spot_imgspot_img
spot_img

A legjobb, munkáról szóló filmek

-

Article Top Ad (AdSense)

Nehezen veszed rá magad, hogy visszamenj az irodába a nyaralás után? Betelt a pohár a munkahelyi problémákkal és végre lépnél? Eleged van a munkából, a kollégákból vagy a főnökből? Vagy pont ellenkezőleg: tele vagy tervekkel és szeretnél belefogni valami újba? Minden helyzetre ajánlunk filmet!

Dolgozó lány (1988)

Tess (Melanie Griffith – Dakota Johnson anyukája) egyik titkárnői munkából a másikba vándorol, mert bár okos, sőt tanul is a munka mellett, nem tűri bunkó kollégái ostoba vicceit. (Érdekes megjegyezni, hogy a ma már simán szexuális zaklatásnak minősülő álrandi helyzet után még hősnőnket rúgják ki!) Végül egy női főnök (Sigourney Weaver) mellett köt ki, aki úgy tűnik kifejezetten értékeli a lelkes új munkaerőt. Amikor azonban az új főnök egy lábtörés miatt kiesik a munkából kiderül, hogy lenyúlta a lány egyik ötletét. Tess merész húzással átveszi főnöke helyét és megpróbálja bebizonyítani, hogy egy ligával feljebb is megállja a helyét. Útközben pedig összeakad Harrison Forddal, de – üdítő módon – nem a szerelmi szál a történet mozgatórugója.

Dolgozó lány - Melanie Griffith
Dolgozó lány – Melanie Griffith forrás: port.hu

A film furcsa keveréke a kínosan idejét múlt momentumoknak és a korukat megelőző elemeknek.

Az utóbbi pár év és a #metoo mozgalom után a férfi kollégák viccei vagy a félrelépő pasihoz visszatérésre biztató barátok furcsán hatnak. Miközben időről időre megcsodálhatjuk szexi fehérneműben a színésznőt, Harrison Ford férfias idomai is ugyanilyen lelkes figyelmet kapnak. Bátor és tökéletes húzás, hogy a konfliktus a két nő között áll fenn. Ford csak gyalog a lányok sakktábláján.

Kedvenc idézetünk:

„A fejem munkára való, a testem bűnre. Talán helytelen?”

Az ördög Pradát visel

Az újságírónak készülő Andy úgy gondolja, az a legbiztosabb beugró a szakmába, ha lehúz egy kis időt a legendás divatlap szerkesztő asszisztenseként. (Hogy innen hogyan jutna el bármelyik, nem divattal foglalkozó szerkesztőségbe az számomra rejtély, bár a film őszinte rajongója vagyok! – a szerk.) Szarkasztikus kívülállása azonban eleinte még abban is megakadályozza, hogy minimális szinten ellássa a feladatait, nemhogy megcsillogtassa újságírói tudását.

A történet fő kérdése: Mi mit ér meg?

Andy eleinte semmilyen erőfeszítést nem tesz, hogy megfeleljen az elvárásoknak, majd mikor Nigel (Stanley Tucci) ráébresztik, hogy így tanulni sem fog semmit, átesik a ló túloldalára és a karrier reményében feladja a magánéletét, a pár- és baráti kapcsolatait és a teljesíthetetlen elvárások nyomában loholva hagy cserben mindenkit, akit szeret.

Az ördög Pradát visel - Meryl Streep
Az ördög Pradát visel – Meryl Streep forrás: port.hu

Kétségtelenül remekül néz ki, csini szettekben vonul sikkesen és végül Párizsba is eljut.

A kérdés azonban nemcsak az, hogy milyen áron, hanem, hogy tényleg ezen az úton akart-e járni.

Végül sikerül kiszállni a mókuskerékből és annyit megtartani új énjéből és tapasztalataiból, amennyi kényelmes.

Andy kezdeti hozzáállása jól példázza, hogy viselkedünk eleinte egy új munkahelyen. Ha titokban úgy érezzük, hogy képtelenek vagyunk hozzászagolni a témához vagy azt gondoljuk, hogy felette állunk a munkának, akkor sznob kívülállással szemléljük a többieket, ami – valljuk be – számukra iszonyú bicskanyitogató. A másik lehetőség, hogy teljes gőzzel próbáljuk bedolgozni magunkat az új helyre és mindenkit lepipálva teljesíteni a feladatokat. Az első esetben előfordulhat, hogy annyira kívül állunk, hogy semmit nem tapasztalunk vagy tanulunk, a másik esetben pedig könnyen elveszíthetjük a fókuszt. Az untig emlegetett aranyközép út az üdvös ezekben a helyzetekben is.

Nem kell, hogy te legyél az év dolgozója, de ne is éreztesd a többiekkel, hogy mekkora lúzerek, hogy itt güriznek – hiszen te is ezt teszed!

Bónusz pont természetesen a rengeteg fantasztikus outfit és a humor, amiben nem kis része van Meryl Streep és Emily Blunt alakításának. Utóbbi színésznőbe egyébként a férje, John Krasinski – saját bevallása szerint – már ebben a szerepében beleszeretett.

