5 fontos dolog, amit a mindfulness megtaníthat neked

-

A mindfulness a tudatos jelenlét gyakorlása, nyitottság arra, hogy megértsd, mi zajlik benned. A lelki egyensúly megtalálásának érdekében egy ítélkezésmentes, nyugodt állapot, amiben minden rezdülésedet képes vagy szeretettel szemlélni. Békességet teremt benned, és felfrissít szellemileg, testileg is. Összeszedtünk pár dolgot, amit a mindfulnessen keresztül megtanulhatsz magadról.

 

A mindfulness

A mindfulness angol szót általában tudatos jelenlétként vagy éber figyelemként szokás magyarra fordítani.  A tudatos jelenlétet nemcsak meditációban gyakorolhatod, hanem akár a házimunkák végzése közben is, a kádban lazulva, esetleg egy sétánál. A tudatos odafigyelés az itt és most impulzusaira, érzéseire azért fontos, hogy fölfedezd azt a világot, amelyet az érzékeiddel megismerhetsz, hogy szabadabb, őszintébb, nyitottabb életet élhess általa.

Ázsiában a mindfulness gyakorlása általában valamilyen vallásos keretben jelent meg, Nyugaton gyakran hittől függetlenül szemléletként, technikaként él tovább.

Mit tanít mindez:

Hálával tartozol a testednek, a szerveidnek

Néha, magától értetődőnek vesszük, hogy a testünk jól funkcionál, nem vagyunk betegek, nem fáj semmink. Ha azonban valami gond adódik, egészségügyi problémával kell szembenéznünk, rögtön fókuszba kerül az egészség. Minden egyes nap adj hálát a testednek, és dicsérd meg magadon (magadnak) azokat, amikre büszke vagy, amiért hálás vagy. 

Ne feledd azt sem, hogy a  szervezetünk minden lelki rezdülésre reagál. A szerveink megállás nélkül „dolgoznak”, kijár nekik a tisztelet.

A mindfulness arra ösztönöz, hogy találj olyan időszakokat, amikor csak magadra koncentrálsz, kizárod a külvilág zsongását, a negatív gondolatokat és megfigyeled, hogy milyen illatokat érzel, milyen hangokat hallasz, és hogyan árad szét a testedben az önmagadra figyelés miatti béke.

 

Az apróbb örömforrásokat is észre kell venni, meg kell becsülni

Az állandó online jelenlét miatt is sokkal több felületen ér minket inger, röpködnek az üzenetek, ömlenek ránk az információk, s néha elsétálunk az apróbb örömforrások mellett.

A mindfulness azt szeretné megtanítani neked, hogy ne menj el az élet kis, váratlan ajándékai mellett csukott szemmel. Néha kapcsold le az aggodalom gombot a fejedben.

Munkából hazafelé menet az úton próbáld megfigyelni az épületek szépségét, egy-egy szép növényt, természeti jelenséget.  Otthon, akár a mosdóban, és csak pár percre, de pörgesd végig a fejedben, hogy mi minden jó dolog történt veled a nap folyamán. Akár egy kedves gesztus a pénztárostól, vagy egy jó beszélgetés egy kollégáddal, de olyan kis apróság is felmerülhet, mint az arcodat csiklandozó szél okozta kellemes élmény.

 

Minden napban lehet egy kis varázslat

Ez most így kicsit szentimentálisan hangzik, az igaz, de nem lehetetlen így tekinteni a dolgokra. A napi rutin, az ismétlődő rítusok olykor kimerítőek, néha kifejezetten unalmasak is. A mindfulness azt is tanítja, hogy a megszokott szertartások sokat adhatnak a nap apró élményeihez. Élvezni a kávé, tea illatát. Egyesek odáig merészkednek, hogy állítják, a mosogatásnak, takarításnak is meg lehet találni a szépségét. Ha a házimunka közben arra figyelsz, hogy épp megtisztítod, szépíted a környezeted, a lelked is tisztul.

Törölgetés, teregetés, főzés, rendrakás közben a harmóniát állítjuk helyre, miközben gondoskodunk környezetünk tárgyairól és szeretteinkről.

kép: pixabay.com

 

Az önvizsgálat élvezetes is lehet

A mindfulness azt üzeni, hogy néha őszintén szembe kell nézni a negatív erőinkkel, tulajdonságainkkal. Nem azért, hogy szidjuk, szapuljuk magunkat miattuk, hanem hogy lássuk meg őket, tudjunk róluk. Fájdalmas felismerés lehet mondjuk az önzőségünkkel, vagy sértődékenységünkkel szembenézni. Ám ha képesek vagyunk ezeket észrevenni, akkor legalább nem ködösítünk magunk előtt önmagunkkal kapcsolatban.

A jelen pillanatra való odafigyelés megtanít arra is, hogy lecsitítsd a benne lévő indulatokat. Ha időt szakítasz a befelé fordulásra, hatalmas szeretetet érezhetsz magad iránt is, ahogy figyeled a légzésed, tested rezdüléseit.

kép: unsplash.com

 

Stresszmentesítheted magad

A mindfulness azt hangsúlyozza, hogy cselekvés helyett olykor csak a megfigyelésre koncentráljunk, a létrehozás, produktivitás helyett a befogadásra. Ez kissé misztikusan és fellengzősen hangozhat, de adj neki egy esélyt!

Néha lehiggadt állapotban elvárások, magyarázatok, értékelések nélkül figyeld meg magad és magad körül a dolgokat. A túlfeszített napok levezetéseként ellazíthatod magad azzal, ha egy meditációs zenét betéve a saját tested apró rezdüléseire figyelsz.

 

Ha lélek témában még olvasnál, ezeket a cikkeinket is Neked ajánljuk:

5 különleges és inspiráló napló lélekfrissítéshez

Ezért különlegesek a szuperérzékeny emberek

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!