Estée Lauder amerikai üzletasszony neve az általa létrehozott luxus kozmetikai és parfüm márkának köszönhetően örökre összeforrt a szépséggel. Pedig minden „csak” egy kis álommal indult, amelyhez aztán rendkívüli ambíció, kitartás, kifogástalan ízlés és innovatív marketing társult. Így született meg a világ egyik legnagyobb kozmetikai vállalata.
A kezdetek
Josephine Esther Mentzer 1906. július 1-jén született New York-ban. Szülei, Rose Schotz Rosenthal és Max Mentzer magyar és cseh származású zsidók voltak. Édesanyja 1897-ben költözött férjéhez, Samuel Rosenthalhoz Magyarországról az Egyesült Államokba, majd néhány évvel később elváltak és 1905-ben feleségül ment Estée édesapjához Max Mentzerhez, aki 1880-ban emigrált az USA-ba.
Szülei eredetileg az Eszti nevet szerették volna adni neki, de végül Josephine Esther lett, ám mindig második nevének becézett változatát használta, amelyet később a franciás hangzás miatt változtatott Estée-re, amit magyarosan Esztinek ejtettek.
A kis Eszti édesanyjától tanulta, hogy vigyázni kell a napsugárzás káros hatásaira, és Estée örökre megjegyezte ezt a leckét, ahogy azt is, hogy mennyire zavarba hozta anyja napernyője és erős akcentusa, valamint mindkét szülőjének bevándorló viselkedése. Estée száz százalékban amerikai akart lenni. Édesapja eredetileg szabó volt, majd a jobb életmód reményében egy vaskereskedést alapított, ahol lánya is kereskedői tapasztalatot szerzett. Viszont bácsikája, a kémikus John Schotz volt az, aki meghatározta a kozmetikum iránti rajongását, és aki mindig óva intette a lányt, hogy szappannal mossa az arcát. Házuk mögött felállított laboratóriumában a fiatal Estée hamarosan elkezdte megtanulni, hogyan kell arcápoló krémeket készíteni.
Házasság és családi vállalkozás
Az 1920-as években megismerkedett Jospeh Lauter textilkereskedővel (a férfi később visszaváltoztatta nevét Lauderre, amelyet apja Egyesült Államokba való emigrálásakor tévesen írtak), akivel 1930-ban összeházasodtak és két fiuk született: Leonard és Ronald Lauder. Házasságuk korai éveiben Estée továbbra is termékeinek finomítására összpontosított és még mindig otthon készítette a kozmetikumokat. Már vállalkozásának korai szakaszában gerilla marketing taktikákat alkalmazott olyanokat, mint a krémminták használata vagy az arcápolási kezelések felajánlása. Évekkel később önéletrajzában arról panaszkodott, hogy elhanyagolta férjét és családját, mert túl sok figyelmet fordított vállalkozásának építésére: „Nem tudtam egyszerre Mrs. Joseph Lauder és Estée Lauder is lenni.” Így 1939-ben elváltak, ám egymás nélkül élni mégsem tudtak. 1942-ben újra összeházasodtak, és ez alkalommal házasságuk egy egész életre szólt. Közös üzleti partnerségüket is elindították: Joseph feladata saját munkáját, hogy csatlakozzon családi vállalkozásukhoz, működtesse a gyárat, foglalkozzon a termeléssel és a pénzügyekkel, míg Estée feladata az értékesítés és a marketing lett. Bár eredetileg színésznő szeretett volna lenni, kiderült, hogy van valami, amihez ennél sokkal jobban ért…
Merthogy közben egészen világossá vált, hogy kivételes és tehetséges vállalkozó, aki újító marketing szemléletével évekkel megelőzte a korát: apró ajándékokat és termékmintákat adott a vásárlásokhoz és a nők, akik kipróbálták termékeit egymásnak ajánlgatták azokat. Ez volt Estée sikerének egyik oka: szájról-szájra terjedt a jóhíre. Erősen hitt a marketing erejében és gyönyörű modellek alkalmazásával ösztönözte az embereket termékei megvásárlására, akiket nagyon gondosan válaszott ki. Nem a „filmsztár-típust” kereste, hanem az elegáns és mindig jól ápolt „Estée Lauder-típusú” nőt.
Figyelmen kívül hagyta könyvelője és ügyvédje tanácsát, akik arra próbálták rábeszélni, hogy szálljon ki ebből az üzletből. Abban hitt, hogy kozmetikumait a legjobb áruházakban kell értékesíteni, így New Yorkban a Saks Fifth Avenue áruházban kezdte árulni kozmetikumokat. Két nap alatt elkapkodták az egész készletet. A siker önbizalmat adott neki, és beutazta az országot, és hamarosan egész Amerikában meg lehetett vásárolni kozmetikumait. Minden egyes üzletet saját maga nyitott meg, ő képezte és tanította be az eladókat is, akik aztán a vásárolól számára bemutatták az Estée Lauder termékeket.
Az 1950-es évekre az Estée Lauder vállalat még mindig kicsi volt az olyan nagy versenytársakhoz képest, mint a Revlon vagy az Elizbeth Arden. Ezért Estée úgy döntött, hogy 50.000 dollárt fektet egy reklámkampányba, de minden reklámügynökség elutasította azzal, hogy túl alacsony a költségvetés. Így hát saját kezébe vette a dolgokat, és az 50.000 dollárt gerilla marketingbe fektetette: termékmintákat készített, közvetlen leveleket küldött, demonstrációkat tartott, és vásárláshoz ajándékokat adott. Az eredmény pedig több ezer új ügyfél volt.
1953-ban tovább fejlődött a vállalat, amikor Estée egy új terméket dobott a piacra: ez volt a Youth Dew. A termék eleinte több száz, majd több ezer dollárt hozott, majd hamarosan több milliárd dolláros bevételt jelentett. A hatvanas években tovább bővültek, létrehozták az Aramis nevű férfivonalat és az allergiamentes Clinique márkát. Ekkor már 70 országban forgalmazták az Estée Lauder termékeket, napjainkban pedig már a tőzsdén is jegyzik a vállalatot.
1973-ban Leonard Lauder lett az Estée Lauder, Inc. elnöke és a márka azóta is családi kézben van. Ronald Lauder a Lauder International elnökeként tevékenykedett, de később elhagyta a családi vállalkozást, és a kormányzatban kezdett dolgozni. Estée igazi filantróp volt: rákellenes alapítányokban közreműködött, illetve több más jótékonysági munkát végzett. 2004. április 24-én, halt meg manhattani otthonában. 97 éves éves volt.
Saját maga szerint sikerének titka mindig is nagyon egyszerű volt: „Egy olyan nő voltam, akinek küldetése volt, és egyszerűen mindig csak az álmom megvalósítására törekedtem.”
Ha tetszett, olvasd el ezt is: