spot_imgspot_img
spot_img

Bemutatjuk a BCOOL Médiaiskola tanárait

-

Article Top Ad (AdSense)

A BCOOL Médiaiskola tanárai egy közös interjú keretében válaszoltak egy-egy kérdésünkre. Most sok mindent megtudhatsz az általuk tanított tantárgyakról, de arról is, hogyan változott az újságíró és kommunikációs szakma az elmúlt évek során, és melyek a legfontosabb kihívások, amelyeknek egy jó újságírónak meg kell felelnie.

Tollár Mónika, rendező, dramaturg, kommunikációs szakember

Mi az, amit a legérdekesebbnek tartasz a kommunikációs szakmában?

Számomra a legizgalmasabb rész az, hogy itt az írott szöveg által élő ember kapcsolódik élő emberrel, és ez az egész a jelenben történik. Ettől nagyon friss, aktuális és eleven dolog lesz. Ez a valódi kapcsolódás adja az igazi kihívást, és egyben ez a legszebb része is. Napjainkban hatalmas a körülöttünk lévő mindennapos zaj, túl sok az információ, túl sok a kommunikáció. Túl sok a csábítás és mindenből túlkínálat van. Írott és képi tartalomban egyaránt egy túlingerelt világban élünk. De pont ez a kihívás ebben, hogy ilyen körülmények között hogyan lehet kitűnni, hatással lenni és megragadni az emberekben. A szépsége pedig az, hogy most már nem csak személyesen tudunk kapcsolódni, hanem írásaink az online világ jóvoltából jóval messzebbre is eljutnak, így sokkal nagyobb távolságokban is tudunk kapcsolódni egymáshoz.

Bajory Á. Rita, újságíró, szerkesztő, sajtófőnök és intézményi kommunikátor

Melyek lesznek a legfontosabb témák, amelyeket mindenképpen szeretnél megtanítani a médiaiskola tanulóinak?

Az intézményi kommunikációt fogom tanítani, ami azért nagyon izgalmas nekem, mert az emberek fejében általában az a kép él, hogy ez egy unalmas terület. Abszolút nem tudják elképzelni, hogy izgalmas is lehet. Tele vannak előítéletekkel, miközben éppen attól nagyon izgalmas ez a terület, hogy a bürokrácia szabályai és keretrendszere között is lehet jól és érdekesen kommunikálni. Mi is ugyanazokat a platformokat használjuk, mint egy influenszer vagy egy újságíró, de ez mégis sokkal több rétegű dolog, mint a szimpla újságírás. Arról nem is beszélve, hogy a pályakezdők nagyon klassz szakmai tapasztalatokat szerezhetnek, amelyek jól mutatnak majd az önéletrajzban.

Borbáth Katalin, PhD, pedagógiai szakpszichológus, coach, kommunikációs tréner

Miért szeretsz tanítani?

Azt hiszem javíthatatlan idealista vagyok. Szeretem magamat és a körülöttem lévő világot kicsit jobbá tenni, fejleszteni. Miközben számomra ez a folyamat maga nagyon izgalmas. Szeretem a változást. A  fejlődés, fejlesztés, növekedés, nevelés minden mennyiségben érdekel, és művelem. A szenvedélyem. Legyen az egy gyerek, akit nevelek, egy állat, akit tanítok együtt élni velünk, egy paradicsom palánta, aminek a fejlődését mindennap kísérem, és persze a diákok, akiknek a változását, gondolkodásának a milyenségét is érdeklődve követem. Vannak katartikus pillanatok ebben, amikor a másik fél tényleg befogadóvá válik arra, amit közvetítek, miközben én is megtalálom a legjobb utat ahhoz, ahogy épp akkor el tudok érni hozzá. Nem is tudnék máshogy tanítani szerintem, csak így, ezzel a pszichológiai attitűddel, a teljes emberre reagálva.

Horváth Lili színművész, aki hosszú évekig tanított az egyik leghíresebb színi iskolában, majd néhány évvel ezelőtt megalapította a saját színjátszó iskoláját, a Lili Sulit

Óráidon a tiszta érthető beszédet, a kommunikációt tanulhatják meg, de azt is, hogyan közelítsenek a különböző interjúalanyokhoz.  Miért fontos ez, mitől lesz jó egy beszélgetés?

