Elektromos bérbicikli-hálózat a párizsi agglomerációban

A Párizs környéki Ile-de-France régió egy éven belül indítja új projektjét.

 

A régió a francia főváros és környékének 12 millió lakóját próbálja arra ösztönözni, hogy kerékpárral járjon be a fővárosba dolgozni. (Jelenleg az agglomeráció napi közlekedésének alig 1,6 százaléka használ biciklit.) Ez az első olyan kezdeményezés a több mint tíz éve működő bérbicikli-hálózat, a Vélib, és az azóta elindult számos elektromosautó-, robogó-, roller- és kerékpárkölcsönző rendszert követően, melyet nem kizárólag Párizsban, hanem a teljes régióban, vagyis a fővárost környező 1276 településen is lehet majd használni.

 

A régió vezetése a 10 ezer biciklivel induló rendszerben középtávon 20 ezerre kívánja növelni a bérelhető kerékpárok számát, így a világ legjelentősebb elektromos biciklihálózata jöhet létre.

Az Ile-de-France Mobilités nevű állami ügynökség az autószalonok mintájára vezeti be a rendszert: a hosszú távú bérléssel a felhasználók meg is vehetnék a kerékpárokat, melyeknek ára jelenleg 1500 és 200 euró között van Franciaországban, ahol tavaly 250 ezer elektromos kerékpárt és 2,7 millió hagyományos biciklit adtak el – írja az MTI. Az agglomerációban élők az elektromos kerékpárokat félév használat után vásárolhatnák meg. A bérleti ár a karbantartási szolgáltatásokat is magában foglalja.
A párizsi bérbicikli-hálózattal ellentétben nem félóránként kellene fizetni a bérleti díjat, hanem fél évre, és ez idő alatt a bérlő folyamatosan magánál tarthatja a kerékpárt, amelynek havi díja 40 euró lesz. Az összeg felét a munkáltató átvállalhatja.
A Véligo működtetését három magánvállalat és 51 százalékban a francia posta által létrehozott holding nyerte el hat évre, mintegy 111 millió eurós költségvetéssel. A három partnercég szavatolja a kerékpárok kiszállítását, karbantartását és a dolgozók képzését. A hálózatnak több mint 250 boltja nyílik, az agglomeráció valamennyi postahivatalában is át lehet majd venni a kerékpárokat.