Náray Tamás festészete: egy lélek, több kifejezésmód

­­­­Egy lélek, több kifejezésmód

Ma már csak a képzőművészetnek és az írásnak él Náray Tamás, hátrahagyva divattervezői múltját.

 

Maga az alkotó volt a legjobban meglepve, amikor egyik festményét a BÁV 2018. decemberi kortárs aukcióján 1 millió 560 ezer forintnál ütötték le, a kikiáltási árnál csaknem egymillió forinttal magasabb összegen. Ám a szakembereket ez nem érte váratlanul, mert tisztában vannak Náray Tamás tehetségével, festményeinek értékeivel. Az alkotó több mint 35 képével jelentkezett négy évvel ezelőtt rendezett első, budapesti tárlatán, amelyért már akkor elismerő szavakat kapott képzőművészektől, kurátoroktól, kritikusoktól. Ezek felbátorították, s azóta is folyamatosan fest.

 

Múló divatvilág, tartós festészet

„Mindig nagyon szerettem képekben fogalmazni, erős a vizuális memóriám – meséli Náray Tamás a BCOOL-nak. – Ahhoz, hogy valaki jól tudjon rajzolni, elsősorban nem is ügyes kézre van szükség, hanem jó arányokat látó szemre: a kéz engedelmeskedik az agyunknak. Pontosan tudtam rögzíteni magamban színeket, formákat, perspektívákat, így könnyen ment a dolgok térben való elhelyezése” – magyarázza. Aztán élete jó időre elsodorta a képzőművészettől. Szülei számára az önálló művészi pálya nem számított komoly hivatásnak, így az éles eszű gyermeknek az egyetem után a külkereskedelmi pályát kellett választania.

Csak később jött a divat világa, amely hírnevet, csillogást hozott számára, holott a ruhatervezést egyáltalán nem emiatt, hanem az alkotás, az önkifejezés öröméért választotta. Hosszú éveket töltött el e világban, és közben alaposan megváltozott: „Régen egyedi kreációkat álmodtunk meg. Ma kitalálunk egy bizonyos alapanyagból egy formát, azt több méretben kiszabja a szabász, majd megvarrják, beletesszük a címkét, és azt hiszi a vásárló, hogy a modellel együtt „belőlem” is vett egy darabot. De ez így tévedés, mert ahhoz nekem már jóformán semmi közöm, legfeljebb egy életstílust közvetítenek a ruhadarabok. A divatszakma most felszínes, a pillanat művészete lett. A benne élők ezt észre sem veszik, el vannak foglalva az aktuális trendekkel, a piaci versennyel és saját magukkal. Lejárt a divatban az az időszak, amikor komoly szaktudásra volt szüksége egy tervezőnek. Ma már bárki alapíthat márkát, nézegeti a magazinok színes képeit, beugrik neki egy ötlet, azután a megvalósítást pedig, jobb híján, másra bízza. Kezdetben ez nem így volt. Ez a helyzet nem okoz nekem többé boldogságot. Váltanom kell, úgy éreztem. Nem becsülöm le a szakmát, csak igyekszem a dolgokat a helyi értékén kezelni.”

Fjord (2018, olaj, vászon/oil, canvas, 95×145 cm)

Mindig is szeretett múzeumokba járni, otthonában kikapcsolódásként már régóta festett, miközben a világ divattervezőként – saját megfogalmazásában: „öltözködéstervezőként” – ismerte. A nagy fordulat akkor jött el, amikor közeli ismerősei arra biztatták, hozzáértőknek is mutassa meg a képeit. „Azon is csodálkoztam, hogy a barátaim nem fogadták el tőlem ajándékba a képeimet. Pénzt kínáltak értük, azt mondták, nekik ez érték.”

Aztán a festményeit félve megmutatta Jerger Krisztina művészettörténésznek és Kosztyu Marianna art sommelier-nek (mostani menedzserének), akiktől biztató szavakat kapott „Ha ez nincs, még ma is otthon festegetek magamnak.” Első tárlatának megszervezésében is ők segédkeztek. „Szükségem van instruktorokra, mentorokra, akik elmondják, festészetemben mi lehet a jó irány, akik gondolataikkal segítenek, akiknek a véleményét nem kritikaként, hanem hasznos tanácsként foghatom fel. Nem látom kívülről magam. Igénylem az erős, biztos kezeket.”

Náray Tamást a hozzáértők koloristának tartják, aki izgalmas színkombinációkat, markáns árnyalatokat használ. Stílusban az absztrakt expresszionizmushoz áll a legközelebb, lírai ábrázolástechnikával, erőteljes érzelmi kifejezőerővel. Természetes alapanyagú festékekkel dolgozik Munkácsy festővászonra, s természetes fa vakrámát használ.

Legutóbb 2018 augusztusában a szegedi Regionális Összművészeti Központban (a REÖK-palotában) volt önálló kiállítása, ahol 67 képét láthatták az érdeklődők.

