Valószínűleg kevesen gondolkoztunk el azon, hogy az esti vacsorára feltett tűzpiros rúzsunkat lehetséges, hogy kisállatokon végzett – olykor kegyetlen és cseppet sem humánus – kísérletek sorozatának köszönhetjük. Szerencsére egyre több szépségiparban tevékenykedő vállalat mond nemet az állatokon történő tesztelésre, és egyre több az alternatív technológia is a kencék előállítására. Ha számodra is fontosak az állatok jogai, és etikai okokból elítéled a kényelmünkért és a megjelenésünkért való szenvedésüket, válts Te is cruelty-free termékekre.
Mi is ez?
A cruelty-free kifejezés szó szerinti fordítása kegyetlenség-mentes, azaz remekül kifejezi az ilyen jellegű kísérletekre jellemző fájdalmas procedúrát, amin a kisállatoknak át kell esniük egy-egy luxusparfüm vagy remekül fedő alapozó kedvéért… A téma szakértői sok esetben használják a CF rövidítést az egyszerűség kedvéért. Fontos megjegyezni, hogy a meghatározás nem csak a sminktermékekre vonatkozhat, minden állatkísérlet nélkül előállított kereskedelmi termék megkaphatja a cruelty-free jelzőt. Napjainkban egyre több márka megy el ebbe az irányba és úgy gondolom, kötelességünk támogatni a tevékenységüket, mert a tesztelési folyamatok alatt az állatok sokszor megsérülnek, és sajnos akár meg is halhatnak.
„Olyan kereskedelmi termékekekre vonatkozik ez a kifejezés, amelyek gyártása során a tesztelési metódusba nem vonnak be állatokon való kísérletezést, a procedúra teljesen erőszakmentesen zajlik a termék első összetevőinek tesztelésétől a késztermékig való eléréséig. Ugyebár a kozmetikai termékek is a kereskedelmi termékek családjába tartoznak, ezzel elfoglalva előkelő helyüket egy olyan ipari ágazatban, amelynél a termékek tesztelés által kerülhetnek a boltok polcaira.” – olvasható a téma magyar weboldalán, a crueltyfree.hu-n.
Nemzetközi terepen a Cruelty Free International tesz a legtöbbet a kísérletek teljes betiltásáért. Egy 2018-ban kiadott tanulmányuk szerint évente több, mint 115 millió állaton végeznek kísérleteket a világon. Nagy tévedés, hogy csak a gyakran látott laboratóriumi patkányokon folynak a vizsgálatok: kutyákat, macskákat, tengerimalacokat, nyuszikat, sőt még majmokat és lovakat is feláldoznak olykor a szépség oltárán. Teszik mindezt gyakran érzéstelenítés nélkül, ami szintén fokozza az egész brutalitását. A beagle kutyusokat sokan szeretik szelíd természetük miatt: sajnos erre az állatkísérleti-szektor is felfigyelt, ezért ha kutyára van szükség, főként ezt a fajtát használják a kozmetikai kísérletek során. Pedig úgy tűnik, hogy nemcsak kegyetlen, de még felesleges is ilyen módon tesztelni a készítményeket.
„A meglepő valóság az, hogy az állatokon tesztelt termékek és kozmetikai összetevők esetében a teszt eredményei nem is pontosak. Ez azért van, mert az emberek és az állatok genetikailag különbözőek. A számok se hazudnak, a Cruelty Free International kutatásai szerint a termékek 90%-a megbukik az embereken végzett tesztek során annak ellenére hogy előtte állatokon tesztelték.”
Hogyan találok ilyen terméket?
Ha állatbarát termékre vadászunk, számos szervezet a segítségünkre lehet ebben. Nemzetközi szinten a két legismertebb a PETA, illetve a Leaping Bunny listája. Sajnos ezek a listák nem teljesek, de mindenképpen jó kiindulási alapot adnak. A cruelty-free szó meghatározatlanságát és egyértelmű törvényi szabályozásának hiányát sok cég kihasználja: egyes márkák CF-ként hirdetik magukat akkor is, ha ez nem teljesen fedi a valóságot. Jó hír, hogy külföldi és hazai cruelty-free adatbázisok garmadájával találkozhatunk az interneten, ahol listázzák a 100%-ig állattesztelés-mentes vállalatokat és márkákat. Magyarországon a leginkább megbízható és folyamatosan frissülő lista Cruelty Free oldalán, itt elérhető. A népszerű kozmetikumokkal foglalkozó Krémmánián is csináltak egy gyűjtést CF márkákról, szintén érdemes böngészni a tudatos vásárlás híveiként.
De ha épp nem vagyunk netközelben a vásárlás közepette, célszerű az alábbi képeken látható logókat vadászni: ezek a hivatalos jelzései az állatokon nem tesztelt készítményeknek. A már említett PETA és Leaping Bunny nevű szervezetekhez köthető a nyuszis szimbólum, de ezzel is érdemes óvatosnak lenni: sajnos elég gyakori a cruelty-free jelzések jogtalan használata. Mivel a logóhoz való jogosultság engedélyeztetési eljárása egy kisebb vagyon, az is előfordulhat, hogy egy kisvállalkozásnak nincs elég pénze erre, de ettől függetlenül cruelty-free termékeket forgalmaz. Látható, hogy elég sok terület még ködös az állatkísérlet-mentes kozmetikumok körül, de ha folyamatosan böngésszük a CF adatbázisokat, és a hivatalos (!) logókat keressük a csomagolásokon, már nagyon sokat tettünk az ártatlan kisállatokért, akik sajnos nem tudnak kiállni magukért. Nekünk kell megtennünk.
