Trendi lett borbélyüzletbe járni: irány a Barber Shop!

A férfiak egyre nagyobb figyelmet fordítanak a hajukra, szakállukra, és igyekeznek lépést tartani a divattal.

 

Jó hír a nőknek: igényesebbé váltak a magyar férfiak is, már ami a haj- és szakállviseletet illeti. Ennek egyik oka, hogy az internet, a közösségi média révén szinte azonnal tájékozódni lehet, hogy a trendformáló fejlett nyugati világban merre tart a hajkultúra, milyen szakállviselet válik divatossá, de az is szerepet játszik ebben, hogy van hová segítségül fordulni.

 

A férfiklub

Öt éve jelent meg Magyarországon az első Barber Shop Budapest, melyet sorra követtek a többi shopjai. Ma már csaknem 30 van belőlük az országban. E borbélyüzletek abban különböztek a korábbiaktól, hogy tágas térben, jó megvilágítással, modern székekkel és eszközökkel várták vendégeiket, és igényeikhez igazítva a legmodernebb, a világtrendhez igazodó fazonokat ajánlva sikerült megnyerni őket. „Úgy alakítottuk ki üzleteinket, hogy azok egyben férfiklubok is legyenek. Olyan kedvelt hangulatos, közösségi, helyek, ahol a férfiak egymás között kényelmesen meg tudják beszélni, hogyan nézzenek ki. Ahol a forró törülköző, a gőzölés, a hajszesz és az after shave illata ad egyfajta kellemes feelinget” – magyarázzák Gellei Dávid és Gellei Áron, a Barber Shop társtulajdonosai, akik testvérükkel, Andrással és édesapjukkal, idősebb Gellei András aranykoszorús és életműdíjas mesterfodrásszal alapították meg a Barber Shop Budapestet 2014-ben.

Tősgyökeres fodrászdinasztiából származnak. Nagyapjuk a második világháborút követően Kispesten nyitotta meg üzletét, édesapjuknak Budán a mai napig is van fodrászüzlete. A három fiú sokat tanult édesapjuktól, aki elküldte őket más női–férfi mesterfodrászokhoz is. Aztán a „céhes vándorlegények” országot is váltottak. Mint a mesében, előbb Dávid próbált szerencsét Ausztráliában, akit később követett a két testvére is. Dávid másfél évtizedet töltött a távoli kontinensen, András is egy évtizedet, de a legifjabb, Áron is több évet. A szakmában töltött esztendők alatt éreztek rá a barbershopok stílusára, hangulatára – és szükségességére. Amikor hazahúzta őket a honvágy, s látták, hogy idehaza hiányzik ez a sajátos világ, Magyarországon megalapították az első ilyen üzletet. Aztán jött a többi is.

 

Új stílus, új technikák

S hogy manapság mi haj- és szakállviseletben a cool? Mit kérnek az igényes férfiak, és mit ajánlanak számukra a felkészült, modern hajszobrászok?

„Pár éve még a nagyon felnyírt haj volt a divat, de most már haladunk lejjebb: még fel van nyírva, de érkezünk vissza, fentről lejjebb rövidül a nullpontig, vagyis ahonnan elkezd nőni a haj – említi Áron. – Az oldalsó fejrészen a nullából képzünk átmenetet felfelé; ennek az a szépsége, hogy nem látszanak csíkok, és a világosból szépen sötétedik a haj. A kontúrokat borotvakéssel készítjük el. A fejtetőn lehet akár egy választékos figura, egy modernebb vagy klasszikus, pomádéval vagy waxolva szépen befésült haj, amely hosszabb. A vágást követően kenjük fel a hajszeszt.”

Aki életkora vagy stílusa miatt nem szeretne felnyírást, annak természetesen elkészítik a hagyományos, klasszikus frizurát, de mindegyikbe igyekeznek belevinni egy kis új hullámot, új technikákat. „Mi nemcsak ollóval és géppel vágunk, hanem pengével is – jegyzi meg Áron. – Teljesen másként viselkedik a haj szerkezete, ha pengével vágjuk le, sokkal könnyebb lesz. Nem ritkítom ki, csak elvékonyítom a hajtincseket, ezáltal lesz fésülhetőbb. Ez azért jobb a hosszabb hajnál, mert sokkal kezelhetőbb.”

Akad, akinek gyér a haja vagy kopasz. „Hajhiányos ember – mondja a szakszót Dávid, hozzátéve: – A hajhiányosság elsősorban nem divat kérdése, azt nem választani lehet, csak divatossá lehet tenni, szakállal. A szakáll jó kompenzáció lehet, dizájnossá lehet formázni vele az arcot.”

Olyanok is vannak, akik az egész rövid hajstílust kedvelik, mert nem szeretnek sokat bíbelődni a hajukkal, akár kényelmi szempontból is. Például sportolók: küzdősportot űzők, labdarúgók. Számukra borotvált, rövid átmenetes frizura készíthető.

 

Szakálltrend

Míg a kétezres évek előtt és az ezredforduló táján a frissen borotvált arcszőrzet volt a divat, pár évvel később már a nagyobb szakállviselet, a „lumberjack”, azaz „favágó” stílus vált trenddé, kockás inggel, Levi’s nadrággal. Ez már leáldozóban van. „A rövid szakáll a divat, nem a borosta, hanem az átmenetes, előre hosszabbodó – avat be Áron. – Szinte nullából indul el, és az áll felé folyamatosan hosszabbodik. Különböző lehet aztán ennek festése, az ívek elkészítési módja, de az egészre a rendezettség a jellemző. A szakállat alul is körbeborotváljuk. A fazon függ a fejformától, de a vendéggel előtte konzultálunk, mi állna jól számára.”

Akadt időszak, amikor a multicégeknél nem engedélyezték férfiak szakállviseletét, ám manapság már a rendezett szakáll elfogadott.

Ha már szóba került a szakállfestés: sok férfinak őszül, sárgul a szakálla. Elszíneződik, jobban, mint a haj, például környezetszennyezés hatására. Ilyenkor jöhet a festés. „Mi csak alapszínekre festünk. Ha egy férfinak középbarna vagy sötétbarna a hajszíne, semmiképp nem ütünk el attól. Csak alapszínekkel dolgozunk, soha nem szőkítünk, törekszünk a természetességre” – vall szakállfilozófiájukról a szakember.

Jön az utánpótlás

Ma Magyarországon hiányszakma a férfi borbély, ezért is indította be utánpótlásképző akadémiáját a szakmában divatvezető Barber Shop Budapest. A nyolchónapos OKJ-s felnőttképzésre érettségivel lehet jelentkezni, egy évben két csoport indul. A tavaly szeptemberben kezdődött tanfolyamukon 63 diák tanul, a következő csoport 2019 tavaszán kezdi meg az elméleti és a gyakorlati tanulást. Az oktatók között ott vannak a Gellei testvérek, valamint a korábban fodrászvilágbajnokságot nyert Kökény Ferenc mesterfodrász is. A képzés nem titkolt célja, hogy világtrendekben naprakész, tehetséges borbélyokkal fiatalodjon a szakma. A Barber Shop Budapest így egyszerre neveli ki üzlethálózatának és saját konkurenciájának utánpótlását.

A Gellei testvérek úgy látják, már néhány év alatt hozzájárultak ahhoz, hogy a korábban a külsejükre kevesebb gondot fordító, visszahúzódóbb magyar férfiak fantáziáját beindítsák, s nyitottabbakká, bátrabbakká váljanak a döntésben, mit viseljenek fejükön, arcukon.

(Fotók: Barber Shop)