FotóFesztivál, sztárkiállítással

Sandro Miller jelenlétével tisztelte meg tárlatnyitóját a Műcsarnokban.

 

A neves amerikai fotográfus őszintén beszélt 2018 utolsó februári napján motivációjáról, betegségéről, rendhagyó fotósorozatának megszületéséről, melynek eredménye egy kiváló tárlat, mely Sandro Miller: Malkovich Malkovich Malkovich – Tisztelet a kamera mestereinek címet viseli. (Lásd róla írásunkat itt!)

 

Egyszerre barátja és múzsája John Malkovich, mesélte, akivel öröm volt az együttmunkálkodás. Segítségével bámulatos fotósorozatban alkotta újra az elmúlt másfélszáz év legikonikusabb portréit. Rákos daganata nyolc hosszú hónapig kötötte ágyhoz. Várva és remélve gyógyulását, maga elé idézte a fotóművészet ikonikos portréit, melyek oly nagy hatással voltak rá. Próbálta megfejteni az alkotók titkát, elképzelni a művek megszületési körülményeit. S közben azon gondolkodott, miként is tudná saját művészetében megköszönni elődeinek művészetét, többek között Diane Arbus, Annie Leibovitz, Irving Penn, munkásságát. Ekkor jutott eszébe, hogy színészbarátjával lemásolja ugyanazokat a képeket.

Az első Truman Capote portréja volt, majd idővel sorra jött a többi Hemingwaytől, Einsteinen, Salvador Dalín át Meryl Streepig és Marilyn Monroe-ig. A kreatív elmélkedés, majd a felvételek elkészítése egyben terápia is volt, a gyógyulást szolgálta. Elsősorban nem poénnak számítanak ezek a felvételek, hanem egyfajta tiszteletadást jelentenek az eredeti fotósoknak. Ugyanakkor Miller számára azért is jelentett nagy szakmai kihívást e képek elkészítése, mert meg kellett találnia azokat a beállításokat, világítástechnikákat, melyeket a fotográfusok eredetileg használtak. Malkovich arcának pedig olyan kifejezővé kellett válnia, mint amilyen az eredeti portrészereplőké. A végeredmény pedig minden esetben önálló művészi alkotás lett, nem egyszerű másolat. Ezt bizonyítja a május 13-ig látható kiállítás is, mely egyszerre nevezhető izgalmasnak, és coolnak.

 

Sandro Miller tárlata mellett további, csaknem negyven kiállítást kínál a Budapest FotóFesztivál. Ezúttal is a magyar és nemzetközi fotográfia klasszikus értékeit, és a kortárs fotóművészet kiemelkedő trendjeit és alkotóit állítja középpontba, ennek szellemében kiemelt programjai között nagy teret kapnak a magyar alkotók. Ennek bizonysága a Csöndesen – Kortárs magyar csendélet című kiállítás, mely 2018. április 7. és június 24. között Kiscelli Múzeumban látható. A Budapest fesztivál, hagyományteremtő szándékkal, minden évben közös gondolkozásra és alkotásra hívja a magyar fotósokat egy-egy klasszikus fotográfiai műfajban. A Csöndesen fotópályázattal ezúttal a csendélet műfajában született kortárs reflexiókat vizsgálták a szervezők, s felhívásukra több száz pályamű érkezett. Közülük Somosi Rita és Szarka Klára kurátorok választották ki a tárlat anyagát.

 

Magyarországon először találkozhat az érdeklődő a kortárs portugál fotóművészettel: a Camões Intézet együttműködésével megvalósuló Láthatatlan városok tárlat Paulo Nozolino és José Manuel Rodrigues munkáit mutatja be a FESZTIVÁLKÖZPONT / Budapest Projekt Galériában 2018. március 3-tól 31-ig.

Alain Laboile francia szobrász és fotográfus munkái szintén először láthatók Magyarországon. La Famille című sorozata a hatgyermekes apuka szemszögéből vázolja fel saját családjának egyszerre időtlen és idilli hétköznapjait. A fekete-fehér képek atipikus, vidéki életük különböző pillanatait merevíti ki a nézőknek. A fesztivál kiállítása a Frankofón Fesztivál programjának része a Széphárom Közösségi Térben 2018. március 24-től április 24-ig.

A Budapest FotóFesztiválhoz izgalmas kiállításokkal kapcsolódnak a fővárosi múzeumok és galériák, valamint számos budapesti kulturális intézet is fotótárlattal várja a majd márciusban és áprilisban a látogatókat.

A gyermekek kerülnek a középpontba Reismann Mariann Artphoto és Ata Kandó kiállításán a Deák 17 Galériában. Számos egyéni tárlat is várja a látogatókat, így Deim Balázs és Kovács Melinda munkái a B32 Galériában. A Petőfi Irodalmi Múzeumban a 200 éve született Arany János szemszögébol vizsgálják a XIX. század második felének fényképezési szokásait, A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátói Múzeumban Tóth József (Füles) állítja ki címlapfotóit.

Bővebben a kiállításokról itt!

(Fotók: Falus Tamás; a felvételek Sandro Millerről kiállítása megnyitóján készültek.) 

Budapest FotóFesztivál katalógusa itt lapozható fel: