Az amerikai üzletasszony, akinek magyar vér csörgedezett az ereiben: Estée Lauder

-

Estée Lauder amerikai üzletasszony neve az általa létrehozott luxus kozmetikai és parfüm márkának köszönhetően örökre összeforrt a szépséggel. Pedig minden “csak” egy kis álommal indult, amelyhez aztán rendkívüli ambíció, kitartás, kifogástalan ízlés és innovatív marketing társult. Így született meg a világ egyik legnagyobb kozmetikai vállalata.

A kezdetek

Josephine Esther Mentzer 1906. július 1-jén született New York-ban. Szülei, Rose Schotz Rosenthal és Max Mentzer magyar és cseh származású zsidók voltak. Édesanyja 1897-ben költözött férjéhez, Samuel Rosenthalhoz Magyarországról az Egyesült Államokba, majd néhány évvel később elváltak és 1905-ben feleségül ment Estée édesapjához Max Mentzerhez, aki 1880-ban emigrált az USA-ba.

Szülei eredetileg az Eszti nevet szerették volna adni neki, de végül Josephine Esther lett, ám mindig második nevének becézett változatát használta, amelyet később a franciás hangzás miatt változtatott Estée-re, amit magyarosan Esztinek ejtettek.

A kis Eszti édesanyjától tanulta, hogy vigyázni kell a napsugárzás káros hatásaira, és Estée örökre megjegyezte ezt a leckét, ahogy azt is, hogy mennyire zavarba hozta anyja napernyője és erős akcentusa, valamint mindkét szülőjének bevándorló viselkedése. Estée száz százalékban amerikai akart lenni. Édesapja eredetileg szabó volt, majd a jobb életmód reményében egy vaskereskedést alapított, ahol lánya is kereskedői tapasztalatot szerzett. Viszont bácsikája, a kémikus John Schotz volt az, aki meghatározta a kozmetikum iránti rajongását, és aki mindig óva intette a lányt, hogy szappannal mossa az arcát. Házuk mögött felállított laboratóriumában a fiatal Estée hamarosan elkezdte megtanulni, hogyan kell arcápoló krémeket készíteni.

estée lauder-kozmetikum

Házasság és családi vállalkozás

Az 1920-as években megismerkedett Jospeh Lauter textilkereskedővel (a férfi később visszaváltoztatta nevét Lauderre, amelyet apja Egyesült Államokba való emigrálásakor tévesen írtak), akivel 1930-ban összeházasodtak és két fiuk született: Leonard és Ronald Lauder. Házasságuk korai éveiben Estée továbbra is termékeinek finomítására összpontosított és még mindig otthon készítette a kozmetikumokat. Már vállalkozásának korai szakaszában gerilla marketing taktikákat alkalmazott olyanokat, mint a krémminták használata vagy az arcápolási kezelések felajánlása. Évekkel később önéletrajzában arról panaszkodott, hogy elhanyagolta férjét és családját, mert túl sok figyelmet fordított vállalkozásának építésére: “Nem tudtam egyszerre Mrs. Joseph Lauder és Estée Lauder is lenni.” Így 1939-ben elváltak,  ám egymás nélkül élni mégsem tudtak. 1942-ben újra összeházasodtak, és ez alkalommal házasságuk egy egész életre szólt. Közös üzleti partnerségüket is elindították: Joseph feladata saját munkáját, hogy csatlakozzon családi vállalkozásukhoz, működtesse a gyárat, foglalkozzon a termeléssel és a pénzügyekkel, míg Estée feladata az értékesítés és a marketing lett. Bár eredetileg színésznő szeretett volna lenni, kiderült, hogy van valami, amihez ennél sokkal jobban ért…

estée lauder-arcápolás
Fotó: hu.wikipedia.org

Merthogy közben egészen világossá vált, hogy kivételes és tehetséges vállalkozó, aki újító marketing szemléletével évekkel megelőzte a korát: apró ajándékokat és termékmintákat adott a vásárlásokhoz és a nők, akik kipróbálták termékeit egymásnak ajánlgatták azokat. Ez volt Estée sikerének egyik oka: szájról-szájra terjedt a jóhíre. Erősen hitt a marketing erejében és gyönyörű modellek alkalmazásával ösztönözte az embereket termékei megvásárlására, akiket nagyon gondosan válaszott ki. Nem a “filmsztár-típust” kereste, hanem az elegáns és mindig jól ápolt “Estée Lauder-típusú” nőt.

Figyelmen kívül hagyta könyvelője és ügyvédje tanácsát, akik arra próbálták rábeszélni, hogy szálljon ki ebből az üzletből. Abban hitt, hogy kozmetikumait a legjobb áruházakban kell értékesíteni, így New Yorkban a Saks Fifth Avenue áruházban kezdte árulni kozmetikumokat. Két nap alatt elkapkodták az egész készletet.  A siker önbizalmat adott neki, és beutazta az országot, és hamarosan egész Amerikában meg lehetett vásárolni kozmetikumait. Minden egyes üzletet saját maga nyitott meg, ő képezte és tanította be az eladókat is, akik aztán a vásárolól számára bemutatták az Estée Lauder termékeket.

Az 1950-es évekre az Estée Lauder vállalat még mindig kicsi volt az olyan nagy versenytársakhoz képest, mint a Revlon vagy az Elizbeth Arden. Ezért Estée úgy döntött, hogy 50.000 dollárt fektet egy reklámkampányba, de minden reklámügynökség elutasította azzal, hogy túl alacsony a költségvetés. Így hát saját kezébe vette a dolgokat, és az 50.000 dollárt gerilla marketingbe fektetette: termékmintákat készített, közvetlen leveleket küldött, demonstrációkat tartott, és vásárláshoz ajándékokat adott. Az eredmény pedig több ezer új ügyfél volt.

estée lauder-kozmetikum

1953-ban tovább fejlődött a vállalat, amikor Estée egy új terméket dobott a piacra: ez volt a Youth Dew. A termék eleinte több száz, majd több ezer dollárt hozott, majd hamarosan több milliárd dolláros bevételt jelentett. A hatvanas években tovább bővültek, létrehozták az Aramis nevű férfivonalat és az allergiamentes Clinique márkát. Ekkor már 70 országban forgalmazták az Estée Lauder termékeket, napjainkban pedig már a tőzsdén is jegyzik a vállalatot.

1973-ban Leonard Lauder lett az Estée Lauder, Inc. elnöke és a márka azóta is családi kézben van. Ronald Lauder a Lauder International elnökeként tevékenykedett, de később elhagyta a családi vállalkozást, és a kormányzatban kezdett dolgozni. Estée igazi filantróp volt:  rákellenes alapítányokban közreműködött, illetve több más jótékonysági munkát végzett. 2004. április 24-én, halt meg manhattani otthonában. 97 éves éves volt.

estée lauder-kozmetikum
Férjével, Jospeh Lauderrel

Saját maga szerint sikerének titka mindig is nagyon egyszerű volt: “Egy olyan nő voltam, akinek küldetése volt, és egyszerűen mindig csak az álmom megvalósítására törekedtem.”

Ha tetszett, olvasd el ezt is:

5 emlékezetes anya a történelemből

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!