Több, mint húsz éve vagyok a színészi pályán… ezalatt az idő alatt nekem is meg kellett tanulnom, hogyan adjak interjút. Tudom, milyen az, ha egy jó vagy ha egy kevésbé jó riporterrel találkozom. Az évek során szerzett tapasztalataimnak köszönhetően pontosan tudom, milyen nehéz lehet egy interjúalanyt szóra bírni (korábban én is ilyen voltam), de azt is, hogyan lehet elérni, hogy megnyíljon, hogy egy olyan barátnak érezzen, hogy elkezdjek neki mesélni az életemről. Nagyon fontos, hogy az interjúalany érezze, tudja, és értse, hogy a riporter mit szeretne kommunikálni. Előfordulhat, hogy az újságírónak, az idősebb korosztállyal kell interjút készítenie, és mint a Mama (Tordai Teri, színművész-szerk.) igényli a hangosabb érthető beszédet, de sokszor előfordul olyan is, hogy telefonon kell interjút készíteni. Ilyen esetekben, ha nem tisztán és jól érthetően kommunikál a riporter, azon elbukhat az interjú. Van tehát néhány alapdolog, amit feltétlenül meg kell tanulni, hogy az interjúalany azt érezze, ezzel a valakivel jót fogok beszélgetni. Van, akinél ez eleve adott, míg másoknak tanulni, fejleszteni kell.

R. Szabó Zsuzsa, szerkesztő-újságíró, a BCOOL Magazin újságírója és az egyik budapesti magángimnázium magyartanára

Mit gondolsz, mi a legnagyobb kihívás a mai újságírásban?

Ebben az óriási médiazajban nehéz megtalálni azt a platformot, ahol értékes szövegekkel sokakhoz tud eljutni egy magazin újságíró. Az önazonosság, a tisztesség és szakmai felkészültség kérdése is fontos. Az online térben a kattintásszámok és olvasói elérés is meghatározó. Kihívás színvonalas, tartalmas írásokkal széles közönséghez eljutni. Ám el lehet! Van igény a mélyebb, komolyabb témákra is! Az olvasók tájékoztatása, ismereteinek bővítése mellett az írás szeretete, a témák, az interjúalanyok iránti nyitottság is kulcsfontosságú a szakmában.

Budafoki Tamás, újságíró és gasztronómiai szakújságíró

Mit fogsz tanítani és hogyan képzeljük el egy órádat?

A gasztronómiai újságíráson keresztül bemutatom a pályát, amely egy egészen speciális terület. Ahogy a gasztronómiában, vendéglátásban, turisztikában dolgozók, úgy a hozzá kapcsolódó területeken tevékenykedők is inkább életstílusnak mondják azt, amit csinálnak. A szakújságírás ismérve, hogy az adott területekhez érteni kell. A gasztronómia pedig rengeteg szakmát foglal magában. Csakis akkor lehet érdemleges anyagokat készíteni, ha rendelkezünk alapvető ismeretekkel a szektor kapcsán. Ennek megismeréséhez többféle óratípussal és didaktikus feladattal készülök. Ennek keretében lesz gyakorló óra, információs óra, játékos óra, tematikus óra. Szeretném, ha minél több vendéget meg tudnánk majd hívni, és sor kerülne interaktív feladatmegoldó órákra is, hogy minél több érdekes és izgalmas feladaton keresztül mélyítsük el az ismereteket.

Ványi Ákos fotós, fotóriporter

Melyek lesznek azok a legfontosabb témák, amelyeket mindenképpen érinteni szeretnél és miért?
Egy mini fotótanfolyamon vehetnek részt a hallgatók, ami segít majd nekik abban, hogy elfogadható fotót adhassanak a cikkekhez, ha fotós nélkül kell menni az eseményre, de mégis kell kép a szerkesztőségnek. Fény, megvilágítás, egy adott cikkhez megfelelő kép kiválasztásának szempontjai, stock fotók, képriport. Ezeken kívül megismerkedünk azzal is, hogyan tanácsos terepen a profi fotósokhoz viszonyulni, és ennek milyen íratlan szabályai vannak.

Itt további információkat találsz az iskolával kapcsolatban.

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!