember van, akik valamilyen egészségügyi betegség miatt nem képesek normális súlyba kerülni, hiszen a genetika sokszor közrejátszik ezekben a dolgokban.

Célszerű a ma már nagyon népszerű életmódtanácsadók véleményét is kikérni, hogy ne csak a bevitt energia mennyiségét korlátozzuk, hanem a mozgással is segítsük az energia egyensúly kialakítását. Fontos az egyén beállítottságának megfelelő mozgásforma kiválasztása például gyaloglás, kocogás, kerékpározás személyi edző által tartott egyénre szabott edzés.

Fontos, hogy a szakemberek véleményét elfogadják. Ugyanilyen helyzetben vannak az anorexiások, akik nem látják magukat soványnak. A háziorvosok, segítő szakemberek elfogulatlan véleményét elfogadva tudnak „meggyógyulni”. Szükség van a társadalom segítő hozzáállására is, a normák társadalmi elfogadtatására, felvilágosító kampányokra.

 

BMI és Energiaigény kalkulátor elérhető: https://www.okostanyer.hu

(forrás: https://www.okostanyer.hu/energia-egyensuly/)

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!