spot_img
spot_img
spot_img

A nagy csokigyár

-

Article Top Ad (AdSense)

Eredetileg ételgyárnak készült a diósgyőri csokigyár épületegyüttese. Mára ez lett a Nestlé cégcsoport egyetlen kizárólag üreges csokoládéfigurák gyártására specializálódott üzeme a világon. Az idén alapításának hatvanadik évfordulóját ünneplő gyárból ma már több mint 25 országba szállítanak húsvéti és karácsonyi termékeket. 

A diósgyőri csokoládégyár neve fogalom Miskolcon. 60 éves töretlen működése ipartörténeti jelentőségű, különösen annak a fényében, hogy az itt előállított termékek közül nem egy egyedülálló a világon. Éves szinten körülbelül 4000 tonna figura készül az üzemben, hogy aztán ennek a volumennek 88%-a több mint 25 ország boltjainak polcain landoljon. A Nestlé világán belül egyedülálló létesítményben mintegy 400 munkavállaló készít közel 300 féle üreges karácsonyi- és húsvéti csokoládéfigurát. 

60 éves

Csokoládégyár az Avas alján 

A szocialista nehézipar egyik hazai fellegváraként Miskolc egész múltjával a kohászathoz, a nagyolvasztókhoz és a martinkemencék világához kapcsolódott. Talán ez is volt az egyik oka annak, hogy 60 éve Diósgyőrben egy kisebb csokoládégyár kezdte meg a működését. 

A jelenlegi gyár területén 1950-ben nagy beruházás indult. A Lenin Kohászati Művek ételgyárát, konyháját akarták itt kialakítani, de hamar kiderült, hogy a fejlesztés túlméretezett, ezért az építkezést 1953-ban leállították. A félkész és kihasználatlan épülettel viszont kezdeni kellett valamit. Akkoriban Borsodban elsősorban olyan gyárra volt szükség, ahol a nehéziparban dolgozó férfiak feleségei dolgozhattak. Így született az a döntés, hogy a be sem fejezett ingatlanokat – a Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium segítségével– a Szerencsi Csokoládégyár vásárolja meg. 

A szükséges átalakítások után az üzemben 1962-ben indult meg a termelés. Kezdetben figurákat, ostyát és nugát darabárut állítottak elő. Amikor később megalakult a Magyar Édesipari Vállalat, az üreges figurák gyártásának a diósgyőri üzem lett a központja. Majd pár évvel később Szerencsről Diósgyőrbe helyezték át az ostyagyártást is. 

csokinyuszi

A Nestlé színre lép 

A svájci Nestlé még a rendszerváltás előtt, 1989-ben létesített kapcsolatot az üzemmel. Ennek eredményeként itt kezdték gyártani az ikonikus Nestlé piros táblás csokoládét. Két évvel később a Szerencsi Édesipari Vállalat, valamint a szerencsi és diósgyőri gyár megvásárlásával alakult meg a Nestlé Hungária Kft., a világ legnagyobb élelmiszergyártó cégének magyarországi leányvállalata. 

A következő évtizedekben modernizálták a gyártást, átcsoportosították a termelést, a cseh- és lengyelországi gyárakból Diósgyőrbe helyezték át az üreges figurák gyártását. A fejlesztések gyakorlatilag azóta is folyamatosak. 2011 óta 2,5 milliárd forintnyi beruházás valósult meg a ma már csak húsvéti- és karácsonyi figurákat gyártó üzemben. 

csoki
„Fotó: Envato Elements”

Fókuszban a fenntarthatóság 

A diósgyőri gyár 2020-ban közel 70, 2021-ben további 82 tonnával csökkentette a csomagolóanyagok felhasználását, aminek a fele műanyag. Valamennyi itteni csomagolóanyag újrahasznosításra kész, így amennyiben az adott országban létezik megfelelő gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási infrastruktúra, a csomagolások újrahasznosíthatóak. A SMARTIES® márka esetében a műanyag csomagolásokat teljesen kiváltotta a papír, amely Magyarországon is szelektíven gyűjthető és széles körben újrahasznosítható. 

Hasonló jelentőségűek a Nestlé csoportban az energiahatékonysági projektek: a vállalat 2017 óta mindhárom magyarországi gyárában megújuló energiaforrásokból származó áramot használ, a hulladékot pedig anyagában történő újrahasznosítással vagy hőenergiatermeléssel ártalmatlanítja. 

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Modern karrier a felső kategóriából – IT csoportvezető állás Budapest cégeinél

Az IT-szektor régóta az egyik legkelendőbb terület az álláspiacon, hiszen a fizetések tekintetében egészen kiemelkedő lehetőségekkel találkozhatnak a munkavállalók. A megfelelő képesítés persze elengedhetetlen és a területen belül is bőven akad mozgástér.

Mi teszi különlegessé az Eau de Parfumöt?

Az Eau de Parfum egyik legfontosabb jellemzője a magas parfümolaj-koncentráció, amely általában 15-20 százalék között mozog. Ez az összetevő garantálja, hogy az illat hosszabb ideig marad a bőrön, mint más illatok, például az Eau de Toilette. Az Eau de Parfum illatok mélysége és komplexitása egyedülálló, mivel több rétegben bontakoznak ki, és az idő múlásával változnak.

Mindenki a mesterséges intelligenciát akarja a társkeresőknél

Versenyt futnak az online randialkalmazások a mesterséges intelligencia-alapú asszisztensek fejlesztésében, amely a Z-generáció frusztált tagjait segítené a romantikus beszélgetésekben.

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!