Újra fantasztikus a magyar sajtófotó-kiállítás

Ámulhatunk, csodálkozhatunk és tanulhatunk a tárlaton a hatvannyolc fotográfus több mint négyszáz felvételét látva.

 

Évente sokmilliárdnyi alkalommal kattogtatunk fényképezőgéppel és mobiltelefonnal. Már több milliárdnyi mobiltelefon lapul a zsebekben, s mióta egyre jobbak benne a kamerák, egyre jobb minőségű felvételeket is készíthetünk. A mobilt egyben kameraként is használó tulajdonosok döntő többsége azonban soha nem tanultra a fényképezést, ösztönösen rögzít képeket masinájával – és olykor csodálkozik azon, hogy nem igazán sikerülnek felvételei. Habár a családi fotózás, a magáncélra készített események megörökítése merőben különbözik a sajtófotótól, mondhatnánk egész más műfaj, mégis sokat lehet tanulni egy ilyen kiállítás képeit szemlélve.

 

Már csak azért is, mert a közösségi médiában a legjobban fényképeinket szeretjük megosztani. Márpedig ez egyben azt is jelenti, hogy részben a nyilvánosság számára fotózunk, ha felvételeinket az Instagram- vagy Facebook-oldalainkra töltjük fel. A hivatásos fotósok, így a sajtó számára dolgozó fotográfusok eleve a nyilvánosság számára készítik fényképeiket. Így munkájukat látva el lehet lesni beállításaikat, komponálási módjaikat azok helyszínétől, pontos helyétől a fényeken át a képkivágásig.

 

Tehát akár ilyen szempontból is érdekes és tanulságos megtekinteni a 37. Magyar Sajtófotó Kiállítást, mely 2019. április 5-től május 12-ig látható Budapesten, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban (1065 Budapest, Nagymező utca 8.), A tárlaton a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Fotóriporterek Szakosztálya által meghirdetett 37. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazott képei kaptak helyet, de mellettük válogatás látható a pályázat legjobb, ám nem díjazott fotóiból is. Összesen hatvannyolc fotográfus több mint négyszáz felvétele került a falakra.

 

„Új vizuális kultúra alakult ki a világban, van, aki tökéletesen szólal meg, van, aki dadog” – fogalmazott Szigeti Tamás, a kiállítás kurátora a nyitónapon, a tárlat sajtóbejárásán. Ha tehát akár fényképezőgéppel, akár mobiltelefonnal szeretünk fotózni, és úgy érezzük, egy kicsit még mi is „dadogunk”, s van még hová fejlődnünk, ne hagyjuk ki ezt a kiváló bemutatót!

 

Nem kell félnünk a látvány tartalmától, mert ahogy a kurátor is hangsúlyozta, nem véresek a képek, a fotográfusok látómezejébe 2018-ban már nem a primér szenzációk kerültek, hanem mélyebb, elemzőbb tartalmak, így a fotók egyáltalán nem elborzasztóak. A politikai tárgyú képek is kisebbségben vannak. Ellenben változatlanul kirajzolódik a fotográfusok szociális érzékenysége, emellett előterébe került környezeti tudatosságuk.

 

A pályázat történetében először olyan fotósorozat nyerte a fődíjat, amely tágabb környezetünk, a Föld egy nagyon fontos jelenségét ábrázolja, s a környezetszennyezésre, a bolygó állatvilágát fenyegető veszélyre hívja fel a figyelmet. A MÚOSZ Nagydíját Radisics Milán (szabadfoglalkozású) nyerte, Hogyan formálja a víz a Földet című képsorozatával. A sorozat elnyerte a Természet és tudomány kategória egyik első díját is.

Az André Kertész Nagydíjat, amelyet a legjobb emberközpontú pályaműnek ítél oda a zsűri, Bődey János (Index.hu) nyerte, Ha nekünk mennünk kell, Niki is követni fog minket című képsorozatával.  A sorozat megkapta a Mindennapi élet kategória 1. díját is.

 

Bánkuti András, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke a kiállítás nyitónapján azt hangúlyozta, hogy a magyar fotográfiának nagy hagyományai vannak, erre építkezni tudnak a ma fiataljai is. Szövetségük fotóiskolája pedig kellő munícióval tudja felvértezni azokat az ifjú fotóriportereket, akik sajtófotózásra adják fejüket, illetve ezt választják hivatásul.

A 14 kategóriában díjazottak névsorát megtaláljuk, illetve egyes felvételeiket megnézhetjük a kiállítás weboldalán is: www.sajto-foto.hu