spot_imgspot_img
spot_img

A legjobb anyukás filmek – Top 10

-

Article Top Ad (AdSense)

Az édesanyákkal foglalkozó filmek a vígjátéktól a horrorig meglepően széles skálán mozognak. Az anyák napja apropóján összegyűjtünk néhány témábavágó alkotást. A horror felé hajló műveket kihagytuk, bármennyire is csábító lett volna a Pszichó vagy A Bolygó neve: Halál idesorolása. Maradtunk a könnyed és / vagy elgondolkodtató vonalon. Top 10 anyukás film.

Dumplin’ – Így kerek az élet (2018)

Willowdean Dixon kamasz, plus size, számos komplexussal, de remek humorral és jó adag józan ésszel megáldott leányzó. Próbál megbirkózni azzal, hogy anyukája ex-szépségkirálynő (ennek összes hozadékával), illetve a lányhoz sok szempontból nagyon hasonlító, szinte barátnőként szeretett nagynénje elvesztésével. Anyja elleni lázadásként úgy dönt benevez a helyi szépségversenyre, amivel minimozgalmat indít a nem klasszikusan szépségkirálynő-alkatú lányok között. Willowdean és édesanyja ugyanazzal küzdenek: hogy elfogadják a lányt és azt, hogy úgy tűnik, messze esett a fájától. A meglepően kedves filmet Dolly Parton dalaira fűzték fel. Jennifer Aniston tökéletesen és önirónikusan alakítja az ex-szépségkirálynőt.

Mamma mia! (2008)

Maradva a dalos vonalon az ABBA slágereivel Meryl Streep, vagyis Donna fiatalkori kalandozásait göngyölíthetjük fel egy görög szigeten. Esküvőre készülő lánya, Amanda Seyfried azt szereté, ha az apja kísérné az oltárhoz, csakhogy fogalma sincs ki lehet az. Anyja naplójából kiderül, hogy három lehetséges jelölt is van: Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård és Colin Firth. Így meghívja mindhármat a szigetre, ahol élnek, hogy kiugrassza a nyulat a bokorból. Zenés-táncos limonádé a tökéletes hangok helyett az önfeledt szórakozás jegyében. Abszolút idilli anya-lánya kapcsolattal, ha nem akarsz rázós kérdésekkel foglalkozni, viszont nem félsz ABBÁt dúdolni az elkövetkező napokban!

Merida, a bátor (2012)

A Disney-hercegnők általában nem engedelmességükről és nyugodt természetükről híresek, ebben nem kivétel Merida sem. A skótfelföldi hercegnő abban azonban kilóg közülük, hogy nem árva, hanem teljes és szerető családja van. Édesanyja, a királyné mindent megtesz, hogy igazi hölgyet faragjon lányából, aki idejét a lovaglás, íjászat és hasonló, nem hölgyhöz méltó tevékenységekkel tölti. A klasszikus kamaszkori anya-lánya csatározás akkor vesz komolyabb fordulatot, amikor Merida találkozik egy boszorkánnyal és egy nem teljesen átgondolt kívánsággal szeretné megoldani a konfliktust. A varázslat eredményeként nemcsak az anyját veszíti el kishíján, de a királyság is káoszba sodródik. Elgondolkodós, egymás álláspontját meghallgatós anya-lánya estekhez ajánlott!

Édesek és mostohák (1999)

Hogy birkózol meg vele, ha sosem akartál gyerekeket, de a nyakadba szakad kettő a vőlegényed előző házasságából? Sőt, a csomagban értelemszerűen benne van az elvált nej is. És azzal, ha a házasságod darabokra hullott és most a volt férjed egy fiatalabb nőt készül elvenni, akinek ráadásul a gyerekeiddel is ki kell jönnie? Egy házasság, ahol gyerekek is vannak nem zárul le a bontóperrel, hanem a válás után is összetartoznak a szülők – és a hozzájuk csatlakozók. Susan Sarandon és Julia Roberts megmutatják az éremnek mind a két oldalát ebben a szép és néhol túl idilli filmben. Felhívják azonban a figyelmet arra, hogy milyen nehéz a határok meghúzása és mennyi bizonytalanság húzódik mindkét oldalon, a régi és az új feleség lelkében is. Vigyázat, sírós tartalom!

 

Acélmagnóliák (1989)

Haladunk a komolyabb témák felé. A nyolcvanas évek végén készült alkotás igazi sztárparádé: Sally Field, Dolly Parton, Shirley MacLaine, Daryl Hannah, Olympia Dukakis és Julia Roberts egy korban és háttérben meglehetősen különböző baráti társaság tagjai, akik azonban minden héten összegyűlnek egyikük szépségszalonjában. Amikor Sally Field lányáról, Jullia Robertsről kiderül, hogy súlyos beteg, megmutatkozik a csapat igazi megtartó ereje. A film azt is megmutatja, meddig mehet el egy anya, hogy megmentse a lányát és hol húzódik a határ, amelytől tiszteletben kell tartania a gyerek akaratát. A film Robert Harling azonos című színdarabja alapján készült.

Forrest Gump (1994)

Ismét Sally Fieldet találjuk az odaadó és minden akadályt legyőző édesanya szerepében. A Tom Hanks alakította Forrest Gump anyukája egy percre sem hagyja, hogy a fia kevesebbnek érezze magát a többieknél és nem nyugszik bele, hogy kevesebb lehetőség jusson neki, mint a többi gyereknek. Kitartásának és odafigyelésének hála rendes és minden szempontból különleges embert nevel Forrestből, akinek egész életét a mama szentenciái határozzák meg.

