Bohém rapszódia: Freddie és a Queen sztorija a mozikban

Ne hagyd ki! A legendás brit rockzenekar történetét játékfilmen láthatjuk.

  

A pop-rock zenészek könnyedek, lazák, szabadságszeretők, olykor már a szabadosság határán. Tudtuk ezt eddig is, és ebben ebben erősít meg minket a Bohém rapszódia (Bohamian Rhapsody) című két és negyedórás játékfilm is. Akit legalább egy Queen-kompozíció magával ragadott az elmúlt évtizedekben, annak nem szabad kihagynia Bryan Singer, Dexter Fletcher alkotását.

 

We’ll Rorck you, Bohamian Rhapsody, We Are the Champion, Somebody To Love, Killer Queen, Don”t Stop me Now, Living On My Own, Love Of My Life – megannyi szerzemény, melyek részletei mind felcsendülnek a produkcióban, mely joggal nevezhető életrajzi műnek. Még akkor is, ha a Queen-rajongók az alkotás megtekintése után persze fel tudnák sorolni, mi minden tér el a filmbéli történet a valóságtól. Összességében azonban mégis hű képet kaphatunk a zenekar megalakulásáról, az első sikerekről, a számok megszületési körülményeiről, a zenekari próbákról, a koncertekről, a menedzselési buktatókról, Freddie Mercury családi hátteréről, nemi identitásának változásáról, különcségéről – de legfőképp elszántságáról, szorgalmáról és szuper tehetségéről.

 

Nem dokumentumfilmet látunk, hanem beállított jeleneteket, első osztályú színészi játékot, remek ének- és zenekari utánzatot képben és hangban egyaránt. Rami Malek úgy játssza Freddie-t a kissé előre álló fogaival, hogy egyből elhisszük neki: ő a Queen frontembere. Pláne akkor, amikor énekelni kezd. (Oké, tudjuk, hogy nem ő énekel, hanem a Mercury-hangot szinte tökéletesen visszaadó Marc Martel, de elsőrangúan tátog, illetve mozgatja a száját.) Elhisszük Gwilym Lee színésznek is, hogy ő Brian May a legendás hitáros.

Mivel nem dokumentumfilmet nézünk, megbocsátható, hogy nem egy az egyben követi a történet az életrajzi elemeket: térben és időben néhány eseményt összemos, felnagyít, kicsinyt, kihagy, de aki a száz százalékig valós Queen-sztorira kíváncsi, az majd elolvassa azt könyvben (ha egyáltalán létezik olyan, mely minden valós részletet feltár a múltból).  Ám így is képet kaphatunk egy megasztár (Freddie) különleges életéről. A film ugyanis nagyrészt az ő történetére alapoz, a többi Queen-zenész pedig mintha csak a háttérben szolgálná ki énekese kívánságait, fogadná el és valósítaná meg zenei elképzeléseit. (Egy Brian May életéről szóló filmben majd talán másként fogjuk látni az egykori történéseket.)

 

Élvezhető, zenei, képi megvalósításban profin elkészített film született, és ha a párbeszédek néha döcögnek is, arra idővel már úgysem fogunk emlékezni. De a felidézett hangstúdióbéli munkákra, koncertekre annál inkább. Ráadásul a film szinte ösztönöz arra, hogy miután megnéztük, máris felüssük a YouTube-on az eredeti, 1985-os Live Aid koncert Queen-fellépését. Vagy épp 1986-os budapesti koncertjüket, melyről Zsombolyai János rendező révén egy vérbeli Queen-koncertfilm született, Hungarian Rhapsody címmel. Egy valóságos.

A Bohém rapszódia Magyarországon november elejétől látható a mozikban, a Fórum Hungary forgalmazásában, egy időben az amerikai mozipremierrel.

A Bohém papszódia előzetese: