Állati nagy techkirakattá vált a BMW-vese

-

Az ablaktisztító folyadékot pedig a BMW embléma felnyitását követően lehet betölteni a 2021 végén piacra kerülő iX-be. Ez már nem a vezetés élménye, hanem a BMW modern mobilitásról alkotott víziójának megtestesülése.

Nincs mit tenni, dagad a vese. Ha tetszik, ha nem. Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője és csapata Münchenben letette a voksot egy vezérmotívum mellett és nem engednek belőle. Ennek köszönhető a teljesen elektromos iX – ami a Vision iNEXT szériaérett változata – hivalkodó hűtőrácsa.

Kívül letisztult és minimalista, de a tervezést az utastérrel kezdték és az egész kocsit köré fejlesztették ki. Érdekesség, hogy ellentétben a Kínában készülő iX3-mal, az iX sorozatgyártása 2021 második felében veszi kezdetét a BMW Group dingolfingi üzemében, tehát hazai pályán tartják a folyamatot. A tét nagy, hiszen egyenesen a márka „új technológiai zászlóshajójaként” emlegetik.

Fotó: BMW AG

A kocsi sem kicsi. Hosszában és szélességében a BMW X5-re, magasságában a BMW X6-ra, kerékméreteit tekintve pedig a BMW X7-re emlékeztet. A fenntarthatóság jegyében széles körben alkalmaznak újrahasznosított és természetes anyagokat, míg az akkumulátorcellák, a nagyfeszültségű akkumulátor és a teljes jármű gyártásához felhasznált energia egészét kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki.

Hasonlóan a 4-es sorozathoz, az iX veséje is finoman szólva túlméretes, funkcióját tekintve pedig új vizeken evez. Tekintettel arra, hogy az elektromos hajtáslánc minimális hűtőlevegőt igényel, a vese immár „intelligencia panel”, vagyis szinte teljesen zárt, átlátszó felülete mögött szenzorok, kamerák és radarok laknak.

A keret nélküli ablakok eléggé adják (Fotó: BMW AG)

Sokat tud, de nem kérkedik vele

Hiába okos az iX, nem hivalkodik vele. A koncepció neve a Shy Tech, vagyis háttérbe húzódó technológia. Számos kamerát és szenzort rejtettek el a szem elől, a kilincseket a karosszériafelületekbe süllyesztették, az ablakmosó folyadék tartályának betöltőnyílását a motorháztetőn található BMW-logó alá rejtették, a tolatókamera pedig a csomagtérajtón található BMW-emblémában kapott helyet.

Az utastérben a lehető legkevesebb kezelőszerv elhelyezése volt a cél, a középkonzol faburkolata „tapipadként” működik, ezt fejelik meg láthatatlan hangszórókkal, ívelt kijelzővel, hatszögletű kormánnyal. Öt utas élvezheti a kabin lounge hangulatát, amit fokoz a méretes panoráma üvegtető.

Fotó: BMW AG

De hogy megy?

Nagyon jól. A kettő elektromos motort és nagyfeszültségű akkumulátort is felvonultató, ötödik generációs eDrive technológia több mint 500 lóerős teljesítményre képes, így kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára az iX. Egyetlen töltéssel több mint 600 kilométer tehető meg WLTP-szabvány szerint.

Köszönhetően az akár 200 kW teljesítményű gyorstöltésnek, az akkumulátor 40 perc alatt feltölthető 10 százalékos töltöttségi szintről 80 százalékosra, egy tízperces gyorstöltés pedig több mint 120 kilométerre elegendő energiával látja el. Falra szerelhető töltőt használva kevesebb mint 11 óra alatt lehet „feltankolni” a teljesen lemerült akksit.

Érdekes utat választott a BMW. Nemcsak a dizájnt illetően, hanem azon a téren is, hogy egy évvel a piaci bevezetés előtt leleplezték az egyik legfontosabb alappillérét a nagyon is közeli jövő megalapozásának. Megosztóra sikerült, ideje hozzászokni és elfogadni, hogy ez a csapásirány. Vagy amíg lehet, beülni egy X5 M Competition-be, ha már fentről akarunk tekinteni a világra.

Ha már menni kell – gyorsan, keresztbe is akár

A Volkswagen csak Amerikának ad a jóból?

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!