Forrás: Pinterest
Így állunk jelenleg
Van még hová fejlődni, de globálisan az Európai Uniós szabályozás a leginkább etikus a négylábúakkal szemben: Az EU már 2004 óta tiltja a kész kozmetikai termékeken végzett állatkísérleteket, 2009 óta az alapanyagokat sem tesztelhetik állatokon és 2013-tól az Unión kívül állatkísérletekkel készült termékek forgalmazását is betiltották. Egy felmérés szerint az itteni lakosok 89%-a szerint fontos, hogy az EU ne csak az Unión belül, de világszerte is fellépjen a hatékonyabb állatvédelem érdekében. Ez abszolút indokolt kérés, mivel az élen járunk a kozmetikaipari állatkísérletek felszámolásában, de sajnos a világ más területein – körülbelül az országok 80%-ában – még mindig végeznek állatkísérleteket, köztük olyan hatalmas piacokon is, mint Kína vagy az Egyesült Államok. Mi több, az ázsiai szuperhatalomban törvénybe is foglalták, hogy kötelező állatokon tesztelni még az olyan összetevőket is, amelyekről már tudják, hogy biztonságos – olvasható az Európai Parlament oldalán. Rengeteg nagy márka emiatt vonult ki a kínai piacról, más vállalatok viszont egész egyszerűen kijátszák a rendszert a profit kedvéért.
„Ha egy márka az Európai Unión kívül is értékesít, akkor nagy valószínűséggel egy olyan készítményt tartunk a kezünkben, amely tesztel állatokon, viszont az EU-n kívül – például Kínában teszteli le az összetevőket, vagy termékeit állatokon. Kínában viszont a jog kötelezővé teszi az állatokon való tesztelést, tehát, ha egy cég nem szeretne lemondani a kínai piac jelentette óriási profitról és ott is értékesíti a termékeit, akkor neki sajnos kötelező állatokon is teszteltetni a termékeit.”
Alternatívák
Ahogy korábban szó esett róla, teljesen felesleges kínozni az állatokat: nemcsak etikátlan, de ha tudományos oldalról közelítjük meg, nem is ad pontos eredményt. A 21. század technológiája pedig megalkotott rengeteg alternatívát a biztonságos tesztelésre kedvenceink használata nélkül is. Ezek közé tartozik az emberi szövetek használata, a sejttenyészet, a számítógépes modellezés, és az önkénteseken végzett vizsgálatok is. Ezek a módszerek nemcsak kíméletesebbek: olcsóbbak és eredményesebbek is. Csak egy szemléletes példa: a bőrallergia tesztelésekor a tengerimalacokon végzett kísérletek 72 %-ban jelzik elő helyesen az emberi allergiás reakciókat. Ezzel szemben a kémiai és a sejt-alapú alternatív módszerek kombinációja 90 %-ban ad pontos képet az emberi bőr reakciójáról. A kutatások eredményeit olvasva, tényleg teljesen szükségtelen kitennünk az állatokat a kísérleteknek, és ezek az új kutatási módszerek lehetővé teszik, hogy teljes mértékben felszámoljuk ezt a káros gyakorlatot.
Hogyan kell átállni?
A saját felelősségünk, hogy mire költjük a pénzünket: minden egyes forinttal támogatunk egy vállalatot, ezzel párhuzamosan egy meggyőződést, hitrendszert, egy élethez való hozzáállást is. Mielőtt újra beraktározunk beauty-termékeinkből nézzünk utána, hogy a választott márka hogy áll hozzá az állatkísérletekhez. Ha senki nem vásárolna olyan terméket, aminek létrejötte miatt a négylábúaknak szenvednie kellett, akkor a kereslet-kínálat pofonegyszerű működése miatt egész egyszerűen eltűnnének az ilyen termékek az üzletekből, és a piac igazodna a változó igényekhez: a cégek kénytelenek lennének csak olyan kozmetikumokat gyártani, amik teljes egészében elkerülik az állatokon való tesztelést. Igen, mondhatjuk ez egy elég idealisztkus és naiv elképzelés – talán soha nem is valósul meg 100 %-osan – de minden nagy változás az egyén szintjén kezdődik. Ha cruelty-free termékeket vásárolunk, és a cikkben látható érvekkel meggyőzünk még egy-egy ismerősünket is erről, már nagyon sokat megtettünk a szépségiparban űzött állatkísérletek felszámolásáért. És az a szuper hír, hogy bőven van választék! A már említett Cruelty Free adatbázisában több, mint 600 CF márka található, ennyi közül bizonyosan megtaláljuk minden szépségápolási kellékünk állatbarát verzióját.
Érdekesség, hogy nemcsak az állatokat védjük a döntéssel, de a Földet is: számos kutatás kimutatta, hogy az állatokon való kísérletezés nemcsak barbár, hanem a környezetünkre is káros. Milliónyi állatot csak ezért tenyésztenek, hogy új kozmetikai termékeket dobjanak piacra. Az állatkísérleti létesítmények pedig jelentős mennyiségű hulladékot termelnek, melyek gyakran veszélyes anyagnak minősülnek és rendkívül környezetkárósító hatással bírnak is. A környezettudatos énünk is segíthet a mielőbbi átállásban.
Olvasd el ezt is: