A hét COOL embere: Béres Alexandra fitneszedző

-

Nagyon sokan fogadalmakkal kezdik az új évet. Többek között azt fogadják meg, hogy többet fognak sportolni. Ezzel a maguknak tett ígéretnek az okán az első pár hónapban még lelkesen járnak edzésre, majd szép lassan kikopik az életükbők a rendszeres testmozgás.

-Hogyan látod, tényleg többen kezdenek el mozogni januárban?

-Valóban sokan egy meghatározott dátumhoz kötik, hogy tegyenek valamit az egészégükért, és ez gyakran január 1-e. Úgy tervezik, hogy az új évben a rendszeres mozgást a fontossági sorrend elejére helyezik. Ilyenkor elkezdik átnézni a sportolási lehetőségeket. Most, a pandémia alatti időszakban valamivel kevesebb segítség áll a rendelkezésükre, ugyanis az edzőtermek nincsenek nyitva, kültéren pedig hideg van, hogy elinduljanak, igaz megfelelő ruházatban ezt is meg lehet tenni. A legtöbben ezért az online térben való edzést kezdik el.Rendkívül sok ingyenes és előfizetéses lehetőség közül lehet választani.

-Mit érdemes figyelembe venni az online órák kiválasztásánál?

-Két dolgot tartok nagyon fontosnak: az egyik, hogy az újévi fogadalmak szellemében ne hajtsuk túl magunkat. Az évek során az láttam hibának, hogy a nagy év eleji lelkesedésben az emberek olyan intenzív tempót és olyan gyakorisági szintet állítanak be, ami később nem követhető.  Mindent beletesznek, egy ideig jól megy, de a normál életbe a sok és túl nehéz edzés nem fér bele. Idővel a kedvük is elmegy és nem folytatják.

A másik fontos dolog, ha online térről beszélünk: nézzük meg, ki van a másik oldalon. Sok  képzett edző mellett számos influenszer tesz fel mozgással kapcsolatos tartalmakat, előfordul, hogy szakmai tudás nélkül, így gyakran rossz irányba  viszi el a mozgásra vágyót. Például egy jóga nagyon veszélyes tud lenni, ha nem megfelelően tanítják, vagy javítják a mozdulatsort. Ezért fontos figyelni, hogy képzett oktatóktól tanuljunk, és azokon az órákon vegyünk részt, amit szakember állít össze, így biztonságban lehetünk.

-Online órákat tartasz, mennyire vált be?

-Eleinte nagyon furcsának találtam, hogy egy kamerának beszélek és tornázom, hiszen korábban nap mint nap arcokkal, figyelő szemekkel találtam szembe magamat. Segített, hogy odaképzeltem magam elé az embereket. Amikor megnyomom a gombot és elkezdem  az órát, az elmúlt 20 év tapasztalatai alapján mintha látnám, milyen hibákat vétenek a velem együtt tornázók, ezekre figyelmeztetem őket. Kifejezetten élvezem már ezt a fajta óraadást, ugyanis nagyon változatosan lehet összeállítani a gyakorlatokat. Van a mozgásnak egy tömegpszichózisa, ahogy lelkesítjük egymást, ami sajnos nincs meg ebben a formában, de mindenhez alkalmazkodni kell. Ugyanakkor szakmailag jó kihívás.

-Kapsz valamiféle visszajelzést az online megtartott órákról?

-A részvevők megírják a véleményüket, ugyanis értékelhetik és kommentelhetik az óráimat. Így látom azt is, hogy melyik gyakorlatsort csinálják szívesebben, melyik videót használják többször. Így meglepő tapasztalatot szereztem.

Mindig próbálom a lehető legjobban kiszolgálni a közönségemet, és sokszor hosszabb lesz egy óra 60 percnél, 1 óra 5 percre csúszik át. Kiderült, hogy nem ezt a kibővített, hanem a 47 perces edzést kedvelik a legjobban. Megtanultam, hogy nem a hosszú edzés jelenti a jót, hisz sokan minél hamarabb szeretnék letudni a napi edzést. Az is kiderült, melyik típusú gyakorlatsor a kedvenc. Alapjában zsírégetéssel foglalkozom, sokszor van benne kardió, hasizom vagy farizom gyakorlat, időnként használunk valami könnyű eszközt, ami mindenkinél megtalálható, például egy széket. A klasszikus órát kedvelik a legjobban, azaz amikor nincs benne semmi extra kemény gyakorlat.

-Mi az a mozgásforma, amivel érdemes elkezdeni annak, aki csak az év elején határozta el, hogy ezentúl sportolni fog?