Talk Show (2019)

Szintén egy szépreményű ifjú hölgy munkahelyi beilleszkedési gondjaival indul a Netflix vígjátéka. Mindy Kaling egy véletlennek köszönhetően bekerül bálványozott tévés talk show vezetőjének (Emma Thompson) gegcsapatába. A korábban kizárólag fehér férfiakat foglalkoztató részleg dolgozói mindenben megnehezítik a lány életét, akiben csak az esélyegyenlőség miatt nyakukba varrt lúzert látják. A lány ráadásul úgy érzi, hogy mindenkinek meg kell mondja a tutit és ehhez társul egy „cseszd meg a létrádat, nyuszika!” hozzáállás, ami nem sokat segít a fenti problémán. Az összecsiszolódás nem zökkenőmentes,

érzékletesen bemutatja, milyen széllel szemben dolgozni egy új helyen.

Közben a showbizniszből kiöregedő komikának is szembe kell néznie azzal, hogy elkerülhetetlen az életében néhány változás.

 

A kezdő (2015)

A munkaerőpiacon nemcsak csillogó tekintetű ifjú hölgyek, hanem évtizedes tapasztalattal rendelkező urak is vannak. Ez a vígjáték egy nagyon is valós problémából indul ki: mi történik, ha valaki évtizedek után veszíti el az állását – ráadásul egy kihaló iparágban – és kénytelen új munkát és új szakmát szerezni.

A fiatalságkultuszra épülő társadalomban, ahol a már a harmincasokat is kezdik leírni kevés babér terem a hetvenes Rober De Niro alakította Bennek.

Egy online kereskedelemmel foglalkozó start-up azonban a teljes esélyegyenlőség jegyében úgy dönt, időseket is felkarolnak, így bekerül a gyakornoki programjukba. A Nancy Meyers-vígjáték, ha nem is kínál mindenre kész megoldást, legalább

felvet olyan problémákat, mint az idősek foglalkoztatása, beilleszkedése,

illetve hogy hasznos munkaerőt jelenthetnek, ha valóban felmérjük a tudásukat és képességeiket. Vagy azt, hogy pontosan mekkora teher rakódik egy sikeres nő vállára, hol kell teljesítenie és helytállnia.

Hivatali patkányok

Az irodisták kiégésének tökéletes látlelete. Peter (Ron Livingston) és két haverja, Samir (Ajay Naid) és Michael (David Herman) egy hatalmas cég hatalmas irodájában robotolnak, és akár hetente tizenöt percet is eltöltenek hasznos munkával. Azon törik a fejüket, hogyan állhatnának bosszút életük megnyomorítóján: a Hivatalon. Peter felkeres egy feszültségenyhítő terapeutát, aki a kezelésen gutaütést kap és mellékhatásként teljesen törli a férfi gátlásait.

Peter innentől elkezdi beteljesíteni minden irodai dolgozó vágyálmát, nem érdekli semmi:

lazán megmondja a véleményét a főnökeinek, kedvére pecázni jár, íróasztalán pedig halat belez. Sőt, már az iratgyűjtőit sem tiszteli.

Legénylakás

C. C. „Buddy” Baxter (Jack Lemmon) egyetlen dologgal emelkedik a többi szürke irodista fölé: rendelkezik egy önálló legénylakással. Ezt használja valutaként némi protekció reményében a hatalmas biztosítótársaság különböző részlegeinek vezetőinél, akik ide hordják szeretőiket egy röpke pásztorórára. Lassan azonban betelik a pohár és a beígért előléptetés után ő maga is szeretné használni a lakást a cserfes lifteslánnyal (Shirley MacLaine), akibe régóta szerelmes távolról.

A nagyvállalat és az emberek természete megdöbbentően keveset változott a film bemutatása óta eltelt 60 évben.

A legendás rendező, Billy Wilder egy blődnek tűnő helyzetből is képes komplex emberi drámákat kibontani, amelyek pont olyan aktuálisnak hatnak, mint bemutatásukkor.

Bónusz: bepillanthatunk egy hatvanas évekbeli nagyvállalat működésébe, olyan munkákkal, amelyek mára teljesen el is tűntek.

Ezeket a filmeket is érdemes még megnézni, ha érdekel a téma:

A számolás joga, Kilenctől ötig, Egek ura

+1

Munkaügyek

A hivatalos meghatározás szerint IRreality műfajába tartozó vígjátéksorozat írói, Litkai Gergely és Kovács András Péter nem tudtak olyannal előállni, amit a magyar valóság ne hozott volna be.

Tű pontos látlelet a magyar hivatalok világáról. A szereplőkben mindannyian ráismerünk egykori / jelenlegi kollégáinkra vagy az ügyintézések során találkozunk velük. A hat évadot megért sorozat a képzeletbeli Fővárosi Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelet életét mutatja be olyan színészekkel, mint Molnár Piroska, Mucsi Zoltán, Murányi Tünde, Elek Ferenc, Tamási Zoltán, Fodor Annamária és Kovács Lehel.

Ha úgy érzed, nem lehet szürreálisabb az életed, pillants bele a 152 epizód valamelyikébe!

További sorozatok ebben a témakörben:

Office, Vészhelyzet /ER, Mad men – Reklámőrültek , Ally McBeal

Filmek, amiktől vissza akarsz ülni az iskolapadba – vagy örülsz, hogy már nem kell!

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!