Hol és hogyan vitorlázzunk?

Magyarország tavai csábítanak arra, hogy szelek szárnyán élvezzük az életet.

 

Egyre több vitorláshajó siklik a magyar vizeken, s mind többen nemcsak hajót bérelnek és kapitányt fogadnak, hanem saját maguk járják ki az iskolát, teszik le a szükséges vizsgát, és indulnak neki a kék vagy smaragdzöld vizeknek.

 

Balatoni bámulatok

Magyarországon több tó csábít vitorlázásra. Legfőképp a Dunántúlon, 592 négyzetkilométernyi területen elterülő Balaton, a magyar tenger. Hetvenhét kilométer hosszú, 14 kilométer széles Közép-Európa legnagyobb tava, mely a vitorlázók kedvence. Számos kikötő várja az érdeklődőket, a sportolni vágyókat – akár a déli, akár az északi parton. Ha valaki nem akar maga kapitánykodni a hajón, a legegyszerűbb, ha befizet egy vitorlás kirándulásra. Akár 20–70 fős hajós programokat is szerveznek csoportoknak siófoki és balatonfüredi indulásokkal. Fürdéssel, grillezéssel nagy élmény a tó közepén megpihenve szemlélni a világot.

 

A balatoni kirándulás történhet csillagtúrához hasonló módon, így mindig ugyanabba a kikötőbe érkezünk vissza, ahonnan indultunk (Siófok, Balatonföldvár, Balatonfüred), de horgonyozhatunk a csillagos ég alatt is, a Balaton közepén. Igaz, ennek szabályai vannak (horgonnyal kell rögzíteni a hajót, az árbocra fel kell húzni egy fekete gömböt, és előírásszerűen ki kell világítani a hajót), és kiköthetünk máshol is.

 

Öltözet

Sokféle, nagyon jó minőségű vitorlásruha létezik, ám nem rövidnadrág- vagy pólóvásárlással kell kezdeni… A vízen a legfontosabb a minőségi napszemüveg, mely a víz visszatükröződése miatt fontos, hiszen sokat számít, hogy mennyire védjük a szemünket. Alapszabály, hogy a fedélzetre csak ún. „dekkcipővel” lehet fellépni, ami lehet egy világos talpú tornacipő is, de ne csússzon, és ne fogja meg a fedélzetet. Napszúrás ellen tanácsos sapkát viselni, a hosszú ujjú ing, póló, pulóver a leégés és a hirtelen megváltozó időjárás miatt is alapruha. (A naptej pedig kötelező!)

 

Fertő-tó, Tisza-tó, Velencei-tó

Háromszáztizenöt négyzetkilométeres a Fertő-tó Sopron közelében, Észak-nyugat Magyarországon, 36 kilométer széles, 12 kilométer hosszú. Ha vitorlázunk, észre sem vesszük, és máris Ausztriában vagyunk, hiszen a tó háromnegyede a szomszédos ország része. Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize fölött a szélmozgás állandó, szélcsend évente alig hat–hét napon fordul elő. Az uralkodó szélirány az északnyugati. A vitorlás- és yachttulajdonosok számos vitorláskikötő és yachtkikötő közül választhatnak. Látnivaló a tó közelében bőven akad: felkereshetjük az Esterházy Kastélyt, a „magyar Versailles-t” vagy a Fertőrákosi kőfejtőt és annak állandó kiállítását.

Vitorlázhatunk a 27 kilométer hosszú, 127 négyzetkilométernyi Tisza-tavon is, mely az Alföld északi részén, a Tisza folyónál terül el.   Magyarország második legnagyobb taván, egyben legnagyobb mesterséges taván 43 négyzetkilométernyi sziget található. Vadregényes tájai, vadvízi élővilága különleges.

 

Megfigyelhetünk kócsagokat, gémeket, sirályokat, ölyveket. Védett övezet a híres Tisza-tavi madárrezervátum. A tó közelében az elmúlt évtizedekben szállodák, panziók, kempingek épültek ki, termálfürdők nyíltak vagy újultak meg (Tiszafüreden, Tiszaújvárosban, Tiszaörsön, Tiszaföldváron), part menti strandok hívogatják a turistákat, a falusi turizmus fel is virágzott az utóbbi időszakban. A térség sportközpontja Abádszalók, vitorlás vendégházzal, hajóbérlési lehetőségekkel.

