Viszlát, fájdalom!

Hogy mi a funkcionális edzés? Bábosik Dénes edzőtől megkapjuk a választ!

 

Ülünk az irodában, az autóban, sőt, amikor hazaérünk a munkából, leülünk, hogy kipihenjük az aznapi fáradalmakat. Egyeseknél így megy ez napról napra, majd már mozogni sincs kedvünk, mert annyira fáj a nyakunk, a derekunk, a térdünk… Hogy mi a megoldás? Életmódot kell váltani. De hogyan? Itt jöhet képbe a funkcionális edzés és a funkcionális edzőterem, ahol megfelelő szakember segítségével visszaszerezhetjük rég elvesztett izomegyensúlyunkat, és búcsút inthetünk a már-már megszokott ízületi fájdalmainknak.

 

A funkcionális edzés a nagykönyv szerint az evolúció során kialakult, anatómiai szempontból helyes, biomechanikailag hatékony mozgásmintákat fejleszt, és építkezik rájuk. Az edzés során a mindennapi életben előforduló mozdulatokat részekre bontva, teljes egészében, komplex variációkban, akár folyamatosan változó közegben végezzük, hogy visszaállítsuk vagy fenntartsuk testünk izomegyensúlyát minden síkban, javítva testtartásunkon. Csökkentjük a sérülés esélyének kialakulását, miközben folyamatosan fejlődnek testi képességeink. Legfőbb célja tehát a kondicionális és a koordinációs képességek fejlesztése, melyek mellett az esztétikai fejlődés is mindenképp bekövetkezik, de csak „melléktermékként” jelenik meg.

 

E mozdulatokat hét nagy csoportba osztja a sporttudomány: guggolások, csípőfeszítések, toló-, illetve húzógyakorlatok, cipelések, rotációk (forgások), valamint antirotációs gyakorlatok (forgásellentartás). Egy egyszerű példával élve, ha elmegyünk bevásárolni, mind előfordulhat: leguggolunk egy alsó polcon lévő termékért, ha ez egy hat palackot tartalmazó ásványvizes csomag (vagyis súlya van), akkor egy erőteljes csípőfeszítéssel tesszük bele a bevásárlókocsiba. Ha leemelünk egy fejmagasságon felüli polcon lévő terméket, netán vissza is tesszük a helyére, tolómozdulatot végzünk. A bevásárlókocsinkkal elfordulva, az elmozdítás közben törzsünk rotációs, a lassítás alatt antirotációs mozgások sorát viszi végbe. Amíg kivisszük a tele szatyrokat az autóig, nyilvánvalóan cipelünk, amint odaértünk és beemeljük a csomagtartóba, máris belép egy húzómozdulat. És néhány további példa, melyet nem lehet vásárlást kiváltó házhoz szállítással megkerülni: gyermek kiemelése a kiságyból, utazáskor bőrönd emelgetése a biztonsági ellenőrzés során, autóból való ki- és beszállás, cipőfűző megkötése, teregetés…

Íme a funkcionális edzésmódszerek legfőbb elemei: a TRX, a kettlebell, a crossfit, a street workout, a Stability Workout.

A TRX egy teljes testtel végzett ellenállásos edzés (Totalbody Resistance Exercise), a funkcionális edzés egyik alapeleme, amely izomláncok edzését teszi lehetővé. Eszközei a suspension trainer, egy könnyen hordozható hevederrendszer, mely mobil edzőteremként használható. A felfüggesztéses edzés jellemzője, hogy a felhasználó kezét vagy lábát egy felfüggesztési pont tartja, miközben a másik végtaggal a talajon támaszkodik. Ellenállásként a saját testsúlyát használja.

A kettlebell egy Oroszországból származó, hétköznapi kialakítású öntöttvas súlyzó, amellyel számtalan hatékony gyakorlatot végezhetünk.

A crossfit amellett, hogy magába foglalja a kettlebell mozgásrendszerét, főként olimpiai súlyemelésből, erőemelő és saját testsúlyos gimnasztikai gyakorlatokból áll, így a legkomplexebb és legmegterhelőbb mozgásformák csoportjába sorolható.

A street workout az a saját testsúlyos edzésforma, mely a hagyományos tornagyakorlatokat extrém, robbanékony elemekkel egészíti ki, eszközeit tekintve pedig húzódzkodóállványok, gyűrűk, de akár egy egyszerű játszótéri mászóka is megfelelő lehet.

A Stability Workout az egyensúly fejlesztésére specializálódott edzésmódszer, mely a vízzel, homokkal töltött, vagy levegővel felfújt, illetve egy pontban felfüggesztett vagy alátámasztott eszközöket részesíti előnyben, melyek instabil közeget teremtenek az elvégzendő gyakorlatokhoz. Legfőbb célja, hogy szórakoztató, játékos módon fejlessze a mozgást. (Magyarországon szabadalmaztatták!)

 

Bábosik Dénes

Humánkineziológusként végzett a Semmelweis Egyetem Sporttudományi karán, ahol átfogó ismereteket szerzett anatómiából, biomechanikából és fizioterápiából. A test és az idegrendszer együttes fejlődése, illetve a prevenció nagyban meghatározzák edzésmódszerét. „Személyi edzőként és csoportos óraadóként is fontosnak tartom a progressziót, az adaptív oktatási rendszer sportszintű alkalmazását, mely során nemcsak a fizikum, hanem a kinetikus intelligencia és a mentális állapot fejlesztése is szerepet kap” – fogalmazza.