Lady Bird (2017)

Kanyarodjunk vissza kicsit a kamaszlányokhoz. Christine „Lady Bird” McPherson (Saoirse Ronan) kétségbeesetten szeretne szabadulni a kaliforniai Sacramentóból, ahol a családja él és minden vágya az, hogy egy menő egyetemen tanulhasson tovább például New Yorkban. Greta Gerwig első önálló rendezésében azonban a cukormázas hollywoodi mozik kliséi helyett a valóságot tárja elénk. Ennek a realitásnak a hangja pedig Marion (Laurie Metcalf), Lady Bird édesanyja, aki nővérként dolgozik és egyedül próbálja eltartani a családot (férje elvesztette állását). A nő kemény a szeretet híve és könyörtelenül szembesíti lányát azzal, hogy a család anyagi helyzete mellett az iskolai jegyei sem olyanok, hogy ehhez hasonló álmokat dédelgessen. A kamasz anya-lánya kapcsolat mélységeit megmutató mű a kivezető utat, a feloldozást is megvillantja. Lehetséges, hogy közeledjenek a felek álláspontjai az élettapasztalat és a belátás hatására. Gerwig bemutatja, hogyan formálnak minket a kapcsolataink, a hitünk és az otthonunk – akár bevalljuk ezt, akár nem.

Anyu a sztár (1981)

Csapjunk a lecsóba és nézzük a listánk legrázósabb darabját, amely ráadásul egy életrajzi film. Mielőtt Angelina Jolie feltalálta az örökbefogadott gyerekek halmozását Mia Farrow és Joan Crawford is hasonló adaptált családot épített fel. Utóbbi Hollywood aranykorának egyik sztárja volt, negyven évig uralta a mozivásznat és forgatta az emlékezetes filmeket, 1945-ben Oscar-díjat kapott a Mildred Pierce-ben nyújtott alakításáért. Színésznőként sikert sikerre halmozott, a magánélete azonban nem alakult ilyen jól. Négyszer ment férjhez, saját gyereke pedig nem született. Örökbe fogadott azonban egy kislányt és egy kisfiút.

A film nálunk nem annyira ismert, mint Amerikában, ahol a címe, Mommie Dearest a kegyetlen, szörnyeteg anya szinonímájává vált. Ez volt az a megszólítás, ahogy a színésznőt nevelt lányának hívnia kellett. A film ugyanis a kislány, Christina önéletrajza alapján mutatja be a gyermekkorát. A fotósok előtt lányával összeillő ruhában pózoló színésznő valójában folyamatosan bántalmazta a gyereket: hol kényeztette és elárasztotta mindennel, hol pedig rajta töltötte ki haragját a karrierje hanyatlása miatt. A valószínűleg mentális problémákkal is küzdő, alkoholista színésznő örjöngő rohamai közepette fizikailag is bántalmazta a gyereket. Crawford 1977-ben hunyt el daganatos megbetegedésben, a két gyerek ekkor szembesült vele, hogy mindkettejüket kitagadta.

Christina regénye 1978-ban jelent meg és rántotta le a leplet a meseszerű külcsín mögött megbújó valóságról.

A szív bajnokai (2009)

Nem szeretném azonban, ha az örökbefogadó anyákat ez az egyetlen film képviselné, így álljon itt egy szintén megtörtént eseményeken alapuló mozi. A hatalmas termetű, afroamerikai Michael/Mike Oher (Quinton Aaron) egy mafla kamasz, aki gyakorlatilag hajléktalanná válik, amikor édesanyja elköltözik, de neki elfelejt szólni. A csendes és egyszerűnek tűnő fiú így is rendületlenül jár iskolába. Egy nap felfigyel rá Leigh Anne (Sandra Bullock), akinek kisfia összebarátkozott a sráccal. A nő hamar rájön, hogy Mike-nak nincs hova mennie, így apránként befogadják a családba. Az is kiderül, hogy tehetséges amerikai focista, aki akár ösztöndíjat is kaphatna, ehhez azonban javítani kell a jegyein. A család egy emberként a fiú mögé áll legyen szó korrepetálásról, edzésről vagy sportstratégiáról, sőt, és még arra is készek, hogy örökbe fogadják. A valóban szívet melengető film talán egyetlen hibája a fehér megmentő narratíva túlhangsúlyozása. Ennek ellenére mindenképpen ajánlott, ha szeretnénk visszanyerni a hitünket az emberekben.

 

Szívek szállodája (2000-2007)

Levezetésnek egy klasszikus, a vicces anya-lánya duók etalonja Lorelai és Rory. A 16 évesen teherbe eső Lorelai otthagyja dúsgazdag szüleit, hogy inkább a saját erejéből és főleg a saját szabályai szerint boldoguljon. 16 évvel később a Stars Hollow nevű kisváros szállodáját vezeti, lánya pedig esélyt kap, hogy bejusson egy elit gimnáziumba. A tandíj azonban rákényszeríti Lorelait, hogy felvegye a kapcsolatot a szüleivel, akik boldogan kisegítik őket, azzal a feltételel, hogy minden péntek este náluk vacsoráznak. A mesésen idillikus anya-lánya kapcsolat, amely Lorelai és Rory közt inkább barátnői, éles ellentétben áll a Lorelai és saját anyja, Emily között lévővel. A széria erőssége, hogy minden generációt meg tud szólítani, és mindegyik álláspontját bemutatja. Sajnos a sorozat a hetedik évadra leült, a nyolcadikról pedig beszélni sem vagyok hajlandó. Ha eddig még nem volt hozzá szerencséd, akkor itt az alkalom, hogy belevágj!

További anyukás cikkeinként kattints ide:

Nosztalgiázd magad az őszbe sorozatokkal!

Megható versek édesanyákról – híres költőink az anyai szeretetről

Virág helyett ajándékozz fürdőterméket Anyák Napjára!

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!