Az aktív felnőttkor több korosztályát fogja át a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. ezer fős, reprezentatív generációs kutatása. A 25 és 45 év közöttiekre kiterjedő, nagyszabású felmérés a megkérdezettek a szeretteikkel és barátaikkal, a munkájukkal és karrierjükkel, az élvezetet okozó tevékenységekkel, a környezetükkel, valamint a technológiai innovációval összefüggő attitűdjeit vette górcső alá. Mindezt ráadásul úgy, hogy a kérdések többségében döntési helyzet elé állították az alanyokat, akik meglepően sokfélén reagáltak. Ezek alapján a legfontosabb megállapítás, hogy az Y-ok mellett fiatalabb X-ekből és idősebb Z-kből álló úgynevezett szendvicsgeneráció tagjai rendkívül összetett személyiségek.
Nem töprengenek a múlton, a jövőbe néznek
Jól érzékelhető a komplexitás például az időhöz való viszonyukban: a válaszadók közel 60 százaléka a jövőt választja a múlttal szemben, ám a megkérdezettek felének mégis nagyon fontos az időtállóság, a trendi dolgokért csak 10 százalékuk rajong. A generáció háromnegyede hosszabb-rövidebb távon tisztán látja a céljait, de 23 százalékuk jelenleg is a mának él, hagyja hadd történjenek meg a dolgok. Meglepően kevés, csak minden tizedik ember esetében áll mindenek felett a karrier, 42 százalékuk viszont éppen fordítva gondolkodik, egyértelműen a karrierje elé helyezi a magánéletét. A kutatásból jól látszik, hogy ez a korosztály nem szeret konfrontálódni, több mint háromnegyedük inkább kompromisszumot köt a nehéz helyzetekben.
És ha már munka: a vizsgált szendvicsgenerációnak úgy tűnik sokkal fontosabb a szakmaiság, mint a ranglétra: 75 százalékuk inkább szakértő szeretne lenni, semmint vezető. A fix munkaidőt csupán egynegyedük részesíti előnyben a rugalmas munkaidővel szemben, és – vélhetően a pandémia következtében – eljött a home office fénykora is: a megkérdezettek 37 százaléka tekinti kívánatos munkavégzési formának ezt szemben az irodai munkával, amelyet csupán minden ötödik megkérdezett részesít előnyben.
![](https://bcoolmagazin.hu/wp-content/uploads/2021/11/young-adult-man-watching-the-sunset-2021-11-11-05-41-59-utc-300x169.jpg)
Minden ötödik vallja azt határozottan, hogy az embernek csak egy élete van, így annak minden percét ki kell élvezni: csak egynegyedüknek fontosabbak a vagyontárgyak birtoklása, mint az élmények keresése. A kulináris élvezetek megosztják ezt a generációt, minden harmadik válaszadó ezt választaná a kulturális csemegékkel szemben, de abban nincs egyetértés, hogy az étteremben készülő étel esik jobban (26%) vagy az otthon főzött (31%).
Fontos a környezettudatosság a célcsoport számára, de azért jól látszik az is, hogy a személyes érdekek több esetben felülírhatják ezt. Miközben a szelektív hulladékgyűjtés alap (72% ezt választaná a vegyeset megjelölő 6%-hoz képest), az elektromos autót is többen részesítik előnyben, mint a benzinest (34 vs 24%), a csomagolás mentes termékeket a csomagoltaknál (42 vs 15%), az üveget a műanyagnál (57 vs 7%), a megújuló energiaforrásokat a kimerülőknél (60 vs 7%), éles döntési helyzetekben fordul a kocka: a saját autó előnyt élvez az autómegosztással szemben (64 vs 11%), a saját gépkocsi a közösségivel (53 vs 13%), a nem bio termékek a bioval szemben (68 vs 11%).
Mindennapi örömöktől az innovációs nyitottságig
Jól érezhető a pandémia hatása is ebben a széles korcsoportban: ha filmnézés, akkor mozi helyett inkább otthon (48%), ha szabad este, akkor is inkább otthon nyugalomban (48%), mint bulizva, ha edzés, akkor inkább szabadtéren (47%) mint edzőteremben. Miközben a sportot többre értékelik az élvezeteknél (33 vs 20%), abban nincs egyetértés, hogy koncertre (31%) vagy házibuliba (27%) jobb-e menni. Az élvezetekkel összefüggő attitűdökre is kiterjedő kutatás azt is megállapította, hogy a szendvicsgeneráción belül átalakulóban vannak az úgynevezett élvezeti cikkek fogyasztásának szokásai, bár az ártalomcsökkentés és egészséges életmód felé történő elmozdulás erőteljesen megosztja még a korosztályt: a megkérdezetteknek szinte pontosan a fele választaná az egészségesebb ételt az inkább finommal szemben, éppúgy ahogy az alkoholtartalmú italt az alkoholmentessel szemben és ugyanez a feleződés tapasztalható a hagyományos és a kevésbé káros dohánytermékeket választóknál is.
![](https://bcoolmagazin.hu/wp-content/uploads/2021/11/three-young-adult-friends-drinking-together-2021-08-26-17-26-17-utc-300x200.jpg)
Ami viszont a feltérképezett korcsoportok mindegyikére érvényes: szinte egybehangzóan nyitottak az innovációra. Azzal együtt is, hogy szívesebben jegyzetelnek kézzel, mint digitálisan (48 vs 18%), szívesebben használják a telefont, mint a videóhívást (55 vs 16%), és megjavíttatják a régi eszközt ahelyett, hogy újat vennének (38 vs 18%). A válaszadók 74 százaléka állítja magáról, hogy imádja a technikai újdonságokat, 45 százalék vonzódik inkább az új, szokatlan dolgokhoz, mintsem a megszokotthoz. Bevallottan preferálják az innovatív megoldásokat (38%), és szívesebben állnak az újító oldalra (33%), mint a követőre.