Az illatválasztás szabályai

Zólyomi Zsolt nemzetközi hírű parfümőr az illatok természetéről, elvásárokról és tévhitekről is szól.

 

– Hogyan tudjuk eldönteni, hogy a sok újdonság közül melyik parfümöt emeljük le a polcról?
– Amikor parfümökről beszélünk, nincs értelme semmilyen általánosításnak: a sztenderd marketing-kategorizálásokat el kell felejteni!  A mai világban rendkívüli módon felgyorsult a termékkibocsátás, megszűnt a termék- és márkahűség, nagyon erőteljes reklámokkal, celebritásokkal népszerűsítik az újdonságokat. A reklámok képi világának általában nincs semmi köze az illathoz, annak összetevőihez, történetéhez, sokkal inkább a figyelemfelkeltő fantáziaelemek dominálnak. Ember legyen a talpán, aki ki tudja bogozni, mit akar jelenteni a reklám és valójában milyen illatot rejt a sok körítés. Azután ott van az összetevők piramisa – nos, ez sem elég informatív, hiszen az összetevők túlnyomó többsége nem valódi, szintetikus illat. Amikor a vásárló belép a parfümériába, szinte ráömlik a sok új illat – évi négyszáz–ötszáz parfümújdonságról beszélünk!  Lehetetlen küldetésnek tűnik kiigazodni köztük, jól jönne a szakértő segítség.  A gond ott kezdődik, hogy az eladók sem értenek hozzá. Nemcsak hazai, de nemzetközi szinten is felértékelődött a szakmai hozzáértés.  Ha tehetjük, keressük az idősebb, tapasztaltabb eladókat, akik jobb termékismerettel rendelkeznek a gyakran cserélődő fiatalokkal szemben.  A megfelelő illat kiválasztásánál alapvető fontosságú a kommunikáció: mit szeretne a vásárló, mit vár el az illattól, milyen parfümöket használ. Ha a hozzáértő megismeri a vevő ízlését, könnyen tud neki valami újat ajánlani.

 

– Milyen szabályokat kövessünk az illat kiválasztásakor?

– Parfümöt reggel vagy délelőtt érdemes választani, amikor még nincs tele a parfüméria levegője illatokkal. Az eladó segítségével válasszunk ki öt–hat illatot, fújjuk be velük az illatkártyákat és álljuk meg másfél percig, hogy nem szagoljuk meg őket. Ennyi időre van ugyanis szükség ahhoz, hogy elpárologjon a papírról az alkohol. Közben sétáljunk ki a parfümériából és módszeresen szagoljuk végig a parfümöket, majd szűkítsük a kört két illatra, melyeket azután próbáljunk ki a bőrünkön. A csuklóra fújva ismét várjunk egy ideig: bő fél órába telik, amíg a bőrre puhul a parfüm és ekkor válik érezhetővé a szívjegy, mely az illat igazi testét adja. Ezután már nyugodt szívvel visszamehetünk kiválasztani a testillatunkkal harmonizáló parfümöt.

– Merjünk ajándékba venni parfümöt?

Amennyiben van rá lehetőségünk, hogy a megajándékozandó polcáról elemeljük a parfümjeit és magunkkal vigyük a parfümériába… Egy jó szakember ezek alapján látja, milyen illatkörben mozog az illető és milyen az ízlése, így jó eséllyel ki tud választani egy új megfelelőt.

– Melyek a legalapvetőbb elvárások egy parfümmel szemben?

Az illatokban egyszerre keresünk érzelmi biztonságot és izgalmat. Igazából mindannyian olyan illatra vágyunk, amely boldog gyerekkori pillanatainkat idézi meg. Ami a parfüm tulajdonságait illeti, idehaza fő szempont a tartósság, pedig egy parfümnek nem feltétlenül célja, hogy másfél napig tartson. Például a könnyű, hígabb nyári illatokat nagyobb kiszerelésben érdemes megvenni, és másképp is kell használni őket. Fújjunk ki egy illatfelhőt és zuhanyozás után, még nedves testtel sétáljunk bele.  Jó érzés, hogy az egész test illatos lesz és a ruha sem lesz foltos.

– Mitől nőies, illetve mitől férfias egy illat?

– A modern parfümipar már ott megbukik, hogy a parfümériába lépve külön polcokon sorakoznak a női- és férfiillatok. A történelem során – az ókorban például – éppen a férfiak illatosították magukat harsány virágillatokkal. Egyébiránt ma is ez a tendencia: egyre több virágos jegy bukkan fel a férfiaknak szánt kompozíciókban, csak ezt nem kommunikálják nyíltan. Van ugyan kultúrája, hogy egy európai férfi nem akar jázminillatban úszni, ugyanakkor mivel a testillat határozza meg a parfüm illatát, gyakran épp egy nőies kompozíció emeli ki a férfias jelleget. Fontos, hogy ne hagyjuk magunkat a reklámok által befolyásolni, hanem a testillatunkhoz illő kompozíciót válasszunk – hogy azt a marketingesek adott esetben a nőknek vagy férfiaknak szánták, nincs jelentősége.

 

Bővebben, Zólyomi Zsolt tippjeivel a Rúzs és Más oldalán!