Londonban is alkotott a Színes Város Csoport

Egy belvárosi játszótér falán elevenedtek meg A Pál utcai fiúk főszereplői.

 

 Csónakos, Boka és Nemecsek modern londoni környezetben láthatók egy utcafestményen 2018. október elejétől. A Színes Város Csoport két tagja a Londoni Magyar Kulturális Központ felkérésére festett egy londoni játszótéri tűzfalra, ahol Molnár Ferenc regényfigurái láthatók. Az iamsuzie és Cokestd művésznéven alkotó kortárs magyar street art művészek közös, 50 négyzetméter felületű alkotásán a figurális ábrázolás és a klasszikus graffiti találkozott, így a két művész stílusa egymást kiegészítve érvényesülhetett – jellemezte a csoport a művet az MTI számára.

 

A street art akció Molnár Ferenc születésének 140. évfordulóját ünnepelve a londoniak körében népszerűsíti a magyar irodalom egyik legtöbb nyelvre lefordított regényét. A Londoni Magyar Kulturális Központnak fontos célja volt az is, hogy a művészi alkotással egy helyi közösség által nap mint nap használt forgalmas közterület megújulását segítse. A színes fal a londoni Old Gloucester Streeten található, a Russell Square közelében.

A Színes Város Csoport számára izgalmas kihívás volt Moszkva és Berlin után a street art egyik fellegvárában, Londonban is bemutatkozni, a jövőben pedig a szervezet a magyar munkák mellett más nagyvárosokban is tervez hasonló projekteket.

S hogy mit is érdemes tudnunk a csoportról? Magyarország első tűzfal- és köztérszínesítő szervezete, civil alapokon. Amikor tagjai elindították a Színes Város Projektnek elnevezett kezdeményezést 2008-ban, a köztérszínesítés legális formában ismeretlen volt Magyarországon. Az alapgondolat Vásárhelyi Győző (Victor Vasarely) 1983-ban megjelent Színes Város koncepciójára épül, melynek lényege, hogy a művészet vonuljon ki az utcára, a közterekre, s az emberek ne csak a galériákban találkozhassanak képzőművészeti alkotásokkal.

Eddig több mint 40 ezer négyzetméter falfelületet borítottak be alkotásaikkal a csoport tagjai, de mára már 60 ezer négyzetméternél is több felület tőlük függetlenül, ám kezdeményezésük nyomán színesedett ki – olvasható weboldalukon (www.szinesvaros.hu).

A tagok úgy vélik, hogy a város, ahol élünk, számos pontján szürke és elidegenítő. A közterek elhanyagoltak, így nehéz szeretni, és óvni őket. Ez hosszútávon leépüléshez, elhasználódáshoz vezet. Ennek egyszerű következménye, hogy a tér elveszíti közösségi funkcióját. Azt is fenyegető problémának érzik, hogy egy városban szinte kizárólag reklámok, reklámhordozók színesítik mindennapjaink környezetét.

 

„Azt szeretnénk, ha a fogyasztásra ösztönző hirdetések mellett olyan összefogás jönne létre, amellyel jól jár a városlakó, a város, és a versenyszféra érdekei is legalább annyira érvényesülhetnek, mint amennyire az általános, köztéri hirdetési csatornákon keresztül jelenleg. Az általunk kiválasztott területek kiemelten reprezentálják a kifejtett problémákat. A város egy-egy elhanyagolt, nagy gyalogosforgalmú ütőerét keressük meg. Ilyen tereket kívánunk kiszínezni, kortárs, funkcionális művekkel a helyi közösség számára kedvesebbé, szebbé tenni.

A közterek elhanyagoltságán, elidegenítő közegén kívánunk változtatni, hogy éreztessük: a közösség által maradhatnak hosszú távon is szépek.
A művek kialakításakor irányadó szempontunk volt, hogy újrahasznosított anyagokat alkalmazzunk, és a fenntarthatóság elvét kövessük” – fogalmazzák.

(Londoni fotó: Színes város Csoport, további képek: BCOOL)