spot_imgspot_img
spot_img

7 környezetbarát és olcsó közlekedési módszer autó helyett

Article Top Ad (AdSense)

Nemrég volt az Autómentes Világnap a zöldebb, élhetőbb környezet jegyében. A világnap megalkotói felhívják a figyelmet arra, hogy az autóhasználat általi légszennyezés az egészségünkre is veszélyes lehet, emellett a globális felmelegedést súlyosbító szén-dioxid kibocsátás miatt erősen javasolt más közlekedési alternatívák után nézni. Hoztunk néhány ötletet ehhez.

De mit használjunk helyette?

Bármennyire is környezetszennyező, tagadhatatlan, hogy az autó az elmúlt 150 év egyik legfontosabb találmánya is egyben. Mobilitást biztosít, gyorsasága és kényelme miatt pedig illeszkedik a felgyorsult, 21. század igényeihez. De amennnyi előny származik a guruló kerekekből, ugyanannyi hátránya is van a túlzott autóhasználatnak. Ha kicsit utánajárunk a bolygónk jelenlegi állapotának, beláthatjuk, hogy kocsival menni mindenhová nem feltétlenül a legjobb választás.

Mielőtt újra rátaposnánk a gázpedálra, gondoljunk a környezetünkre – és a pénztárcánkra is. Az üzemanyag árak az egekben, és karbantartási költségek is magasra rúghatnak, ha többet használjuk az autót. Úgy gondolom, teljes mértékben nem lehet kiiktatni a használatát, de indulás előtt hozhatunk felelős döntést, és a távlságtól függően választhatunk egyéb közlekedési alternatívát is.

1. Sétálj!

Csak gondoljuk át az összes utunkat, ami miatt például múlt héten autóba ültünk. Meglepő lehet az eredmény, hogy valójában hányszor el lehetett volna jutni gyalog is a két utcával mellettünk lévő közértbe, vagy a közeli gyógyszertába.

Bár a gyaloglás hosszabb időt vehet igénybe, ne felejtsük el figyelembe venni a séta egészségre gyakorolt hatásait! A Mayo Klinika szerint a gyaloglás segít fittnek maradni, csökkentheti a vérnyomást, fenntarthatja a jó koleszterinszintet, és a hangulatra is remek hatással van. Tehát napi 10 perc röid sétával már növeltünk is az élettartamunkat! Így már biztosan könnyebb lesz letenni a slusszkulcsot…

Séta a természetben
A természetközeli séta még inkább javíthatja a közérzetünket! | Fotó: Envato Elements

2. Biciklizz az autómentes közlekedés jegyében!

Van, amikor a séta nem opció, például ha az úticélunk túl messze van ahhoz, hogy komfortosan elérjük gyalog, vagy esetleg késésben vagyunk egy fontos találkozóról.  Ilyen esetekben fontoljuk meg a kerékpározást ahelyett, hogy az autóba ugranánk. A kerékpárok vásárlása és karbantartása sokkal olcsóbb, mint egy autóé, és garázst sem kell bérelnünk hozzá. Ezenkívül könnyedén átjuthatunk a reggeli és délutáni dugókon, így gyorsabb alternatíva lehet csúcsforgalom idején.

Egyes szakértők szerint a biciklisek energiaszintje és egészségi állapota ötször jobb, mint az állandó vezetőké és a kerékpár az egyik leginkább környezetkimélő közlekedési forma, amit ember alkotott. Gyártásuk nem igényel sok erőforrást az autókhoz képest, és nem szennyezik a levegőt, azaz nem járulnak hozzá a globális felmelegedéshez. Tehát bringára fel!

Bicikliző nő
A biciklizés fitten tart és az autómentes közlekedéssel te is hozzájárulsz a Föld megóvásához! | Envato Elements

3. Buszozz!

Természetesen sokan vannak, akiknek a munkahelyük nagyon messze van a lakhelyüktől. Vannak távolságok, amikor egyszerűen lehetetlen vagy nem praktikus gyalog vagy kerékpárral közlekedni. És mivel ez a két közlekedési forma erősen ki van téve az időjárás zord elemeinek, viharos és fagyos napokon szintén elfelejthetjük mindkét variációt.