-Többféle célunk lehet, ettől függ, mit válasszunk. Lehet a cél a fogyás, az izomtömeg növelés vagy jobb kondíció elérése, vagy akár összetett cél. Mind a háromhoz különbözedzésre van szükség. A zsírégetéshez olyanra, ami monoton és sok ismétlésből áll. A kardió edzések mellett (folyamatos ciklikus mozgást végzünk, gyaloglás, kerékpározás, lassú kocogás, korcsolyázás) fél- egy órát lehet zsírégető gyakorlatsort végezni.

Ha az izomtömeg növelés a célunk, akkor nem a kardió a lényeg, hanem a nagy ellenállás  leküzdése, azaz súllyal dolgozunk. Kevesebb ismétlésszámmal, nagy ellenállással, pihenőkkel.

Ha a jobb kondíció a cél, akkor a kardiórendszerünket kell felturbózni, néha a pulzusunkat feljebb vinni a kényelmesnél. Az összes terhelésünknek csak az 5 %-án szabad magas pulzustartományban tartózkodni, különben túlterheljük a szívünket.

-Elég csak a kitűzött célt kitalálni?

-Meg kell határoznunk azt is, milyen személyiségek vagyunk, hisz ne töltsünk az edzőteremben olyannal időt, amit nem szeretünk. Válasszunk olyat sportot, ami jól esik. Például a tabatát,( 30-40 másodperc intenzív mozgás után 20 másodperc pihenő és ez újra ismétlődik) ami két dologra is jó, hogy zsírt égessünk, vagy jobb kondíciónk legyen.  A jóga a az életörömöt, a depresszió elkerülését segíti elő. Egy alakformálás a fogyásunkat segítheti elő, a boksz pedig jobb kondíciót és zsírégetést is elér.

Sokféle mozgás van, próbáljunk ki több típust, hogy lássuk, melyik válik be nekünk, hisz minden személyiségfüggő is. Ha rátalálunk valamire, amit jól esik, akkor csináljuk azt. Legyünk annyira igényesek, hogy pár fajta edzést kipróbálunk.

– Mennyire vagy annak a híve, hogy először be kell szerezni mindenféle eszközt az otthoni tornához?

-A mozgás elkezdéséhez nincs szükség semmire, elég egy tornacipő és egy puhább törölköző. Ezen mindent meg lehet csinálni. Ha a későbbiekben beleszeretünk valamibe, akkor tovább lehet fejleszteni az eszköztárat. Az élő edzéseimet mindig eszköz nélkül csinálom, maximum kézisúlyzót használunk, de erre azt mondom, hogy két tusfürdő is megfelel. Pláné úgy, hogy mostanában a kézisúlyzó hiánycikknek számít, annyian vásároltak tavasszal a pandémia alatt, amikor sokan otthonról dolgoztak és nem lehetett kimenni az utcára. A kezdést meg lehet oldani otthoni eszközökkel, nem kellenek nagy bevásárlások, attól nem változunk, csak ha csináljuk a gyakorlatokat.

-Heti hány alkalommal tartasz online órát?

– Minden héten egyszer, szerdán, de minden órám visszanézhető. Ez egy esemény, élőben és csoportban együtt tornázunk, és sokan jobban is szeretik, mint visszanézni a felvételt.

-Mit fogadtál meg ebben az évben?

-Nem szoktam fogadalmakat tenni, én abban hiszek, ha valamit elhatározunk, akkor rögtön kell változtatni és nem másnap. Ha egyet említenem kell, akkor szeretnék többet olvasni. Tavaly már sokkal több könyvet elolvastam mint korábban, és ezt szeretném folytatni.

-Tudsz tanulni a lányaiddal online otthon?

-Jó tapasztalatom van az iskolával. A mi életünkbe jókor jött az online oktatás, mert a kislányom, a tizenegy éves Panna most ismerkedik a technikával, és ez így egy új, különleges kihívást jelentett a számára, jó mókának találta.

. Inkább a pici, óvodás korú Flórával kellett többet foglalkoznom, mert amíg a nagyobbik lányom tanult, nem akartam, hogy tévét nézzen, ezért le kellett foglalnom, így vele volt a legtöbb teendőm.

-Gyerekek mennyit tornáznak?

-Mind a ketten ritmikus gimnasztikára járnak, leigazolt versenyzők, így most is van edzésük. Szeretnek hozzám beállni az órákra, de mindig azt mondják, hogy nekik nehéz. Pedig csak gyakorlás kérdése, de nem erőltetem, ha majd több kedvük lesz őket is megtanítom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategória:

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!