Trend a neten vásárolni

Már 1,2 milliárd euró felett jár a magyar online-kiskereskedelem.

 

A hagyományos kiskereskedelemhez képest továbbra is háromszoros ütemben nő a magyar online-értékesítés, a forgalom 2017-ben átlépte a 360 milliárd forintot. Miközben a kiskereskedelem egésze 2017-ben is körülbelül 6 százalékkal bővült, addig az online piaca csaknem 18 százalékkal tudta növelni bevételeit, s ezzel a teljes honi kiskereskedelmi forgalomnak már 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből. Mindez a GKI Digital, a GKI Gazdaságkutató Csoport legfiatalabb tagjának összefoglalójában olvasható.

 

Bejött a Black Friday

A magyar piacon működő webáruházak több mint négyötöde eredményesebb évet zárt 2017-ben, mint egy évvel korábban. Ebben nagy szerep jutott a karácsony előtti egy hónap kiemelkedő teljesítményének. Az utolsó negyedéves dömping ugyanis a Black Friday-akciók hatására egyre inkább már csak az ünnepek előtti, szűk négy-öt hetes időszakra koncentrálódik. Az akcióban részt vevő boltok magas aránya (62 százalék) és a minden korábbinál nagyobb méreteket öltő marketingverseny olyan várakozásokat keltett, mely egyértelműen az októberi–novemberi vásárlások visszatartását eredményezte. A Black Friday tehát Magyarországon is elfoglalta a tengerentúl már régóta birtokolt helyét: kereskedelmi szempontból idehaza is ez a nap jelenti a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét.

 

3 millió netes vásárló

A 2017-es online kiskereskedelmi bővülést már nagyobb mértékben jellemezte a vásárlási gyakoriság növekedése (11,2/év), mint a körülbelül 3 milliós online vásárlói bázis bővülése (+6,9 százalék). A trendek szintjén már látható folyamat 2018-ban is jellemezni fogja a piacot, azaz a fejlődést igazán idén is a vásárlási intenzitás határozza majd meg.

 

Nagy az árverseny

2017-es évet egyértelműen a nagy szereplők egymást érő, egymásra licitáló, különböző fantázianevek mögé rejtett nagymértékű leárazásai határozták meg. Ezek egyrészt tovább növelték az ilyen akciók szervezésére képes nagyok méretét, másrészt épp a kevésbé tőkeerős kisebbek számára okoztak (okoznak) egyre nagyobb versenyhátrányt. A legrosszabbul a közepes méretű szereplők jártak (járnak), melyek képesek ugyan felvenni a versenyt megfelelő termékpalettával és folyamatos akciókkal, ám ezt csak a profitjuk nagymértékű beáldozásával tudják elérni.

Az erős árverseny 2018-ban is az online szektor jellemzője marad, mivel ezzel lehet a legnagyobb mértékben piacot szerezni és egyben növelni az online vásárlási gyakoriságot. Ez utóbbi pedig a legfontosabb kulcs a növekedéshez.

 

Van fantázia a rétegtermékekben

Ugyanakkor az online vásárlás a kisebb, befektetői háttérrel nem rendelkező kereskedőknek sem reménytelen terep. A webnek köszönhetően a rétegtermékek kereslete és kínálata is virágzik. Az új belépők és szerényebb háttérrel rendelkező kereskedők számára az egyik legkézenfekvőbb növekedési lehetőség a szakosodásban, specializálódásban rejlik. A háttértudást és szakértelmet igénylő kategóriák (bútor, építőanyag, autó-motor, sportszer, hobbitermékek – esetén az áruházválasztás során az online vásárlók is keresik a többletinformációkat, így ezeknél a termékeknél sokszor nem elég csak listázni a kínálatot. Gyors és látványos forgalombővülést lehet elérni a tartalommarketing megfelelő használatával.

 

Személyes bolti átvétel

Egyre erősebben jelenik meg a személyes átvételi lehetőség iránti igény is a fogyasztói preferenciák között. Ezt bizonyítja az is, hogy a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 80 százaléka ilyen kereskedésekben valósul meg. Ezt a trendet a tisztán online kereskedő áruházak is kezdik felismerni, így egyre nagyobb arányban nyitnak hagyományos üzletet vagy átvételi pontot. Egyre gyakoribb Magyarországon is a saját átadópont (pickup point) üzemeltetése is. Ezeknek az üzleteknek sajátossága, hogy nem rendelkeznek saját árukészlettel, csupán a webre érkező rendelések kiszolgálásával foglalkoznak. E modell előnye, hogy nem igényel nagy üzlethelységet és az átvételi folyamat is nagyon gyors.

 

 A vidék a növekedés kulcsa

Miközben Pest megyében és Budapesten él az online-vásárlók csaknem 40 százaléka, itt valósul meg az online kiskereskedelmi forgalom több mint fele. 2018-ban tehát a növekedés egyik kulcsa a vidékért folytatott verseny sikeressége lesz – állapítják meg a GKI Digital kutatói.

 

Minderről bővebben itt!

(Fotó: Pixabay)