Esőerdő/Rainforest (2018 olaj, vászon/oil, canvas, 140×160 cm)

„Egy festmény eladásakor nem a pénz motivál. A művészetben a divattal szemben az a fantasztikum, hogy az alkotásaim a DNS-eim töredékét juttatják el az otthonokba – fejti ki a festő. – Minden művésznek az a jó, ha szerető gazdára találnak az alkotásai. A legnagyobb boldogság az, amikor látom, hogy becsomagolva, dédelgetve viszi el az új tulajdonos a képet, majd küld egy fényképet arról, hová helyezte el otthonában. Megünnepli a családjával a festmény megérkezését, és látom, érzem, hogy az a kép szeretve van.”

Náray Tamás két műtermében dolgozik. Az egyik Gödöllőn, a másik Barcelona közelében fekvő otthonában van. Úgy tervezi, az év egy részét Spanyolországban tölti. Ott, ahol tavasszal nyílik meg első önálló galériája, festményeit pedig tárt karokkal várják a kiállításokon. „Keresem az új dolgokat, helyzeteket. Inspirál egy új világ, új dimenziók nyílnak meg előttem. Magyarországon üvegplafont érzek a fejem fölött, és úgy érzem, ki kell lépnem a nemzetközi porondra.”

 

Regények igaz történetei

A festészet mellett másik nagy szerelme az irodalom. Különösen gyermek- és diákkorában olvasott sokat, jó volt az íráskészsége, és ismerői tudják, hogy verbális készséggel sincs híján. Öt évvel ezelőtt nagy sikert aratott első, kétkötetes regénye, Az utolsó reggel Párizsban.

„Volt az életemben egy kiégéses időszak, amikor rossz színben láttam a világot, szakemberhez is fordultam segítségért. Terápiás céllal kezdtem el írni életem történetét, egyes szám harmadik személyben, hogy egyfajta látszatvédelemként kívülről tekinthessek önmagamra. Egyáltalán nem a megjelentetés céljából írtam, fel sem merült” – vallja be utólag. „Azt, hogy író lettem, Sárközy Bencének (a Libri kiadó igazgatója – a szerk.) köszönhetem. Ő hitt bennem, amikor még én magam sem.” Aztán olyannyira kedvet kapott az íráshoz, hogy megszületett a Zarah című családregény, majd folytatása, a Zarah öröksége is. Ez egy családtörténet, pontosabban több család összegyúrt, kalandregényelemekkel fűszerezett romantikus története, az életből vett, igaz eseményekkel. Az első kötet végére oda is írta: „Mindenről, amiről azt hihetnéd, hogy az írói képzelet műve, az volt a valóság…” Ehhez szóban hozzá is fűzi: „Érdekes, multikulturális a családom, színes gyökerekkel. Nagy szerencsém is van, olyan, mintha egyszerre több életet éltem volna.”

Egy lélek, többfajta kifejezésmód: hol divatban, hol festészetben, hol könyvben. Úgy érzi, műveivel egy új világot teremt. Olyan, érzelmeket megmozgató, rendkívül energikus, mégis megnyugtató kollekciókat, képeket, történeteket alkot, amelyek a befogadó számára egy kis menedéket nyújtanak: menekülést a hétköznapok szürkeségéből, miközben egyben feltöltődhetnek energiával. „Alapvetően vidám, életigenlő, pozitív kisugárzású valaki vagyok, ezt tudom közvetíteni – jellemzi művészeteken átívelő önmagát. – És erre manapság nagy szükség is van – folytatja. – Olyan korban élünk, melyben az embereknek nagy szükségük van arra, hogy ne fájdalmakkal szembesüljenek, hanem plusz energiákat kapjanak. Többek között az én munkáimból is. Ezért is lehetnek olyan sikeresek a könyveim, festményeim. Ugyanakkor azzal is tisztában vagyok, hogy éppen ezért egyesek szemében talán könnyűnek találtatnak az alkotásaim.”

Már javában írja a Zarah-trilógia befejező kötetét, mely Zarah álma címmel jelenik meg, 2019 őszén. Eközben készülőben az első Zarah-könyv spanyol fordítása, mely várhatóan 2020-ban lát napvilágot nyomtatásban a spanyol nyelvterületen.

Náray Tamás

Debrecenben nevelkedett, majd egyetemi éveiben került Budapestre. A közgazdasági diplomát és az ipari formatervezői képzést követően tanulmányait Párizsban, az AAM (Academie de l’Art de la Mode) divattervezői szakán fejezte be. Öt nyelven beszél. Több mint 20 évet töltött a divatszakmában, felépítve egy világszínvonalú nemzetközi brandet. Napjait ma már a festészet és az írás tölti ki. Alkotásai a világ számos országában, neves gyűjteményekben kaptak helyet. Festményei millió forintos nagyságrendben kelnek el, eddig megjelent regényei pedig a magyar könyvsikerlisták élén álltak. Tavasszal nyílik saját művészeti galériája Spanyolországban, emellett munkái hamarosan Barcelona több nemzetközi kortárs galériájában és kiállításán is láthatók lesznek. Eddig három nagy regénye jelent meg: Az utolsó reggel Párizsban I–II. – valóságos regény 2014-ben, a Zarah 2017-ben, valamint a Zarah öröksége 2018-ban.