Legyünk újra nyeregben!

Csak úgy induljunk el az első tavaszi kerékpártúránkra, hogy gépünk jó műszaki állapotban van.

 

Így készítsd fel a járgányodat!

Ha ügyesek voltunk, sikerült száraz helyen tárolnunk a járgányt, mert akkor kevesebb a dolgunk, és bízhatunk abban, hogy a tél sem tett benne komolyabb károkat. Remélhetőleg úgy tettük el a biciklinket, hogy előtte alaposan lemostuk. Ha az utolsó túránkat sáros időszakban tettük meg, valószínűleg slaggal vagy egy benzinkúton magas nyomású vízsugárral takarítottuk. Ez a sarat és az egyéb szennyeződéseket ugyan biztosan eltávolította, de ezzel együtt – mivel a víz behatolt a csapágyházakba, résekbe – a kenőanyagot is kimosta. Így azonban szép csendben elindulhatott a korrózió. A rutinosak nyilván a kenőanyagot időben pótolták, de azért nekik sem árt leporolni a bringájukat. Ezt inkább nedves ronggyal tegyük meg, ahol pedig megjelent az ún. vakrozsda – a küllőknél, a nyeregcsőnél –, ott szappanos acélgyapottal tüntessük el.  Ha a jármű tiszta, mindenképp vizsgáljuk át a fékeket. Néhány csepp olaj csodákra képes! A ma kapható teflonos bowdenházak nem igényelnek kenést, elég áttörölni, ám ha szakadást vagy „szőrösödést” tapasztalunk, vegyünk újat, ezen aztán nem érdemes spórolni!

 

Ezek után jöhetnek az abroncsok. Ha úgy látjuk, hogy a külső repedezni kezdett, netán lekopott már róla a mintázat, mindenképp cseréljük ki újra. Mi van a belsővel? Érdemes figyelni a biciklikereket – ha egy–két hétnél hamarabb elengedi a nyomást az abroncs, akkor az árulkodó jel. Arra figyelmeztet, hogy lassú defekt van a kerekünkben, mert az anyag elért, porózussá vált. Ilyenkor érdemes cserélni. A felnire is nézzünk rá, vizsgáljuk végig a küllőket, a lazákat húzzuk meg.

A csapágyakra szintén ráfér, hogy egyszer egy évben alaposan tisztítsuk meg és kenjük át. Bár sokan szeretik, ne benzint használjunk a mosáshoz, hanem válasszunk környezetbarát anyagot, például vízben oldódó Brigéciol motormosó folyadékot. Ha igazán zöldek akarunk lenni, akkor semmiféle vegyszert nem használunk, csak száraz rongyot.

Bár a biciklit saját magunknak állítottuk be, és apróságnak tűnik, de nézzük meg, hogy a nyereg és a kormány magassága még mindig megfelelő-e számunkra. A túl alacsony nyereg vagy kormány hosszútávon gerinc-, hát- és térdfájdalmakat okozhat.

Ha mindez túl bonyolultnak tűnik, vagy egyszerűen nincs rá időnk, vigyük be a kerékpárt egy szakszervizbe, ahol egy nap alatt rendbe kapják, és már indulhat is a szezon – természetesen két keréken!

 

Nincs még kerékpárom, most vennék!

Ha valaki most szánja rá magát a biciklivásárlásra, legelőször azt döntse el, hol akarja használni. Ha erdőben, hegyi utakon, akkor mountain bike-ot válasszon, ha országúton, akkor országúti gépet. A trekking crossok jól egyesítik a városi és a terepkerékpárt. Városban egyébként pont elég a városi bicikli. A legfontosabb a helyes méret megtalálása lesz, ebben a szakboltokban tudnak segíteni – a bicaj méretét a magasságunkhoz nézik. De ne a táblázat után menjünk, hanem üljünk fel rá, mert úgy lesz az igazi! Fontos még a kerékabroncs: döntsük el, hogy teleszkóposat vagy anélkülit vennénk. A teleszkóp előnye, hogy szinte elnyeli az út hibáit, kényelmesebb közlekedést tesz lehetővé. Hátránya, hogy a sok rugózás lassít, főleg hegynek felfelé. A hozzáértők szerint városban felesleges.

 

Az e-bringázás előnyei

Éppen 20 éve mutatták be az első elektromos kerékpárt, melyet a pedal electric cycle angol kifejezésből pedelecnek kereszteltek el. A tekerést motoros rásegítés könnyíti meg, így a fiataloktól az idősebbekig bárki könnyedén tudja hajtani. Legnagyobb előnye, hogy a terepviszonyokhoz jól alkalmazkodik, így dombra, hegyre fel is játszva kerekezhetünk vele. Olyan természeti helyekre juthatunk el, ahová hagyományos biciklivel talán már nehezünkre esne, gyalog vagy más járművel pedig reménytelen is lenne. Egy e-kerékpárt valójában ugyanúgy kell tekerni, mint a hagyományos bicikliket, ám a rendszere automatikus, így haladás közben nem kell a váltót állítani. Számítógépes program vezérli, hogy az elektromos motor hogyan könnyítse a pedálozás erejét. Mert pedálozni azért természetesen szükséges. A kis teljesítményű, általában 250 wattos elektromos motor zajtalan, és nem károsítja a környezetet. Az akkumulátort hagyományos, 220 voltos hálózati csatlakozóról lehet tölteni, és 25 km/órás átlagsebességgel akár 100 kilométeres távolságot is meg lehet tenni. A kormányon elhelyezett kijelzőn leolvashatjuk a fontos adatokat: sebességünket, a megtett távolságot, sőt azt is, még mekkora távot tehetünk meg az akkumulátorban tárolt energiával. A kerékpározás öröme pedig mit sem csökken.

 

Miért egészséges?

Végül, de azért elsősorban a legfontosabb talán arról szólnunk, hogy a kerékpározás jótékony hatással van az egészségünkre. Az sem véletlen, hogy a kardiológiai terheléses vizsgálatokat kerékpározás közben végzik. Ez a fajta ciklikus, aerobnak nevezett mozgásforma jól edzi a szív- és vérkeringési rendszert. Ha biciklizünk, a légzésszám emelkedik, a szív fokozottan dolgozik, nő a pulzus, a vérnyomás emelkedik. Emiatt a vérkeringés felélénkül, a szervezet sejtjeihez nagyobb mennyiségű oxigén jut el. Fontos azonban, hogy miközben kerékpározunk, tiszta, oxigéndús levegőt szívjunk! A tekerés sokkal jobban kíméli az ízületeket, mint a futás. Javítja a terhelhetőséget, de még a fizikai teljesítőképességet is.

Kezdők esetében a fáradságérzet sokkal hamarabb, akár a huszadik perc után is jelentkezhet. Aki viszont gyakran hajt, ekkortájt kezdi érezni az endorfin jótékony hatását. A mozgás örömet ad, a boldogsághormon folyamatosan termelődni kezd, ami egyben további motivációt is jelent a további tekerésre. A mozgás miatt kialakuló izzadás a méreganyagok távozását is segíti. Ha rendszeresen kerekezünk, az elhízás veszélye csökkenni fog.