Gondold újra! Divat a környezetvédelem

 Már a luxusmárkák is zöld szemlélettel alkotnak. A magyar dizájnerek az Allee-ban mutatkoznak be.

2018. április 6-a és 22-e között rendezték meg Budapesten, az Allee bevásárlóközpontban a Gondold újra! nevet viselő programsorozatot, melynek központi témája a Föld értékeinek megóvása. A Föld napján, április 22-én tartották meg utoljára a környezetvédelmi szellemiségben készült nagyszabású show-műsort.

 

A bevásárlóközpont földszinti folyosóján magyar dizájnerek alkotásait csodálhatták meg a vásárlók. Többek között PET-palackból, újságpapírból, VHS-kazetta szalagjából (!) és sok más újrafelhasznált anyagból készített ruhákat lehetett látni. Ehhez kapcsolódóan az érdeklődők április 6-a és 9-e között a tervezők segítségével kézműves foglalkozáson, újrahasznosított alapanyagokból készíthettek kiegészítőket.

Lakatos Márk és Lukács Gabi álmodta meg az eseményhez kapcsolódó show-kat, melyeket április 13–15. és 20–22. között voltak láthatók a bevásárlóközpont színpadán. A divatbemutatókkal, táncosokkal és akrobatákkal vegyített műsorban a tudatos öltözködésre, a környezetbarát közlekedésre, a szelektív hulladékgyűjtésre, újrahasznosításra, a globális felmelegedésre és a veszélyeztetett állatfajokra hívták fel a figyelmet. A színpadon bemutatott ruhák mellett így számos kiegészítő, kellék kapott helyet, mely újrahasznosított, környezettudatos anyagból készült.

 

Trendi a zöld

Szerencsére egyre több fast fashion és luxusmárka készíti a ruhákat zöld szemlélettel. A környezetvédelem egyik éllovasa a H&M: idei Conscious Exclusive környezettudatos kollekciójában olyan fenntartható anyagokat használtak a ruhák megalkotásához, mint a biopamut, az eukaliptusz, a bambusz, a tengerparti hulladék, a farmer és az üveg.

Más márkák is kinyilvánítják tiszteletüket a környezetvédelemiránt, például az Adidas kollekciója, a Parley óceáni műanyaghulladék felhasználásával készít sportcipőket, a Mango pedig már 2015 óta várja az üzleteiben leadásra a régi, használt ruhákat.

 

Állatbarát brandek

Talán erről hallani legtöbbet a médiában, nem véletlenül, hiszen olyan nagymúltú cégek mondanak le egymás után a valódi szőrme használatáról, mint a Calvin Klein, a Stella McCartney, a Ralph Lauren, a Vivienne Westwood vagy a Tommy Hilfiger. Szóval kimondhatjuk: a valódi szőrme már nem trendi! Azonban egyre nagyobb divat a vegán bőr, mely növényi alapanyagokból, például ananászhéjból készül, és tökéletesen helyettesíti az állati bőrt. A kezdeményezés egyik éllovasa Megan Mink, aki egyszerre divatos és állatbarát cipőivel hívta fel magára a szakma figyelmét.

 

A biopamut

Olyan világszerte ismert divatházak kezdtek el környezettudatos anyagokból ruhákat gyártani, mint a C&A vagy a Zara. Előbbi a biopamut-ruházat egyik legkiemelkedőbb gyártója és forgalmazója, a Zara pedig 2016-ban dobta piacra első környezetbarát kollekcióját, mely a #JoinLife nevet viseli. A kampány során organikus gyapotból, újrahasznosított gyapotból és tencelből készítik el a ruhákat, melyeket abszolút fogyasztóbarátra tervezték: a kollekció darabjai már 10 dollártól megvásárolhatók.