A tánc innovációja

ExperiDance: évi több mint 250 előadás, félmilliónál is több néző.

A legmagasabb szintű művészi szórakoztatás a célja a 2000-ben alakult ExperiDance Production vállalkozásnak. Olyan egyedi, új stílus megvalósítása, mely a magyar tánckultúra alapjaira épül, de azokat modern irányzatokkal vegyíti. A társulat a kezdetektől már több mint 20 produkción van túl, jelenleg 9 darab van a repertoárján. Otthonuk a budapesti RaM Colosseum, de a társulat rendszeresen járja az országot, sőt már jól ismerik a nagyvilágban is, Németországtól Svájcon át Kínáig.

„Megtiszteltetés számunkra, hogy ezt az egyedi stílust már több fontos nemzetközi színpadon bemutathattuk, így mára hazai és külföldi közönségünk is a magyar tánckultúra utazó nagyköveteiként gondol ránk – fogalmazza a BCOOL-nak Román Sándor, a társulat egyik alapító-tulajdonosa, egyben művészeti vezetője, koreográfusa. – Küldetésünk, hogy gyökereinket nem feledve, új stílusunkkal minden kontinensen meghódítsuk a nézőket. Az ExperiDance tánckarának tagjai mind magasan képzett hivatásos táncosok, akik a társulat támogató közegében estéről estére képesek a legjobbat kihozni magukból. Az ő teljesítményükön túl a koreográfus, a zeneszerző, a jelmez- és díszlettervező, a dramaturg és a technikusok professzionális összhangja a garancia a sikerre.”

A társulatban harminchárman belső tagok, de több külsős táncos is van, akikkel egy-egy adott produkcióra szerződnek.

S hogy pontosan mi is ez az egyedi, összetéveszthetetlen stílus? Az ExperiDance az önálló témára, tartalomra, történetre épülő előadásaiban a hagyományos magyar néptáncot ötvözi a modern táncokkal, a balettel, a cirkuszművészet elemeivel, a musicallel, a prózai színházzal. A díszletek közé beemeli a képzőművészetet, s a legmodernebb, látványos technikát is segítségül hívja.

„A mi formanyelvünk különbözik más társulatokétól – magyarázza a koreográfus-művészeti vezető. – A stílusok ötvözetével új formanyelv született, amellyel szeretném minél több emberhez eljuttatni a művészetet. Egyfajta »svédasztalt« hozunk létre, mely sok embert vonz. Mindenki talál a maga ízlésének megfelelő olyan produktumot, amin keresztül közelebb jut a másikhoz. Már rég nem a táncműfajon belül keringünk, hanem társművészeteket építünk egymásra. Mindig ügyelünk arra, hogy a tánc ne illusztráció legyen, hanem szerves része az előadásnak, s a társművészetek mellérendelt viszonyban legyenek egymással: prózával, zenével. Így olyan harmóniát teremtünk a színpadon, mely semmi máshoz nem hasonlítható.”

Mindehhez Román Sándor azt is hozzáfűzi, hogy az ExperiDance a technikai újdonságokat szintén beépíti a produkcióiba. Korábban sokszor használtak kivetítőt, intelligens lámpát, legújabb bemutatójukban, a Cinderellában pedig bevetik a LED-falat is a minél látványosabb színpadkép érdekében.

Az ExperiDance tavaly indította el Akadémiáját, ahol ma már 140 fiatal tanul. Folyamatos a felvétel és az utánpótlás-nevelés, de mind a tanárok, mind a szülők és a diákok tudják: nem minden tanítványból lesz profi táncos. Lesznek, akik ugyan tánctudásban és alkatilag tehetségesek, de esztétikailag is meg kell felelni a nézők elvárásainak. A fiatalokkal elsősorban a táncot kell megszerettetni, vallja Román Sándor. Tehetségük révén közülük jó néhányan hivatásul is választhatják a táncművészetet, ahová a Táncművészeti Egyetem elvégzésén át vezet az út. De az akadémistákra már most is számos feladat vár egyes előadásokon, a Nagyidai cigányok című produkcióban például egyszerre száznál is többen lépnek fel.

A művészeti vezető a csapatszellemben és az óceán túlpartjáról hozott szemléletében hisz: „Úgy látom, a táncművészetben a XX. századdal megszűnt az egyszemélyes géniuszok kora. Hiszek az egyén teljesítményében, de emellett főleg abban, hogy elsősorban emberek közösségei tudnak létrehozni újdonságokat, nagy »kisüléseket«, képesek nagyobb teljesítményekre. 27 és 37 éves korom között 10 éven át éltem és dolgoztam az Egyesült Államokban; ott tanultam meg az újdonságokra, innovációra épülő bátor előrelépés szándékát. Kinyílt egy ajtó előttem, amit a mai napig nyitva tartok.”