Ha a térség állatvilágát együtt szeretnénk látni, ne hagyjuk ki Poroszlón a Tisza-tavi Ökocentrumot, mely 2017 nyarán ötéves fennállásának egymilliomodik látogatóját fogadta. Itt épült meg Európa legnagyobb édesvízi akváriumrendszere, melyben nemcsak a Tisza-tóban, hanem az ország más vizeiben fellelhető halfajták is megcsodálhatók.

Aki Budapestről csak 50–60 kilométert szeretne utazni, bőven egy órán belül, autópályán érheti el a Velencei-tavat. Ugyan a 26 négyzetkilométernyi vízfelület harmada nádassal borított, a vízfelület kiválóan alkalmas vitorlázásra. Agárdon, Gárdonyban könnyen bérelhetünk hajót.

 

 

Vitorlástanfolyamok, szabályok, bérlési díjak

A vitorlásvezetői vizsgához orvosi igazolás és 18. életév betöltése szükséges. (Érdekesség, hogy e tanfolyamokra még manapság is, többségében férfiak jelentkeznek.) A kezdő szint után még választható motoros tanfolyam, haladó vitorlásoktatás. Versenyzésre is vállalnak kiképzést, s Magyarországon is létezik tengerivitorlás-képzés. Semmilyen előképzettségre nincs szükség, a vizsga elméleti és gyakorlati részből áll. Az alapképzés általában egy hét gyakorlatot és minimum 16 óra elméletet jelent, de van lehetőség plusz órákat is venni. Az elméletbe tartozik a hajózási földrajz, vízrajz, a meteorológia, a hajóelmélet, a hajók szerkezete és építése, a hajógéptan, a vízi közlekedési ismeretek, a vitorlázás elmélete, a hajózási szabályzat megismerése. A gyakorlat mindig vízen történik: a vitorláshajó fel- és leszerelése, a nyílt vízi manőverek, a reffelés (vitorlafelület csökkentése), erős szeles teendők, bójára állás. A megkezdett vizsgát egy éven belül be kell fejezni, ellenkező esetben minden tárgyból újra kell vizsgázni. Az elméleti és a gyakorlati vizsga között maximum 18 hónap telhet el, utána a teljes vizsgát újra kell kezdeni. A motoros kisgéphajó-vezetői tanfolyam és a vitorlás kishajó-vezetői oktatás egyaránt 30 ezer forint, e kettő kombinált díja 54 ezer forint.

Vitorláscsónak vezetéséhez viszont nem kell képesítés. A vitorláscsónak legfeljebb 6,2 méter hosszú, vitorlafelülete 10 négyzetméternél nem nagyobb. Ha bármelyik felette van, az már vitorlás kishajó, melynek irányításához szükséges jogosítvány.

Kedvtelési célú vitorlás kishajó-vezetői jogosítvánnyal az alábbi paraméterű hajót lehet vezetni: a hajó testhosszúsága nem lehet több, mint 20 méter, befogadóképessége maximum 12 személy (hajóvezetővel együtt), a vitorla felülete bármekkora lehet. Hajózni e képesítéssel az alábbi vizeken lehet: a kontinens határain belül lévő vizeken (belvizek), folyókon, tavakon, csatornákon egész Európában – a helyi szabályozások figyelembevételével. Tengerre nem érvényes, de megléte részvételi feltétel a tengeri tanfolyamokon.

Ha nincs jogosítványunk, és hajót bérelünk, körülbelül 15 ezer forint napidíjért kapitány tart velünk. Ami pedig egy vitorlás bérleti díját illeti, az összeg megannyi paramétertől függ: a hajó típusától, a kölcsönzés időpontjától (melyik nyári hónapban, hétköznap, hétvégén vagy ünnepnapon szeretnénk kihajózni), egy vagy több napra vinnénk el. Egy napra általában egyedi ajánlatot kapunk, mely kb. 30–35 ezer forinttól kezdődik, két napra számolhatunk 60–120 ezer forinttal, plusz a takarítási és ágyneműköltséggel, vagy a bérleti időszak előtti, esetleg utáni hajón éjszakázás felárával.

(Fotók: BCOOL és Pixabay)