De ilyen körülmények között a busz még mindig jó alternatívát jelenthet az autó helyett. Ha van a buszjárat közelünkben, mindenképpen érdemes kihasználni. Az egyedül autózáshoz képest a tömegközlekedéssel kevesebb üzemanyagot fogyasztunk és a buszsávok miatt a dugóban sem ragadunk be órákig. Nem beszélve arról, hogy nem kell végig az útra koncentrálnunk, tehát olvashatunk egy jó könyvet vagy hallgathatunk pörgős zenéket a jobb hangulat érdekében.

Nő a buszon
A buszozással is hamarabb érthetünk be a munkahelyre | Fotó: Envato Elements

4. A jó öreg vasút

Oké, a MÁV társadalmi megítélése eléggé a béka feneke alatt van, de a bolygónk érdekében adjunk neki egy esélyt! Nagyvárosok és agglomeráció között szuperül kiépített vasúthálózatok vannak, és a vonatok a sok ingázó miatt gyakran is közlekednek.

Bár a buszjáratok általában több megállóval és akadálymentesítéssel rendelkeznek, a vonat- és metróhasználattal kikerüljünk a közúti forgalom torlódásait, ezért gyorsabban célba érhetünk vele. A vasúti rendszerek egyébként több utast is szállíthatnak járművönként, kevesebb zajjal és légszennyezéssel jár a használatuk, tehát ha választani lehet, inkább vonat, mint busz.

Egy pár a vasútnál
Vonattal is lehet! | Fotó: Envato Elements

5. Görkörizz!

Igen, most jön a hideg idő, de tavasszal és nyáron mindenképp próbáljuk ki az előre suhanás élményét! Sokan a görkorcsolyát részesítik előnyben például a robogókkal szemben, mert kevesebb helyet foglal és kiváló edzési módszer is egyben.

Hátránya, hogy a célállomásnál valószínűleg le kell vennünk – az üzletek, éttermek, mozik nem preferálják a görkorival betérőket – tehát egy váltócipőnek mindig kell nálunk lennie. Tavasszal korit elő és meg is lesz a nyári beach body – ha még nem említettük volna a görkorcsolyázás óránként körülbelül 450 kalóriát éget el!

Görkorcsolya
Görkorival lerobbannak a kilók! Autómentes közlekedés sportolással | Fotó: Envato Elements

6. Telekocsi

Ha minden kötél szakad és a távolság vagy az időjárás nem engedi meg, hogy biciklire pattanjunk, vagy elsétáljunk a buszmegállóba, akkor sem muszáj egyből autóba pattani. Vagyis lehet, csak ne a sajátunkba. A telekocsik rendszerek fénykorukat élik, nem véletlenül: olcsóbbá és környezetbarátabbá tehetik a napi utazást.

Gyakorlatilag autómegosztásról van szó, például az Oszkár, vagy a BlablaCar weboldalán is találhatunk hasonló útvonalon közlekedőket, akikkel együtt utazhatunk. Mivel osztódik az üzemanyagköltség, csökken az egy főre jutó CO2 kibocsátás is ezzel kevésbé terhelődik a környezetünk. Én rengeteg érdekes és kedves embert ismertem meg telekocsis pályafutásom során, tehát még remek kapcsolatok is születhetnek a közös utazásból!

Pár az autóban
A közös utazás ugyan nem autómentes, de környezetkímélőbb megoldás

7. Elektromos autó vagy autókölcsönzés

Ha rugalmas vagy, és csak alkalmanként van szükséged autóra, elkerülheted a jármű vásárlásának és karbantartásának költségeit a közösségi elektromos autók használatával, vagy gépkocsi bérlésével. Millió autóbérlő cég között válogathatunk, és Budapest utcái pedig tele vannak MOL Limok-kal. Mindkét rendszer tökéletes a rövid távú autóhasználathoz, mivel a díjak óránkénti vagy napi alapúak lehetnek.

Forrás: Doughroller, How Stuff Works

De mégis kinek a felelőssége a fenntarthatóság?