Dr. Rose: különleges tárlat a magánkórházban

Az orvosok mellett Bojti András és Weiler Péter alkotásai is várják a pácienseket.

 

„E fotógrafikáknak az anyagtalanság a jellemzőjük, nem titkolt szándékkal: vigyük tovább magunkban azt, amit látunk, építsük, gondoljuk tovább. Lehet, hogy egy napszakkal később már egész mást látunk ezeken a felületeken” – magyarázta a 67 éves Bojti András üvegszobrász, tértervező, fotografikus, filmes szakember legújabb tárlata ünnepélyes megnyitóján, ahol a meghívott vendégeknek mini tárlatvezetésen mutatta be a műveit.

Bojti András: Etching/Rézkarc

„Nagyon sok képem a hetvenes–nyolcvanas évek, gyerekkorom, tinédzserkorom élményeivel foglalkozik” – mesélte képei előtt Weiler Péter, a 45 esztendős képzőművész, akinek kiállított művei egyszerre idézik meg a vágyott és átélt világot. Tilos az Á szórakozóhely és Trabant-kombi, rendszerváltás és a szabadság érzése. Balatoni nyarak, kelet- és nyugat-német ismerősök, kötelező úttörőtáborok világa – mind-mind megszépülő emlékekkel.

Weiler Péter: Melankólia

2019 november végétől csaknem fél éven át láthatók a két jeles művész alkotásai a Dr. Rose Magánkórház 5. és 6. emeletén. Budapest szívében, a Széchenyi István (egykori Roosevelt) téren, a belváros egyik legmodernebb épületében 2007 óta működik az egészségügyi központ, ahol a tág terek ideálisak ahhoz, hogy a falakon értékes művek függjenek, és a páciensek, illetve hozzátartozóik várakozás közben megnézhessék azokat.

A Dr. Rose vezetői évek óta támogatják a magyar kulturális életet és a képzőművészeket azzal, hogy helyet nyújtanak képeiknek, melyeket meg is lehet vásárolni. Az elmúlt években a falakon láthatók voltak többek között Náray Tamás, Horváth Éva Mónika, Gesztelyi-Nagy Zsuzsanna, Garay-Nagy Norbert, Ördög Noémi munkái.

Bojti András: Bali

E legújabb tárlat megnyitóján dr. Lelbach Ádám címzetes egyetemi docens, a magánkórház VIP-részlegének vezetője arról szólt, mennyire fontos a test és a lélek harmóniája, mennyire összefügg a lelkiállapot egy-egy betegség kialakulásával, esetleg gyógyításával. Mivel a művészet hat mindannyiunk érzelmeire, lelkivilágára, bármennyire furcsának tűnhet sokaknak, de a kiállításoknak, a falon függő itteni alkotásoknak jóval nagyobb szerepe lehet, mint  gondolnánk.

Az elegáns, nyugodt környezet ideális színtere a képeknek – érződött a két művész szavaiból is, akik örömmel, őszintén beszéltek műveik keletkezéséről, érzelemvilágáról.

Bojti András arra is felhívta a figyelmet munkái bemutatásakor, hogy absztrakttá vált fotói, plusz grafikai értéket kapnak a csillanásukkal, mellyel egyben kortárs grafikaként is képesek működni.  Ha elsétálunk a képek előtt, finom átmenetet látunk, s a mű maga is elkezd dolgozni: megcsillan, elhalványul, kialakul egyfajta lelki története.

Kiállításmegnyitó, 1963. március 14.

Weiler Péter nagy lelkesedéssel beszélt arról, mennyire közel áll a pop-art a szívéhez. Sugárzik is képeiből a popművészet hatása, mely a múlt század hatvanas–hetvenes éveiben vált népszerűvé, New Yorkból elterjedve. A művész kilencvenes évekbeli, amerikai tanulmányai során fel is kereste a popkultúra neves helyszíneit, melyek tükröződnek is munkáiban a Guggenheim Múzeumtól a Central Parkig.

A kiállítás megnyitóján (balról jobbra): Bojti András, Magony Szilvia (műsorvezető), Weiler Péter, dr. Lelbach Ádám és Kosztyú Marianna art menedzser, a tárlat szervezője

Mivel a magánklinikán havonta több mint tízezer ember fordul meg, a következő hónapokban az időszaki kiállítás igencsak sok látogatóra számíthat.