A falevél vagy a hó a csúszósabb?

Meglepő eredményre jutottak a Ford mérnökei.

 

Aki csúszott már meg a földre hullott faleveleken, az tudja, hogy ez autózás közben is komoly veszélyt jelenthet – különösen ősszel. A Ford mérnökei kíváncsiak voltak, mennyire csúszósak a levelek a hóhoz képest, ezért kitaláltak egy érdekes módszert ennek kiderítésére.

A havas utak csúszósságáról könnyű volt adatokat gyűjteni, hiszen a Ford már rengeteg autót tesztelt különféle skandináv helyszíneken – csakhogy a levelekkel borított utak csúszósságát eddig még senki sem mérte. A mérnökcsapat ezért sok zsáknyi falevelet gyűjtött, majd a vizes avart szétterítették a vállalat belgiumi próbapályáján. Ezután egy súrlódástesztelő eszközt hívtak segítségül, hogy megállapítsák, miként viselkednek a csúszós útfelületek, amikor végiggördül rajtuk a gumiabroncs.

 

A tesztek alapján meglepő eredmény született: bizonyos helyzetekben a falevelek legalább annyira csúsznak, mint a hó! A csúszás mérőszáma a µ. Minél csúszósabb egy felület, annál alacsonyabb a µ értéke. A tesztek során a levelekkel borított útfelület µ-száma 0,3 és 0,4 közé esett, vagyis ugyanolyan mértékű volt, mint a behavazott utak esetében.

„A legtöbb ember tisztában van azzal, hogy a havas úton le kell lassítani, és fokozott óvatossággal kell vezetni. A falevelekkel borított utakat viszont sokkal kevesebben hiszik veszélyesnek – holott ugyanúgy csúszhatnak” – fogalmaz Eddy Kasteel, a Ford Európa fejlesztőmérnöke.

 

Ugyanezek a mérnökök fejlesztették ki a vadonatúj Ford Focus Active crossover „Csúszós út” üzemmódját is, amit arra terveztek, hogy javítsa a tapadást a jeges, havas vagy falevelekkel borított utakon. A rendszer rendkívül gyorsan, újra meg újra áthangolja a menetstabilizáló rendszereket, a gyorsítást és a fékezést, hogy megelőzze a jármű megcsúszását, megpördülését, vagy azt, hogy letérjen a vezető által kijelölt nyomvonalról.

Kapcsolódó cikkünk: Ford Focus Active – Magasan a léc

További kapcsolódó cikkünk: Ford Fiesta Active: provence-i fiesta